پروفسور کرمی در گفتگو با «بسیج» تشریح کرد
بنیانگذار انجمن بیوتکنولوژی ایران با بیان اینکه دهها سندو مقاله اختلالات ناشی از مصرف این محصولات را ثابت کرده اند گفت: التهاب معده، آلرژی، اوتیسم و رفلاکس و حتی در صورت افراط سرطان از عوارض این محصولات است.
کد خبر: ۸۸۳۴۳۹۷
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰

سرطان و اوتیسم از عوارض خطرناک محصولات تراریخته/ صداوسیما ما را بلوکه کرده استدکتر علی کرمی متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و بنیانگذار انجمن بیوتکنولوژی ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به فرآورده های تراریخته بیان داشت: حدود 20 سال است که از واردات، تولید و استفاده محصولات تراریخته در دنیا و حتی ایران می گذرد اما اطلاع رسانی به مردم نشده و مردم هم از این نوع محصولات استفاده کردند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فقط 4 محصول تراریخته در بازار ایران موجود است افزود: ذرت، سویا، پنبه و روغن کولزا و روغن های نباتی فرآورده های تراریخته هستند که بر تعدادی از این برچسب تراریخته زده شده است.


*90درصد خوراکی های مصرفی دام ها تراریخته است

بنیانگذار انجمن بیوتکنولوژی ایران تصریح کرد: مقالات بسیار زیادی بر این مسئله تاکید دارند که استفاده گسترده از محصولات تراریخته موجب اختلالات در سلامت مردم و دامها می شود. زیرا بخش عمده ای از این محصولات برای دامها و مرغداری ها به کار می رود؛ حتی می توان گفت 90درصد خوراکی هایی که دام ها مصرف می کنند تراریخته هستند. از طرف دیگر مردم هم محصولات دامی را مصرف می کنند و این مشکل ساز خواهد شد.

دکتر کرمی با اشاره به وجود برنج های تراریخته در کشور یادآور شد: درصد بسیار کمی از برنج در ایران تراریخته است اما چون هیچ برچسبی وجود ندارد مردم هم نمی توانند تشخیص دهند. این برچسب ها را فقط بر چند روغن زده اند و دلیل آن هم این است که اگر برچسب بزنند مردم نگران می شوند و محصولات را خریداری نمی کنند.


*اگر تراریخته سالم است چرا کشورهای اروپایی کشت آن را ممنوع کرده اند؟

وی با انتقاد از اینکه برخی برای این محصولات شعار سلامتی می دهند خاطر نشان کرد: اگر این محصولات سالم هستند پس چرا 37 کشور اروپایی کشت آن را ممنوع کرده اند؟ از نظر واردات این محصولات هم در کشورهای اروپایی به شدت سختگیرانه است و لیبلینگ انجام می گیرد اما متاسفانه در ایران نه سختگیرانه عمل می شود و نه لیبلینگ انجام می گیرد.

بنیانگذار انجمن بیوتکنولوژی ابراز داشت: این محصولات کشاورزی تراریخته در نهایت به غذا تبدیل می شود که یا دامها مصرف می کنند و یا انسان ها و بخشی از آن هم به صورت روغن و دیگر فرآورده ها تولید می شوند. در حال حاضر بسیاری از محصولاتی که برای کودکان در بازار به فروش می رسد تراریخته است.


*پنبه تراریخته در لباس ها آلرژی زاست

دکتر کرمی ادامه داد: لباسی که از پنبه تراریخته است بسیار مضر است؛ پنبه به صد محصول بهداشتی مانند پوشک بچه و محصولات استریل و لباس ها تبدیل می شود و الیاف این لباس ها به بدن می چسبد و آلرژی ایجاد می کند. این مسئله ثابت شده است اما برخی انکار می کنند چون منافعشان به خطر می افتد، مسلماً وقتی آگاهی مردم بالا برود از محصولات سالم و ارگانیک استفاده می کنند که از همه سالمتر است.

وی با اشاره به نحوه تست این نوع محصولات گفت: کمپانی "مونسانتو" و "سین جنتا " که بذر را می فروشند این محصولات را 90 روزه تست می کنند، یعنی ذرت تراریخته و ذرت سالم را در 90 روز به موش می دهند و آسیب شناسی می کنند. سوال اینجاست که مگر انسان ها 90 روز ذرت می خورند که 90 روز تست می کنید عوارض بسیاری از محصولات ممکن است بعد از مدت زمان طولانی مشخص شود.


*کدام سازمان، محصولات تراریخته وارداتی را آنالیز می کند؟

بنیانگذار انجمن بیوتکنولوژی با انتقاد از وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان استاندارد و گمرک بیان داشت: در حال حاضر 1000 هزار تن ذرت و سویا وارد کارخانجات روغن کشی و یا خوراک دام ها می شود اما کدام سازمان این محصولات را آنالیز می کند؟ می گویند از کمپانی که محصولات را خریداری کردیم گواهی گرفته ایم درصورتی که گرفتن گواهی هیچ کاری ندارم با پرداخت مبلغی می توان این گواهی را به راحتی گرفت.

دکتر کرمی تصریح کرد: چه کسی باید بر این محصولات نظارت کند؟ اگر از سازمان غذا و دارو بپرسید که آزمایشگاهی برای آنالیز تراریخته دارید جوابش منفی است و اگر بگوید آزمایشگاه وجود دارد مطمئن باشید که اطلاعات غلط می دهند.


