دکتر شریفی یزدی در گفتگو با «بسیج» مطرح کرد
شریفی یزدی گفت: اگر در فیلمی سیگار کشیدن و قلیان کشیدن و خشونت خانگی و آزار زنان و کودکان یا مسئله پوشش نامناسب باشد یقینا اثرگذاری آن در دراز مدت بسیار بالا خواهد بود و در این شکی نیست.
کد خبر: ۸۸۳۲۸۰۷
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
اثرات تخریبی سیگار کشیدن و خشونت بازیگران در فیلم ها
دکتر علیرضا شریفی یزدی روانشناس اجتماعی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج گفت: مطالعات نشان می دهد که یکی از اصلی ترین منابع شخصیت ساز و فرهنگ ساز رسانه ها به ویژه رسانه های دیداری هستند.

وی با بیان اینکه یکی از موثرترین رسانه های دیداری بخش سینما و فیلم ها هستند تصریح کرد: فیلم ها گاهی به صورت سریال از تلویزیون پخش می شوند گاهی به صورت نمایش خانگی و گاهی هم سینما در تعریف کلاسیک.

این  روانشناس اجتماعی و استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اثر گذاری رسانه های دیداری بیان داشت: امروز چنین رسانه هایی سهم بالایی بیش از 22 درصد در تربیت افراد و شکل دهی و شخصیت آنها به ویژه کودکان و نوجوانان و جوانان در همه ابعاد دارند. حالا اگر در فیلمی سیگار کشیدن و قلیان کشیدن و خشونت خانگی و آزار زنان و کودکان یا مسئله پوشش نامناسب باشد یقینا اثرگذاری آن در دراز مدت بسیار بالا خواهد بود و در این شکی نیست.

شریفی یزدی تاکید کرد: اما نکته ای که اینجا مطرح است راه مقابله با این مسئله می باشد که دو راه دارد. یک راه آن سلبی است و اینکه ما در هیچ فیلمی افراد پوشش های خاص و خشونت نداشته باشند و سیگار نکشند اگر چه شاید کنترل این مسئله خیلی امکان پذیر نباشد.

وی با اشاره به بهتر بودن راه دوم گفت: دومین مسئله افزایش سواد رسانه ای مردم است یعنی اگر ما مردم را به دانش و سواد رسانه مسلح کنیم یقینا میزان اثرات منفی و تخریبی اینگونه فیلم ها به شدت کاهش پیدا می کند و مردم به جای اینکه اثرپذیری منفعلانه داشته باشند یک نگاه نقدآمیز به آنچه می بینند پیدا می کنند.

ارسال نظرات