موارد را د قابل یک طرح اراده دادیم، خودمان را موظف کردیم تا مشکلات جنگل‎نشینان را حل کنیم، یک طرح انقلابی و خوبی بود در حال انجام بود اما به دلیل برخوردهای سلیقه‎ای، دیگر توجهی به آن نشد و رکود و رخوت در آن ایجاد شد.
کد خبر: ۸۸۳۳۴۱۲
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، ربیع فلاح پیش از ظهر امروز در مراسم جشن درختکاری که به میزبانی بهشهر در سایت تفریحی هوتو شهیدآباد برگزار شد، با اشاره به اهمیت مشارکت مردمی در حفاظت از منابع طبیعی و کاشت درخت، اظهار داشت: 120 هزار هکتار از جنگلهای شمال باید در قالب تعاونیهای جنگل‎نشینی قرار بگیرند و مدیریت به‎عهده سازمان و احیا و حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‎ها نیز باید با مشارکت مردم باشد.

وی افزود: موارد را د قابل یک طرح اراده دادیم، خودمان را موظف کردیم تا مشکلات جنگل‎نشینان را حل کنیم، یک طرح انقلابی و خوبی بود در حال انجام بود اما به دلیل برخوردهای سلیقهای، دیگر توجهی به آن نشد و رکود و رخوت در آن ایجاد شد.

استاندار مازندران با اشاره به نیاز صنایع سلولزی و نیازمندی به 10 میلیون متر مکعب انواع و اقسام چوب در کشور گفت: اکنون 5 تا 5.5 میلیون متر مکعب چوب در کشور تأمین میشود، لذا با توجه به اهمیت موضوع، نخستین مصوبه دولت تدبیر و امید در بدو فعالیت، درباره مدیریت جنگل بود و اینکه بهرهبرداری از چوب جز برای درختان شکسته، افتاده و بیمار نباید باشد.

فلاح ادامه داد: اما برخی از دستگاههای اجرایی به مصوبات توجه نکردند؛ وزارت نفت باید سوخت مورد نیاز جنگل‎نشینان را تأمین می‎کرد اما چنین نشد، تا اینکه مجلس در برنامه ششم توسعه، شکل قانونی به این موضوع داد.

وی اظهار داشت: برای تحقق مصوبات دولت در بخش جنگل‎نشینان و مشارکت آنها در صیانت از جنگل باید چند کار را انجام بدهیم؛ اول اینکه یک‌سری از آنها مثل دامداران در جنگل هستند، درخچه‌هایی که رشد می‌کنند باید مراقبت و فنس‌کشی شوند، وقتی برگهای رویشی توسط دام خورده شود چیزی از نهال و درختچه باقی نمی‌ماند.

فلاح با بیان اینکه بحث مدیریت جنگل در استان را باید همچنان دنبال کنیم، افزود: 15 میلیارد تومان برای تعاونی‌های جنگل‌نشین از سوی دولت اختصاص یافت، باید به این افراد خدمات داده شود؛ برخی از آنها زمین آبا و اجدادی و حق مالکیت دارند، لذا باید موضوع تفکیک و مستثنیات انجام شود.

وی بیان کرد: یکی از کارهایی که باید دنبال شود این است که عرصه‌های دارای استعداد در مازندران باید برنامه‎های زراعت درخت را دنبال کنند، به مسئولان بهرهبردار یا کارخانه‌داران سلولزی کشور عرض کردم که حتی برای پرورش یک درخت سریع‌الرشد نیز باید با کشاورزان قرارداد درازمدت 10 ساله ببندند، برخی از کشاورزان زمین کافی برای زراعت چوب ندارند، منابع طبیعی باید زمین در اختیار آنها بگذارد و به آنها کمک کند، با سازمان جنگلها در تهران نیز صحبت کردیم که اراضی خالی را برای بحث درختکاری در اختیار تعاونی‎های جنگل‌نشینان قرار بدهند.

استاندار مازندران با بیان اینکه در 1404 باید 13 میلیون متر مکعب چوب در کشور تولید شود، تصریح کرد: فقط بخشی از این میزان را می‌توانیم از خارج وارد کنیم، از طرفی نیز اکنون همه دنیا در صادرات چوب حساس هستند، لذا باید زراعت چوب و کاشت گونه‎های سریع‌الرشد را جدی بگیریم.

وی افزود: ایران در بحث محیط زیست و بیابان‌زدایی بسیار حساس است. در دهه 70 دو میلیون هکتار بیابان‌زدایی داشتیم و ایران کشور پُرقدرتی در این زمینه است و باید این بخش را فعال کنیم.

فلاح در پایان اظهار امیدواری کرد که با توجه به حمایت‎هایی که دولت در بخش منابع طبیعی دارد، به مسائل زیست‎محیطی توجه شود و هر خانواده بتواند به نام شهید و یا به نام خود یک درخت بکارد و سهمی در حفاظت از منابع آب و خاک و محیط زیست داشته باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها