موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) گفت: یکی از عوامل کم‌کاری در حوزه مهدویت و شناخت امام زمان(عج) این است که به اصل بودن این جریان عظیم الهی یقین نکردیم و لذا به روزمرگی دچار شدیم.
کد خبر: ۸۸۳۳۳۴۱
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت‌الله روح‌الله قرهی موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) گفت: درباره جایگاه و مقام و منزلت فاطمه زهرا(س) همین بس که امام صادق(ع) فرمودند ایشان بر تمام ما معصومان حجت هستند. حجت الهی نیز تجلی‌گاه اسماء و صفات الهی است و مشیةالله و خلیفةالله نامیده می‌شود.

موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) با بیان این مطلب که نتیجه عدم شناخت حجت خدا، گمراه شدن در دین است، یادآور شد: شاهد ما بر این کلام مربوط می‌شود به دعایی در دوران غیبت که آن «اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفسَک فَإِنَّکَ إِن لَم تُعَرِّفنی نَفسَک لَم أَعرِف نَبِیَّکَ، اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَبِیَّکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَبِیَّکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی» است.

وی با بیان این مطلب که اعطای کوثر به رسول‌الله(ص) به دلیل اجر و رسالت او نیست، گفت: کوثر به معنای این است که هر آنچه دارم در قالب مفهومی به نام کوثر به حبیبم (محمد) عطا می‌کنم.

برنامه خدا برای خقلت زهرا(س)

آیت‌الله قرهی با اشاره به جسم برزخی انسان‌ها گفت: تمام انسان‌ها در عالم برزخ حضور داشتند و بر اساس یک زمان مقرر شده، وارد دنیا شدند. ائمه(ع) نیز از صلبی به صلب دیگر وجود آمدند و تنها کسی که صلب ندیده است ـ غیر از عیسی بن مریم(ع) ـ حضرت زهرا(س) است.

موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) با اشاره به ماجرای دور شدن پیامبر اکرم(س) از خدیجه(س) به مدت 40 روز و به دنیا آمدن فاطمه زهرا(س) بعد از این مدت، گفت: این دوری 40 روزه به دلیل فراهم شدن طهارت روحی و جسمی ایشان نبوده است، چراکه پیامبر اکرم(ص) معصوم است و نیازی به طهارت روح و جسم ندارد، آنان نه تنها مطهرند، بلکه طاهر یعنی پاک‌کننده نیز هستند، پس مشخص می‌شود که برنامه خداوند چیزی دیگری بوده است.

وی با تأکید بر لزوم تلاش برای افزایش معرفت به حضرت زهرا(س) و مهدی(عج) گفت: دستیابی به این معرفت امری نسبی است و هر کسی به اندازه توانش به آن دست پیدا خواهد کرد، اما باید این نکته را توجه داشت که باید از حالت سکون خارج شد و برای دستیابی به معرفت زهرایی تلاش کرد.

آیت‌الله قرهی با اشاره به آیه «لا یُكَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها» اظهار کرد: این آیه به این معناست که انسان باید پیوسته در حال حرکت باشد، حتی اگر در این مسیر با موانعی روبرو شد، آنها را با همت و پشتکار کنار بزند و به مسیرش ادامه دهد، در چنین فضایی این خداست که دست آدمی را می‌گیرد و او را به سرانجام می‌رساند.

در عرصه مهدویت کوتاهی کردیم

موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) با تأکید بر اینکه در حوزه مهدویت باید بسیار تلاش کنیم، گفت: کوتاهی ما در عرصه مهدویت منجر شد تا دشمن با تمام قدرت وارد میدان شود و به ارائه تفکرات و تصورات خود در قالب برخی موسسات و نهادها بپردازد.

وی درباره علت کوتاهی و کم‌کاری در حوزه مهمی چون مهدویت تصریح کرد: علت این کوتاهی این است که ما اصل که مهدویت باشد رها کردیم و به فرعیات روی آوردیم. دانستن اصول فقه، تفسیر، ادبیات و ... بسیار لازم است، اما هیچ کدام اصل نیست، چراکه تمام اینها و بسیاری دیگر فقط ابزاری هستند که باید از آنها استفاده کرد، به عبارت دیگر، هیچ کدام از دروس حوزه موضوعیت ندارد، بلکه همگی به خاطر بندگی خدا و فهم معارف است.

ارسال نظرات