برنامه یکشنبه شب «جهان آرا» با موضوع «چرا اردوهای راهیان نور برویم؟» به روی آنتن شبکه افق سیما رفت.
کد خبر: ۸۸۳۴۷۷۹
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، برنامه یکشنبه شب «جهان آرا» با موضوع «چرا اردوهای راهیان نور برویم؟» به روی آنتن شبکه افق سیما رفت. این برنامه که با حضور مهدی امیریان مدیرعامل موسسه شهید حسن باقری و پژمان پور جبار راوی و پژوهشگر دفاع مقدس همراه بود در خصوص بحث راهیان نور و اهمیت این موضوع در جامعه بحث و گفتگو شد.

مهدی امیریان مدیرعامل موسسه شهید حسن باقری در این برنامه راهیان نور را جریان سیال عنوان و اظهار کرد: جریان راهیان نور  پاسخی به مطالبات نسل جوان در خصوص تاریخ دفاع مقدس و اتفاقات آن دوران است که جوان با حضور در این مناطق حقیقت آن را درک می‌کند و پاسخ سوالات خود را پیدا کرده و با اتفاقات و تحولات منطقه قیاس می کند.

پور جبار: دستگاه های فرهنگی کشور قادر به تاثیر گذاری فرهنگی مانند راهیان نور بر روی افراد جامعه نیستند

در ادامه پژمان پور جبار راوی و پژوهشگر دفاع مقدس راهیان نور را یک پدیده در جریان فرهنگی کشور خواند و گفت: جریان فرهنگی راهیان نور و در کنار آن تشییع پیکر شهدا بزرگترین عملیات کشور بوده و تاثیراتی که راهیان نور بر روی جوانان و جامعه می گذارد سازمان‌ها و دستگاه های فرهنگی قادر به تاثیر گذاری مانند این جریان نیستند.

وی راهیان نور  را خط تماس با جهاد و شهادت دانست و اظهار کرد: مهمترین پیام دفاع مقدس و راهیان نور ما می توانیم و اعتماد به نفس است و برای جوان امروزی بسیار جالب و مهم است که در آن زمان چه اتفاقی افتاد که رزمندگان با آن تجهیزات کم پیروزی شدند و رزمندگان جوان فرمانده جنگ شده بودند؟

مهدی امیریان مدیرعامل موسسه شهید حسن باقری در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر گذاری این اردو ها بر روی نسل جوان ، گفت: هر پدر و مادری تربیت فرزندش برای او مهم است  و حضور آن فرزند در این اردوها به پختگی آن کمک می‌کند و موجب بزرگی و درس گرفتن جوان می‌شود . در این اردوها چیزی دیده و شنیده می شود که در هیچ مکان دیگری از مدرسه و دانشگاه با آن روبرو نخواهیم بود. اگر بخواهیم مطلبی را برای جوانان در محیط مدرسه و دانشگاه مطرح کنیم باید طی زمان زیادی آن را منتقل کنیم در صورتی که در این مناطق و قرار گرفتن در آن حس و حال بسیار سریع تر مفاهیم منتقل خواهند شد.اگر نگران تربیت فرزندانمان هستیم باید برای ارتباط آنها با فرهنگ دفاع مقدس تلاش کنیم. 

سپس سردار محمد باقر زاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح به روی خط این برنامه آمد و پیرامون این موضوع بحث و گفتگو کرد.

سردار باقر زاده در خصوص روند شکل گیری اردوهای راهیان نور اظهار کرد: سفر به مناطق عملیاتی از زمان جنگ وجود داشته است. در آن زمان تعدادی از خانواده شهدا و رزمندگان برای مشاهده محل رشادت های فرزندانشان به مناطق عملیاتی اعزام می‌شدند.

وی ادامه داد: بعد از جنگ هم این روند ادامه دارد بود و اولین گروه از خانواده های شهدا از مسجد پنبه چی تهران به طلائیه آمدند و پس از آن این علاقه مندی ادامه پیدا کرد و به شکل نظام مند درآمد. حضور بچه های تفحص برای یافتن پیکر شهدا و مقر های استقرار آنها در طول این مسیر هم به نقطه و زیارتگاهی برای این زائران تبدیل شد و بعد نقاط یادمانی با تدفین شهدا در آن مکان ها به زیارتگاه تبدیل شد.

سردار باقر زاده: «راهیان نور» پاسخی به سؤالات در ذهن مانده جوانان است

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر گذاری این اردوها اظهار کرد: حضور زائران در محل یادمان های دفاع مقدس باعث می شود که مردم تحت تاثیر فضا و نحوه رشادتهای رزمندگان قرار بگیرند و هم چنین پاسخی به کنجاوی و سوالات در ذهن مانده جوانان در خصوص دفاع مقدس باشد. ورود هر کسی در این محیط و فضا موجب عبرت آموزی و سرآغاز حرکت‌های سازنده خواهد شد .

سردار باقر زاده در ادامه مخاطبین راهیان نور را به 4 گروه تقسیم کرد و گفت: گروه اول افراد خالی الذهن مانند نوجوانان و جوانان هستند که با حضور در این مناطق به باور و یقین دوران دفاع مقدس می رسند.گروه دوم  افراد اهل باور و یقین مانند خانواده شهدا هستند که با حضور در این مناطق بصیرت آنها افزایش پیدا می‌کند.سفرهای راهیان نور حتی روی فرماندهان دوران جنگ هم تاثیرگذار است و باعث یقین بیشتر می‌شود. گروه سوم افرادی هستند که در خصوص دفاع مقدس دارای شبهه هستند که آنها هم با حضور در مناطق عملیاتی و مشاهده رشادت ها و رویدادهای آن زمان شبهه آنها برطرف می شود و گروه چهارم منکرین هستند که با حضور در این مناطق و آوردن استدلال به باور و یقین می رسند.

امیریان: متاسفانه روایت معنوی و روایت عقلانی جنگ از یکدیگر جدا شده است

در ادامه مهدی امیریان مدیرعامل موسسه شهید حسن باقری در خصوص نحوه صحیح روایت وقایع دوران دفاع مقدس اظهار کرد: قطعا این تاریخ باید سینه به سینه در جامعه منتقل شود  و نوع روایت در این زمینه بسیار مهم است. متاسفانه روایت معنوی و روایت عقلانی و شور و شعور جنگ از یکدیگر جدا شده است در صورتی که  جنس دفاع مقدس پختگی و شعور است و در همین راستا نیز باید روایتگری آن معنویت و عقلانیت را با هم داشته باشد. 

در خاتمه پژمان پور جبار راوی و پژوهشگر دفاع مقدس راهیان نور را دارای دون بال معرفتی و معنوی دانست که باید به آن توجه شود و افزود: دفاع از حرم  نیز دنباله گنجینه دفاع مقدس است.

ارسال نظرات