دشت شرق مازندران در منطقه کم آب استان مازندران واقع است و در واقع تنها منطقه برداشت آب ممنوعه در شمال کشور محسوب می‎شود که تنها رودخانه تأمین کننده آب آن نکارود بود.
کد خبر: ۸۸۳۳۴۱۷
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، پنج‎شنبه شب با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، از واحدهای عمرانی 4 و 5 زهکشی شبکه آب دشت نکا از سری طرح‎های مربوط به شبکه سد گلورد به صورت رسمی بهره‎برداری شد.

به گفته مدیرعامل آب منطقه‎ای مازندران تأمین آب مورد نیاز 25 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در دشت بهشهر، نکا و گلوگاه، تأمین آب آشامیدنی، ساخت نیروگاه برق‎آبی، پرورش ماهی و ایجاد فرصت اشتغال از محل گردشگری آبی از اهداف ساخت سد گلورد است.

محمدابراهیم یخکشی اظهار داشت: واحدهای عمرانی شبکه سد گلورد نکا در 5 واحد طرح‎ریزی شد که واحدهای 1 و 3 در 6 هزار هکتار، واحد 2 در 15 هزار هکتار و واحدهای عمرانی 4 و 5 نیز به عنوان واحد اصلی برای 10 هزار هکتار برنامه‎ریزی شده‎اند، این واحدها که زیرپروژه سد گلورد محسوب می‎شوند، تاکنون 100 میلیارد تومان هزینه در بر داشته‌اند.

وی ادامه داد: 60 میلیارد تومان نیز اعتبار تکمیلی است که اختصاص به پروژه واحد 1 , 4 , 5 ( I , IV . V) – الف از شبکه آبیاری و زهکشی سد گلورد دارد.

مدیرعامل آب منطقه‎ای مازندران با بیان اینکه اجرای همزمان شبکه زهکشی و آبیاری سد گلورد با احداث سد یک مزیت است، تصریح کرد: دشت شرق مازندران در منطقه کم آب استان مازندران واقع است و در واقع تنها منطقه برداشت آب ممنوعه در شمال کشور محسوب می‎شود که تنها رودخانه تأمین کننده آب آن نکارود بود.

یخکشی اظهار داشت: مزیت دیگر کانالهای زهکشی و آبیاری این است که شرقی – غربی و به سمت رودخانه تجن و نکارود است و سبب می‎شود در آینده نزدیک نیز مدیریت یکپارچه در حوزه آبی داشته باشیم، از طرفی اگر با خشکسالی مواجه شویم می‎توانیم از رودخانه تجن نیز استفاده کنیم.

وی بیان کرد: چنین زیرساختهایی در گلوگاه نیز انجام می‌شود و بطور کلی، واحدهای فرعی این کانال‎های زهکشی و آبیاری در ادامه اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل آب منطقه‎ای مازندران در پایان گفت: برای کل شبکه سد گلورد 38 میلیون یورو هزینه ارزی و تاکنون 1100 میلیارد نیز هزینه ریالی شده است.

واحدهای اصلی شبکه زهکشی و آبیاری سد گلورد نکا افتتاح شد
ارسال نظرات
پر بیننده ها