خبرهای داغ:
در راستای برطرف شدن مشکلات جامعه

سبک زندگی ما باید فاطمی باشد

سبک زندگی جامعه ما مدتی است از ریل خود خارج و به سوی انحراف کشیده شده است که عامل همه این ناهنجاری‌ها دوری از سبک زندگی اهل‌بیت(ع) است؛ تنها راه رفع مشکلات جاری در گرو احیای سبک زندگی فاطمی است چرا که این سبک زندگی حتی برای ائمه(ع) نیز الگو بوده است.
کد خبر: ۸۸۳۳۹۰۴
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵
سبک زندگی ما باید فاطمی باشد
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، با فرا رسیدن ایام فاطمیه(س) عطر فاطمی بیش از هر زمان دیگری با زندگی شیعیان در می‌آمیزد و شایسته است که در این ایام با اقتدا به فاطمه زهرا(س) که امام زمان(عج) ایشان را الگو معرفی کرده‌اند، به زندگی خود، رنگ و بوی فاطمی دهیم.

دختر گرامی پیامبر اسلام(ص) در تمام لحظات عمر با برکت خود در راستای انجام وظایف خانوادگی و حتی فراتر از انجام وظیفه گام برمی‌داشتند و در انجام امور تربیتی و فراهم آوردن آسایش و آرامش خانه، کمک و همراه امام علی(ع) بودند و کانونی مالامال از محبت و مهربانی برای پرورش فرزندانی چون امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، زینب(س) و ام‌کلثوم(س) فراهم آورده بودند؛ تلاش و أثرگذاری بالای ایشان در عرصه اجتماعی جامعه مسلمانان نیز بر کسی پوشیده نیست

حضرت زهرا(س) دختر والا مقام پیامبر مکرم اسلام(ص)، چراغ پرفروغ ایمان، تجلی تقوا و الگوی تمام عیار زن مسلمان است.

*ولایتمداری، برجسته‌ترین صفت حضرت زهرا(س)

حجت‌الاسلام علیرضا ایمانی، معاون امور فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار ایران روشن ضمن گرامیداشت ایام فاطمیه(س) ابراز داشت: اگر بنا باشد از میان تمام صفات حضرت صدیقه طاهره از یک صفت برجسته ایشان یاد کنیم به راستی برجسته‌ترین صفت ایشان ولایت‌مداری است.

وی شهادت حضرت زهرا(س) را در راه دفاع از ولایت دانست و گفت: وقتی دشمنان امیرمؤمنان(ع) را با دستان بسته و با آن وضع فجیع از سمت خانه به سمت مسجد می‌بردند، حضرت زهرا(س) با عجله برای دفاع از امیرمؤمنان رفت ولی نفرمود «همسرم» یا نفرمود «پسر عمویم» بلکه فرمود «مولایم...».

*شهادت در راه دفاع از ولایت

معاون امور فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) ادامه داد: آسیبی که به کمر و بازوی حضرت زهرا(س) وارد شد برای دفاع از مقام ولایت بود که این نشان‌دهنده اوج ولایتمداری حضرت صدیقه طاهره(س) است.

حجت‌الاسلام ایمانی ضمن تأکیر برا مطالعه و بررسی خطبه‌های حضرت زهرا(س) افزود: خطبه‌های حضرت زهرا(س) سرشار از معانی بلند و عمیق است، در یکی از خطبه‌های حضرت زهرا(س) آمده است که خداوند امامت اهل‌بیت(ع) را برای نظام اسلامی قرار داده است.

وی «ولایت» را از ارکان اصلی دین مبین اسلام دانست و عنوان داشت: در بیان عظمت رکن ولایت در اسلام همین بس که مرحوم کلینی در کتاب کتاب کافی نقل کرده است که شخصی از امام صادق(ع) درخواست کرد که ارکان اسلام را نام ببرد، امام صادق(ع) در جواب این شخص فرمود:« ارکان اسلام نماز، روزه، حج، زکات و ولایت است.»، فرد سؤوال کننده از امام ادامه می دهد که:« یا امام صادق، از بین این ارکان که برای اسلام نام بردید کدام یک برتر است؟» و امام صادق(ع) در پاسخ به این سؤال فرمود:« ولایت از سایر ارکان اسلام برتر است چون با ولایت است که نظام اسلامی پا می‌گیرد و در مسیر درست حرکت می‌کند.

معاون امور فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) اضافه کرد: بر اساس آمار به دست آمده بیشترین‌ هجمه‌هایی که دشمنان به نظام اسلامی وارد می‌کند متوجه ولایت است چون دشمنان به خوبی دریافته‌اند که ولایت و ولایت فقیه یعنی تداوم راه انبیا و ائمه(ع) که این رکن می‌تواند اسلام را زنده و پویا نگه دارد و از آن صیانت کند.

حجت‌الاسلام ایمانی خاطر نشان کرد: در طول تاریخ جهان اسلام حضرت زهراها و امام حسین‌ها را برای بقای اسلام داده‌ایم تا ولایت و اسلام بماند.

*زهد در انتخاب همسر

محمد بهرامی دبیر مجمع اسلام ناب طلاب حوزه‌ علمیه قم نیز در گفت و گو با خبرنگار ایران روشن ساده زیستی و زهد حضرت زهرا سلام‌الله‌ علیها را مثال زدنی دانست و پیرامون زهد حضرت صدیقه طاهره در انتخاب همسر ابراز داشت:بسیاری از اشراف و ثروتمندان قریش از دختر پیامبر(ص) خواستگاری کردند و ثروت، پول و مهریه‌های سنگین و طلا و جواهرات را وعده دادند ولی حضرت زهراسلام الله علیها بر اساس پول و جواهرات همسر خود را انتخاب نکرد بلکه میزان تقوا و ایمان به خداوند برای ایشان در این انتخاب مهم بود.

