علی عرب صالحی گفت: دولت باید برای نفت ارزش افزوده ایجاد کند. آمريكا با مصرف 2 هزار و 300 ميليون تن نفت خام در جايگاه نخست قرار دارد و تا 40 سال آینده اقدام به صادرات نفت نمی‎کند ولی ایران همچنان خام فروشی دارد.
کد خبر: ۸۸۳۴۰۱۱
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۸
آمریکا خام فروشی نفت ندارد ولی ایران همچنان رویکرد خام فروشی دارد

علی عرب صالحی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به تاکیدات رهبری معظم انقلاب در روز معلم مبنی بر اینکه باید ارزش افزوده نفتی ایجاد شود اظهار داشت: بسیاری از کارشناسان اقتصادی، ارزش افزوده نفتی را بالغ بر 1000 دلار تخمین میزنند ، ایجاد زنجیره تولید ضروری است و باید صادرات غیر نفتی را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه دولت رویکرد خام فروشی نفت را مد نظر قرار داده است افزود: از جمله تحولات تجاری در عرصه نفت و انرژی، رونق کارخانجات پتروشیمی و صنایع مرتبط است که میتواند مزیت نسبی در اقتصاد نفتی را شکل دهد دارد، فروش بشکه نفت با 20 دلار سودآور نیست، سود کلان در فرآوردههای پتروشیمی باید مورد احتساب  قرار گیرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان داشت: بیشترین رویکرد سیاستگذاران و مسوولان رده بالا ایجاد ارزش افزوده برای نفت و انرژی نبوده است بلکه خام فروشی را در نظر گرفتهاند و نگاهی به توانمندی داخلی ندارند. 

صالحی خاطر نشان کرد:  هزینه استخراج بالاتر از میزان فروش نفتی شده است این سبب میشود تا ثروت ملی هدر برود، خام فروشی نفت برای تامین هزینه استخراج روش مدیریت بهینه نیست.

وی در خاتمه اذعان داشت: دولت باید بتواند در راستای منویات رهبری اقدامات ضروری را انجام دهد تا برای نفت ارزش افزوده ایجاد کند این در حالی است که ‌آمريكا با مصرف 2 هزار و 300 ميليون تن نفت خام در جاي گاه نخست قرار دارد ولی تا 40 سال آینده اقدام به صادرات نفت نمیکند ولی ایران همچنان خام فروشی دارد.

ارسال نظرات