چینی ها زودتر از ایرانی ها به فکر بازار شب عید افتادند و این روزها انواع "سبزه چینی" وارد بازار شده تا سفره های هفت‌سین ایرانی ها را تزئین کند.
کد خبر: ۸۸۳۳۳۳۷
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، چینی ها در سالهای اخیر در هدفگذاری های تجاری خود توجه ویژه ای به آداب و رسوم مردم ایران داشته اند و امسال هم با ابتکاری جدید زودتر از مردم ایران به استقبال نوروز رفته اند. در حالی که بیش از 2هفته به پایان سال باقی مانده است، سبزه های چینی در بازارهای خرید عید خودنمایی می کنند. این سبزه ها اکثراً به شکل آدمک و عروسک طراحی شده اند و 10 روز پس از آنکه در آب قرار گیرند سبز می شوند.این قابلیت مورد توجه تعداد زیادی از شهروندان قرار گرفته است.

 گزارش های میدانی از بازار بیانگر این است که خرید این سبزه ها از سوی مردم، جای خود را در  سبد خرید باز کرده است.

یکی از فروشندگان می گوید: قیمت اولیه این سبزه ها را نمی دانم اما برای پخش کنندگان عمده قیمت این سبزه ها 15 تا 17 هزار تومان و برای من که فروشنده خرد هستم ، هر کدام از سبزه ها را حدود 22 تا 25 هزار تومان می فروشم.

 زیباترین ویژگی سفره هفت سین را می‌توان به وجود سبزه آن دانست، به این دلیل که سبزه با رنگ و طراوت خود دلها را شادمان می سازد و با نگریستن به آن طلوع سال جدید را زیباتر می‌کند. فلسفه سبزه، شادابی و سبزی آن است. قدیمی ها خودشان برای تهیه سبزه عید دست به کار می شدند. اما اکنون نماد سبزه تغییر کرده است. مشاهده می کنیم که طی سال های اخیر مدل های جدید از سبزه به عنوان یک نماد تزیینی بر سفره های هفت سین دیده می شود.

اکنون مشاهده می کنیم که چینی ها به این عرصه ورود کرده وتوزیع گسترده سبزه چینی در بازار ایران نشان می دهد که این تجارت برای آنها مقرون به صرفه است که با بهره گیری از مناسبات سنتی ما، ارزآوری برای کشور خود را بیشتر می کنند.

حجم بیشتری از سبزه‌های چینی، سبزه‌های گندم هستند. برخی معتقدند تنها یک نوع سبزه برایشان خوش یمن است و شگون دارد. به عنوان مثال برخی خانواده‌های ایرانی تنها سبزه گندم را سر سفره خود قرار می‌دهند و برخی تنها سبزه عدس یا انواع دیگری از سبزه‌ها را برای تزیین سفره هفت سین خود بر می‌گزینند. اما با توجه به اینکه بیشتر خانواده های ایرانی رغبت به استفاده از سبزه گندم دارند، مشاهده می کنیم که چینی ها با آگاهی از این موضوع، روی بازار سبزه عید نوروز هدفگذاری و سبزه های گندم را روانه بازار ایران کرده اند.

یکی از دلایل رغبت مردم به این سبزه ها این است که دو سال پشت سر هم امکان استفاده از این سبزه ها وجود دارد. طی سال‌های گذشته، چین رشدی خزنده در بازار های ایرانی داشته است. انواع و اقسام کالاهای چینی در بازار ایران خودنمایی می‌کند. صنایع فراوانی از ورود کالاهای ارزان قیمت بسیار متضرر شدند تا جایی که برخی رکود صنعت کفش ایران و صنایع تولید پوشاک و لوازم یدکی و ... را ناشی از ورود بی‌رویه کالاهای ارزان قیمت چینی می‌دانند.

از این رو، عرضه گسترده سبزه های چینی بازار سبزه های سنتی را تحت شعاع قرار می دهد، بنابراین با توجه به ظرفیت موجود در بازار عید می طلبد که جوانان ایرانی ازاین فرصت استفاده کرده بازار سبزه های سنتی را احیا کنند.

ارسال نظرات