دکتر فرزادی در گفتگو با «بسیج»تاکید کرد
یک روانشناس گفت: برای کاهش تلفات چهارشنه سوری، الگوها و اقدامات فرهنگی و اجتماعی مثل مسابقات ورزشی که بتواند تخلیه هیجانی را برای جوانان و نوجوانان مهیا کند توصیه می شود.
کد خبر: ۸۸۳۲۸۸۸
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰

لزوم الگوسازی فرهنگی برای کاهش خسارات چهارشنبه سوریدکتر حمید فرزادی روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به لزوم فرهنگ سازی برای کاهش تلفات چهارشنبه سوری اظهار داشت: چهارشنبه سوری از دو دیدگاه و یا چند دیدگاه مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه چهارشنبه سوری به عنوان یک رسم و سنت در تاریخچه فرهنگی ما شناخته شده است گفت: در گذشته این مراسم به شکل ملایم تر و سنتی مطرح بوده و در قالب آداب و آیینی اتفاق می افتاد. مردم در این شب با قاشق زنی مراسم خود را اجرا می کردند.

این روانشناس با اشاره به دیدگاه دوم در مورد چهارشنبه سوری افزود: متاسفانه امکان تخلیه هیجانات و احساسات بویژه در قشر جوان به خوبی وجود ندارد. متاسفانه به دلیل عدم تخلیه مناسب هیجانات جوانان و نبود تفریحات مناسب برای تخلیه هیجانات، این شب موجب آسیب های فراوانی می شود.

دکتر فرزادی درباره کمپین هایی که استفاده از مواد محترقه در چهارشنبه سوری را تحریم می کنند عنوان کرد ادامه داد: این کمپین ها برای فرهنگ سازی این موضوع بسیار حائز اهمیت و کمک دهنده هستند اما تنها با هشدار دادن و توصیه کردن نمی توان افراد را به اجتناب از این کار ترغیب کرد بلکه باید برای جایگزینی آن چاره اندیشی شود.

وی تاکید کرد: باید همزمان با این کمپین ها، الگوهای اجتماعی و گروهی مناسبی را برای تخلیه هیجانی قشر نوجوان در نظر گرفته شود، تا زمانی که آسیب شناسی و رفتارشناسی در مورد چهارشنبه سوری صورت نگیرد نمی توان موفق بود.

این روانشناس بیان داشت: برای کاهش تلفات چهارشنه سوری، الگوها و اقدامات فرهنگی و اجتماعی مثل مسابقات ورزشی که بتواند تخلیه هیجانی را برای جوانان و نوجوانان مهیا کند توصیه می شود.


ارسال نظرات