معاون رئیس جمهور از پرداخت خسارت به کشاورزان تا پایان امسال خبر داد و گفت: تسهیلات 200 میلیارد تومانی بانک کشاورزی به مازندرانی‌ها پیگیری می‌شود.
کد خبر: ۸۸۳۳۴۳۱
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲
به گزلرش خبرگزاری بسیج مازندران، محمدباقر نوبخت بعد از ظهر امروز در شورای اداری استان که در استانداری مازندران برگزار شد با عرض تسلیت به‌مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا(س) اظهار کرد: امروز تعطیل رسمی است اما این جلسه برگزار شد، این نشان از تعهدات مدیران و مسؤولانی است که می‌توانستند به کار شخصی بپردازند اما قبول زحمت کردند و به امور دولت پرداختند.

وی با اشاره به اینکه بحران سبب شد تا مردم آثار خدمات دولت را لمس کنند، افزود: دولت پیگیر خدمات‌رسانی و جبران خسارتی است که به کشاورزان مازندرانی وارد شد اما این اعتباری که اختصاص داده شد، ناچیز است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه برای سرعت در چرخه توسعه مازندران دو مسیر در سال جاری تعریف شد، اضافه کرد: حرکت دادن چرخه توسعه از طریق تسهیلاتی است که دولت می‌تواند برای بخش غیردولتی فراهم کند و تزریق اعتبار برای طرح‌های عمرانی ناتمام از خزانه دولت است.

این مسؤول تصریح کرد: دولت با اختصاص 16 هزار میلیارد تومان برای 7 هزار و 500 واحد تولیدی در کشور که مازندران هم سهمی از آن دارد در نظر گرفت تا چرخه تولید با سرعت بیشتر به حرکت درآید.

نوبخت با اشاره به اینکه مازندران با بیش از یک‌هزار میلیارد تومان از این اعتبار در صدر کشور قرار دارد، ادامه داد: دولت برای 20 هزار واحد 16 هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داد که طی 11 ماه گذشته برای رشد اقتصادی صورت گرفت.

وی گفت: برای طرح‌های عمرانی ناتمام کشور هم از طریق تزریق اعتبارات از خزانه دولتی در نظر گرفته شد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه آنچه در سفر رئیس جمهور توافق شد، ما باید بتوانیم برای پروژه‌های عمرانی 900 میلیارد تومان اعتبارات دولتی را تزریق کنیم، افزود: کل منابعی که مجلس در چهارچوب قانون بودجه به دولت در سال جاری ابلاغ کرد تا هزینه کند، 294 هزار میلیارد تومان بوده است.

این مسؤول ادامه داد: کل منابعی که تا آغاز اسفندماه سال جاری در اختیار دولت قرار گرفت 174 هزار میلیارد تومان است، البته نسبت به سال گذشته وضع دولت خوب است.

نوبخت با اشاره به اینکه سال گذشته عمده کالاهای نفتی را زیر 30 دلار حدود 25 دلار فروختیم اما امسال این رقم به 50 دلار رسیده است، خاطرنشان کرد: قیمت نفت در دولت قبلی 108 دلار بود، در دولت یازدهم از نفت منابع داریم اما مطالبات مردم نصف نشد، این موضوع واقعیتی است که با آن مواجه هستیم.

وی با تأکید بر اینکه تلاش ما این است تا زنجیره تحریم اقتصادی پاره شود و فضا به نفع کشور تغییر کند، اضافه کرد: تلاش داریم هم قیمت نفت و هم مقدار فروش ما کاهش یابد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: براساس گزارش وزارت نفت بیش از 2 میلیون و 900 هزار در دو ماه گذشته توانستیم صادرات داشته باشیم، این عدد در دوره تحریم بسیار ناچیز بود.

این مسؤول افزود: امسال 14 میلیارد و 700 میلیون تومان از گندم‌کاران گندم خریداری شد تا به کشاورزان کمک شود.

نوبخت با اشاره به اینکه برای مازندران 428 میلیارد تومان برای یک هزار و 12 واحد تسهیلات پرداخت شد، تصریح کرد: در حد بضاعت و حمایت از بخش خصوصی اقدام شد، در سالی که منابع ما هم از 294 میلیارد تومان به 178 درصد رسید که 90 درصد تخصیص داده شد و برای 70 درصد هم اقدام شد تا چرخه توسعه کشور به حرکت درآید.