*گمرک محصولات تراریخته را آنالیز نمی کند

کرمی با بیان اینکه گمرک هم این محصولات را آنالیز نمی کند بیان داشت: کشورهای اروپایی محصولات را به محض ورود سریعاً نمونه برداری می کنند و اگر ترایخته باشد مهر قرمز آن را بر محصولات می زنند. مراجع زیادی در این رابطه داریم مثل گمرک که آنالیز نمی کند، سازمان استاندارد که باید استاندارد بزند، سازمان غذا و دارو باید انالیز کند و وزارت جهاد کشاورزی هم که هیچ کاری در این مورد نمی کند. پس مردم از کجا باید بفهمند که این محصولات ترایخته هستند یا نه؟


*شیرخشک هایی که تراریخته اند

بنیانگذار انجمن بیوتکنولوژی ایران گفت: شرکت "نستله قبلاً در محصولات شیرخشک تراریخته به کار می برده و اخیرا به دلیل فشار هایی از کمپین های مردمی ادعا دارد که تراریخته استفاده نمی کند اما دارند فریب می دهند.

وی یادآور شد: دانشمندان به جای 90 روز 2 سال آزمایش کردند و التهاب معده و آلرژی ها شروع شد، غدد سرطانی شروع به رشد کردند.

کرمی با اشاره به دلیل علمی این موضوع گفت: در ترایخته یک ژن یک سمی به نام بی تی به محصول وارد می شود، ضمن اینکه تراریخته های جدید یک ژن نیست و دو سه تا ژن به آن وارد کردند حتی ژن مقاومت به علف کش هم وارد کردند و همین موجب اختلات در پروتئین های آن ماده غذایی به وجود می آید و ممکن است در جمعیت افرادی به این مواد آلرژی نشان دهند.

بنیانگذار انجمن بیوتکنولوژی ایران خاطر نشان کرد: کارخانجات سیگار سازی 20سال گذشته دقیقاً همین برخورد موافقان تراریخته فعلی را با ما داشتند هر کس می گفت سیگار سرطان زاست مورد تهمت و برخورد قرار می گرفت. آیا می خواهند ده سال دیگر بگذرد و سرطان در کشور ما به اوج برسد و سرطان زا بودن تراریخته هم مثل سیگار 100درصد ثابت شود؟


*صدا و سیما و دولت ما را بلوکه کرده اند

وی تاکید کرد: تنها راه بالابردن آگاهی مردم است من اعتقادم دارم هر بسیجی در خانه، مسجد و اداره خود می تواند در این زمینه به مردم آگاهی دهد، صدا و سیما و دولت ما را کاملا بلوکه کرده اند ما منفعت شخصی از این حرفها نداریم؛ در کنوانسیون تنوع زیستی اصل بر احتیاط است دقیقاً همان چیزی که اسلام می گوید اسلام گوید چیزی که ضرر دارد را مصرف نکن. بنابراین جمهوری اسلامی باید در کشت، واردات و مصرف این محصولات احتیاط کند.


* رژیم صهیونیستی اجازه کشت یک متر تراریخته را نمی دهد

دکتر کرمی با بیان اینکه اسناد و مدارک بسیاری در این راطه موجود است تصریح کرد: اگر این محصولات سالم هستند چرا سوئیس اجازه کشت این محصولات را در کشورش نمی دهد؟ چرا رژیم صهیونیستی اجازه یک متر کشت تراریخته را نمی دهد؟ البته رژیم صهیونیستی اجازه تحقیقات و واردات با برچسب زنی را می دهد اما اجازه کشت نمی دهد.

*امنیت ملی در خطر است

متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و مهندسی ژنتیک هشدار داد: مسئولان باید به سلامت مردم توجه کنند در حال حاضر با این شرایط تراریخته امنیت ملی در خطر است. الان دشمن با جنگ سخت نمی تواند کاری بکند به همین دلیل با ابزار جنگ نرم وارد شده و یکی از این ابزارها هم غذا، بیوتروریسم و تراریخته یعنی همان اختلال در سلامتی مردم است.

*افزایش میزان سکته، سرطان و ناباروری در کشور

وی گفت: وقتی مردم از نظر جسمی، روحی و روانی بیمار شوند یعنی دشمن به هدف خود رسیده است ؛ در برزیل 12 سال پیش تراریخته بودن محصولات تشخیص داده شد اما در کشور ما در این 15 سال ما چه خوردیم؟ چرا میزان سکته افزایش یافته است؟ چرا میزان سرطان، تومورها، کیسیتهای تخمدانی و ناباروری تا این حد زیاد شده است؟

کرمی متذکر شد: من به عنوان سرباز بسیجی عاشق رهبرم هستم و باید از امنیت کشورم حفاطت کنم ، یکی از خطرناک ترین امنیت ها امنیت غذایی است.


*افزایش التهاب معده و اوتیسم از عوارض محصولات تراریخته است

بنیانگذار انجمن بیوتکنولوژی ایران با اشاره به اینکه دهها سند و مقاله اختلالات ناشی از مصرف این محصولات را ثابت کرده اند گفت: التهاب معده ، آلرژی، اوتیسم و رفلاکس و حتی در صورت افراط سرطان و اختلالات سلولی از عوارض استفاده از این محصولات است اما نمی دانم چرا عده ای نمی پذیرند چون منافع تجاری و سیاسی شان به خطر میفتد.

دکتر کرمی در پایان ابراز داشت: 70درصد بیماری ها منشأ غذایی دارند بنابراین تا مشکل غذا را برطرف نکنیم بیماریها از کشور کم نخواهد شد البته این کار زمان می برد. امنیت ملی و سلامت مردم برای من از همه مسائل و منافع شخصی ام مهم تر است بنابراین وظیفه خود می دانم در این رابطه به مردم اطلاع رسانی کنم.

گفتگو از : مائده علیم آبادی


ارسال نظرات