وی افزود: حضرت زهرا (س) از پدر بزرگوارشان یعنی پیامبر مکرم اسلام(ص) قناعت و عزت نفس را به ارث برده بود، بر همین اساس با در نظر گرفتن ارزش‌های حقیقی امام علی را به همسری انتخاب کرد و اتفاقاً بهترین زندگی را هم با ایشان داشت.

دبیر مجمع اسلام ناب طلاب حوزه علمیه قم با اشاره به ساده زیستی حضرت زهرا(س) گفت: بررسی زندگی حضرت زهرا (س) گویای این حقیقت است که صفا و صمیمیت زندگی مشترک با تکلف و دنیاپرستی به دست نمی آید بلکه هر چه کمتر به دنیا وابستگی باشد صفا بیشتر است.

بهرامی با بیان اینکه برخی تصور اشتباهی در مورد زهد دارند عنوان داشت: برخی فکر می‌‌کنند زهد به معنای گوشه نشینی، رها کردن جامعه و انزوا است، مثلا اگر کسی کناره بگیرد و دعا بخواند تصور می‌شود این زاهد واقعی است که جامعه را رها کرده، به مسائل و مشکلات جامعه کاری ندارد و نسبت به حل مشکلات جامعه بی تفاوت است و در امور جامعه نیز دخالتی نمی‌کند؛ در حالیکه این تصور نادرست است و زهد حقیقی زهدی است که امام علی (ع)، حضرت زهرا (س) و سایر ائمه معصومین (ع) پیشه می‌کردند.

*بخشش غذا و لباس‌ به نیازمندان 

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) زحمت می‌کشید، عرق می‌ریخت، نخلستان را آباد می‌کرد و از عواید آن محرومین و فقرا را بهره‌مند می‌کرد. حضرت زهرا (س) نیز زهد می‌ورزید و از غذای خود کمتر می‌خورد و آن را به نیازمند می‌داد یا لباس خود را به فقرا می‌بخشید که این‌ها همگی نشان می‌دهد که برعکس تصوری که برخی زهد را بی اعتنایی به مشکل جامعه می‌پندارند اینگونه صحیح نیست.

 دبیر مجمع اسلام ناب حوزه علمیه قم افزود: در منظومه فکری و عملی اهل‌بیت(ع) زهد دقیقا آمیخته با این تفکر و رفتار است که اگر کسی از همسایه چهل خانه اطراف بیخبر باشد مسلمان نیست یعنی انسان باید همواره برای رسیدگی به امور دیگر افراد تلاش کند و این عین زهد است.
 
آيين همسرداري*

حجت الاسلام دکتر محمدمهدي بهداروند نیز در ماهنامه پيام زن نوشته است: براي يک زن بزرگ‌ترين موفقيت و ارزش، اين است که در ابعاد مختلف زندگي، خشنودي همسرش را به دست آورد و از هر گونه عملي که موجب رنجش شوهر مي‌شود خودداری کند.

وی ادامه داده است: حضرت علي(ع) مي فرمايند: «جهاد زن، خوب شوهرداري است.» زن برای اينکه در این جهاد پيروز باشد، بايد تمام سعي و تلاش خود را به کار گيرد تا خانه را محل آرامش مرد قرار دهد. الگوي همسرداري حضرت زهرا(س) بهترين الگو براي زنان مسلمان است. رفتار حضرت زهرا(س) با همسرشان امير مومنان(ع) در عالي ترين مرحله صفا و مهرباني بود، نه تنها هرگز خاطر ايشان را نرنجاندند بلکه ياوري مهربان براي ايشان بودند.

حجت‌الاسلام بهداروند بیان داشته است: حضرت علي(ع) مي فرمايند: «سوگند به خدا، من زهرا(س) را تا آن زمان که خداوند او را به سوي خود برد، خشمگين نساختم و در هيچ کاري موجب ناخشنودي او نشدم. او نيز هيچ گاه مرا خشمگين نکرد و عملي از او سر نزد تا باعث ناخشنودي من شود.» (کتاب الگوهاي رفتاري حضرت زهرا(س)) و همچنين نقل است که امام علي(ع) فرمودند: «هرگاه به چهره زهرا(س) نگاه مي کردم، هر گونه غم و اندوه از من برطرف مي شد.»

سبک زندگی جامعه ما مدتی است از ریل خود خارج و به سوی انحراف کشیده شده است، رنگ سبک زندگی که زیبا و سرشار از عواطف و احساسات عمیق الهی بود، اکنون با رنگ‌های غیر دینی آمیخته و واژگون و پژمرده شده است و به همین دلیل انواع ناهنجاری‌ها در جامعه نمایان شده است؛ حقیقت این است که دوری از فرهنگ و سبک زندگی به شیوه اهل بیت(ع) به ویژه حضرت زهرا(س) که سبک زندگی ایشان حتی برای ائمه اطهار (ع) الگو بوده است، اساسی‌ترین عامل همه ناهنجاری‌های فردی، اجتماعی و خانوادگی است، اگر معیارهای زندگی را بر اساس موازین و اصول مکتب اهل بیت(ع) تعریف کنیم و زندگی‌ها را بر اساس آن معیارها تشکیل دهیم، بر پایه استواری قرار داده‌ایم که لغزنده و آسیب‌پذیر نخواهد بود و بسیاری از مشکلات جامعه با حاکم شدن این سبک زندگی بر معیشت شیعیان برطرف می‌شود.
ارسال نظرات