رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری رامسر گفت: 70درصد تخریب منابع طبیعی به دست انسان ها صورت می گیرد.
کد خبر: ۸۸۳۴۶۱۷
|
۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۷
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، حمیدرضا رحیمیان در گفت وگویی با اشاره به اینکه منابع طبیعی یک موهبت الهی است که به صورت رایگان در اختیار انسان ها و موجودات قرار گرفته تا به خوبی از آن استفاده کنند، اظهار کرد: منابع طبیعی به عنوان پشتوانه همه بخش‌های اقتصادی و اجتماعی است که باید نگاه ویژه‌ای به آن شود.
وی با بیان اینکه هر نوع آسیب به پیکره منابع طبیعی موجب آسیب رساندن به پیکره جامعه و مانع از توسعه پایدار است، تصریح کرد: منابع طبیعی حدود ۱۳۵ میلیون هکتار در بخش‌های جنگل، مرتع و بیابان بخشی از وسعت کشور را در بر می‌گیرد که باید با مدیریت صحیح و بهره برداری اصولی برای توسعه آن برنامه ریزی اصولی انجام شود.
 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری رامسر، با اشاره به اینکه این شهرستان دارای موقعیت خاص اقلیمی و گردشگری است، خاطرنشان کرد: در این راستا نیازمند همیاری مردم و مسئولان بوده و اعتقاد داریم منابع طبیعی متعلق به همه مردم است و باید برای حفاظت، صیانت، احیا و توسعه آن مشارکت داشته باشند.
رحیمیان با اشاره به اینکه منابع طبیعی همیشه مورد تعرض و تخریب افراد سودجو قرار گرفته است، گفت: بر اساس آمار سال‌های گذشته بیش از ۷۰ درصد تخریب منابع طبیعی از سوی انسان صورت گرفته و به صورت حوادث طبیعی است.
وی ‌افزود: این تخریب‌ها به صورت ورود دام‌ های غیرمجاز، تبدیل اراضی ملی به زمین‌های کشاورزی کم بازده و قطع غیرمجاز درختان، قاچاق چوب و ایجاد حریق در عرصه های جنگلی و مرتعی است که در مدت زمان کوتاه عرصه های وسیع را تخریب کرده و خسارات جبران ناپذیری را به وجود می آورد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری رامسر با اشاره به اینکه در هفته منابع طبیعی با ترویج این فرهنگ و افزایش سطح شناخت مردم به اهمیت جنگل ها و مراتع گام موثری برای توسعه پایدار با مشارکت مردمی برداشته شود، اظهار کرد: منابع طبیعی به عنوان بستر توسعه در جامعه مطرح است و باید در امر حفاظت و توسعه آن سهیم بود.
وی تصریح کرد : منابع طبیعی با حفاظت صیانت توسعه واحیای عرصه های منابع طبیعی و آماده سازی بستر برای بهره برداری درست همه مردم فعالیت دارد و باید دانست که این منابع یک امانت الهی است که فقط به نسل امروز تعلق ندارد و باید این نعمت خدادادی که زندگی همه موجودات به آن وابسته است را با وضعيت کمی و کیفی بهتری به آیندگان تحویل داد.
 رحیمیان عملکرد اداره منابع طبیعی و آبخیز داری رامسر را در سه بخش حفاظت، احیا و عملیات آبخیزداری عنوان کرد و افزود: یگان حفاظت در طول شبانه روز برای حفاظت از عرصه های منابع طبیعی آماده باش بوده و در بخش احیای عرصه های این منابع و توسعه آن با توجه به برنامه ریزی های سالانه برای مراقبت از جنگل کاری‌های سنواتی و عملیات نهال کاری فعالیت دارند.
 وی اظهار کرد: در سال جاری با مشارکت بخش خصوصی نهال کاری در جواهرده رامسر به مساحت ۱۱۰ هکتار انجام شد .   رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری رامسر با اشاره به ساخت سدهای سیل گیر به صورت گابیونی و سنگ ملاتی در مراتع بالا دست خاطرنشان کرد: این اقدام‌های موثر، در جلوگیری از فرسایش، افزایش نفوذ پذیری نزولات و کاهش سرعت آب‌های سطحی داشته و تاثیر فراوانی در جلوگیری از سرعت سیل و خسارت ناشی از آن دارد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها