خبرهای داغ:
مراسم جشن درختکاری با حضور مسئولین شهرستان در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان در شاهرود برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۳۴۹۹۱
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری مراسمی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان (شاهرود) برگزار گردید.

در این مراسم که با حضور مقامات کشوری و لشکری شهرستان شاهرود و استان،  تشکل های کشاورزی از جمله خانه کشاورز استان و شهرستان و انجمن صنفی، گروههای NGO محیط زیستی، گروه ورزش صبحگاهی ، جمعی از کشاورزان منطقه ،جمعی از اصحاب رسانه،  همکاران بازنشسته و شاغل مرکز و جمعی از دانش آموزان برگزار گردید؛ دکتر دزیانیان رئیس مرکز ضمن خیر مقدم به بیان اهمیت درختکاری و اقدامات مرکز در زمینه گسترش کشت درخت در منطقه پرداخت و از تولید 200 هزار اصله نهال مثمر در امسال و قریب به 4 میلیون اصله نهال مثمر اصلاح شده در تاریخ مرکز خبر داد که نقش مهمی در گسترش 10 هزار هکتار باغات میوه مثمر در منطقه و کشور ایفاء کرده است. همچنین به نقش وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزیدر سالهای تحریم و موفقیت خودکفایی گندم در سال 1395و نقش کشاورزان،محققین و آموزش بهره برداران پرداخت.

سپس مهندس هاشمی معاون استاندار و فرماندار شهرستان شاهرود در سخنانی حفاظت از محیط زیست را برای تداوم زندگی بشر و سایر موجودات ضروری خواند و گفت: یکی از برنامه های دولت تدبیر و امید توجه وحفاظت محیط زیست است.

وی افزود: در گذشته نه چندان دور با حفر40 تا 50 متر چاه در روستاهای پشت بسطام به آب می رسیدیم، اما اکنون به خاطر کاهش نزولات آسمانی و تداوم خشکسالی، برای رسیدن به آب باید بیش از 300 متر زمین حفرشود.

در ادامه مراسم حجت الاسلام امینی امام جمعه شهرستان شاهرود ، ضمن اشاره به تاکیدات دین مبین اسلام درباره درختکاری و حفظ منابع طبیعی و خدادادی، ابراز داشت: خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییرنمی دهد مگر خودشان بخواهند، لذا اگر قومی امروز کمر همت به ترویج فرهنگ درختکاری ببندد، قطعا خدای متعال در زندگی ایشان و فرزندان نسل های بعدشان، سلامتی و شادابی را در کنار هوای پاکیزه برایشان به ارمغان خواهد آورد.

سپس سرود و تئاتر در مورد حفظ منابع طبیعی و روز درختکاری توسط دانش آموزان مدرسه میثاق شاهرود اجرا گردید.

در این مراسم از زحمات و خدمات سه نفر از همکاران بازنشسته مرکز آقایان میرزایی، عامریان و حسینی تجلیل شد.

در ادامه مراسم آیین درختکاری، مهندس محمود جلالی پیشکسوت محیط زیست و منابع طبیعی و  رئیس اسبق اداره منابع طبیعی و محیط زیست شاهرود در مورد تاریخچه مرکز تحقیقات شاهرود سخنانی را بیان نمود. وی با بیان اهمیت درختان در تولید اکسیژن ، حفظ درختان و منابع طبیعی را واجب دانست.

وی سپس به تاریخچه چنارهای شاهرود و دلایل آسیب و لزوم حفظ آنها سخنانی را بیان نمودند.

در این مراسم دکتر باباخانزاده مدرس مرکز، در سخنانی به افزایش شهرنشینی و آلودگی شهرها پرداخت . وی با اشاره به وضعیت اقلیمی و  بحران آب ، بر اهمیت درخت و درختکاری تاکید نمود.

سپس در انتهای مراسم حاضرین جلسه با حضور در عرصه مرکز به کاشت نهال اقدام نمودند و تعدادی نهال نیز به صورت نمادین و به رسم یادبود بین حضار توزیع شد.

 
ارسال نظرات
پر بیننده ها