وی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی فصل به فصل به فعالان اقتصادی اعلام می‌شود، گفت: در فصل پاییز در گروه کشاورزی 5.4 درصد، گروه صنعتی به 14 درصد و خدمات 6.6 درصد رسید که تسهیلات پرداخت‌شده در این رشد مؤثر بود.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه از 80 هزار واحد تولیدی 20 هزار واحد تسهیلات بانکی دریافت کردند، افزود: لازم است رسانه‌ها این واحدهای تولیدی را ارزیابی کنند تا از بابت تسهیلات دریافت‌شده آثار رشد از لحاظ اقتصادی و اشتغال‌زایی مشخص شود.

این مسؤول اضافه کرد: 8.9 درصد رشد اقتصادی بر اساس نفت و 6.4 درصد بدون نفت در پاییز امسال رسید.

نوبخت یادآور شد: برای 9 ماهه امسال در گروه کشاورزی 8.7 درصد در صنعت 10.5 در خدمات 5.4 درصد با نفت 7.2 درصد و بدون نفت 5 درصد رشد محاسبه شده، این در حالی است که عموم کشورهای نفتی وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند و از همین اعتبارات 20 درصد هم به صندوق توسعه ملی کمک شد.

وی افزود: در شرایط بحرانی از رکود مبرا هستیم، تصریح کرد: همین که رشد منفی 7 درصد به اعداد مثبت رسید اقدامی مؤثر است.

معاون رئیس جمهور، بحرانی که در مازندران از لحاظ عوامل طبیعی ایجاد شد را لطف خداوند دانست و ادامه داد: ما در حال آزمایش هستیم و این بار باغداران دچار بلا شدند که دولت وظیفه خود دانست تا با مجمع نمایندگان این استان به رفع مشکلات برآید.

این مسؤول با اشاره به اینکه هر جا دولت مشکلی پیدا کرد نمایندگان مازندرانی به کمک آمدند، گفت: برای جبران خسارت کشاورزان مازندرانی جلسه‌ای در سازمان برنامه و بودجه با نمایندگان و مسؤولان مازندرانی برگزار شد و طی توافقی در دولت مصوبه گرفته شد و بر اساس آن مقرر شد اعتبار 200 میلیارد تومانی با تفاوت 10 درصد پرداخت شود.

نوبخت با بیان اینکه در 26 دی‌ماه امسال به بانک کشاورزی ابلاغ شد که این 200 میلیارد تومان را پرداخت کند، افزود: طبق گزارش نمایندگان مجلس تاکنون تسهیلات 200 میلیارد تومانی پرداخت نشد که از همین جلسه پیگیری لازم را با بانک کشاورزی دارم.

وی اضافه کرد: مطابق همین تسهیلات نامه‌ای نوشته شد تا بانک برای مناطق روستایی 4 درصد مناطق شهری 5 درصد اعتبار دهد و خودمان تعهد و تضمینش را اعلام کنیم.

نوبخت با اشاره به اینکه به جز دو مصوبه‌ای که از ماده 10 و 12 است 30 میلیارد تومان برای کمک بلاعوض به خسارت‌دیدگان و 20 میلیارد تومان به سازمان تعاون روستایی برای میوه کیوی درنظر گرفته شد، خاطرنشان کرد: 50 میلیارد تومان دیگر در 9 اسفندماه امسال به وزیر کشاورزی برای خرید توافقی پرتقال‌ها خارج از زنجیره توزیع ابلاغ شد.

وی با تأکید براینکه لازم است در شب عید مشکل باغداران، خسارت‌دیدگان ناشی از سرمازدگی و سورتینگ‌داران و سایر گروه‌ها حل شود، اظهار کرد: لازم است اعلام شود دولت در کنار ملت است و رئیس جمهور بارها تأکید کردند که به مشکلات شما رسیدگی شود.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه تلاش می‌شود از 15 تا 20 اسفند همه اعتبارات ناشی از جبران خسارت‌ها به مازندرانی‌ها پرداخت شود، گفت: همچنان که قول دادیم نسبت به پرداخت حقوق و عیدی در بهمن‌ماه اقدام شود این حضور در مازندران هم باید ره‌آوردی داشته باشد که در نشستی جداگانه با مسؤولان استانی صورت می‌گیرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها