کد خبر: ۸۸۳۲۷۵۸
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، روزی هارون الرشید به حضرت موسی بن جعفر علیه السلام نوشت  «با بیانی کوتاه مرا موعظه کن.»
 
آن امام همام در پاسخ نوشتند: «ما من شی ء تراه عینک الاّ و فیه موعظة؛ در هر چه چشمت می بیند، پندی است.
 
از جمله پندها و تجربیات آموختنی ،رفتار کودکان با داشتن فطرت اصیل و دست نخورده در پستی ها  و بلندی های روزگار، است.
 
درحدیثی ارزشمند از پیامبر نور و رحمت حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله) آمده است:
من به خاطر ۵ خصلت، کودکان را دوست دارم:
 
اول: کودکان راحت و زیاد گریه می‌کنند.یعنی رقیق‌القلب هستند.
 
 دوم: کودکان با خاک انیس و هم بازی هستند.یعنی اصل خود را فراموش نکرده و از تکبر بویی نبرده‌اند.
 
 سوم: دعوا می‌کنند ولی کینه به دل نمی‌گیرند.باز فردا روز ،از نو‏،دوست می‌شوند.
 چهارم: چیزی را ذخیره نمی‌کنند و به فکر فردا نیستند.یعنی حرص و طمع ندارند و به خدا امید دارند.
 
 پنجم: می‌سازند و دل نمی‌بندند.یعنی به هیچ چیز دلبستگی ندارند.(مواعظ العددیه، ص 259)
افزون بر آن از کودکان می توان آموخت
 
الف:پیشرفت
 
ما به بچه ها پیام می دهیم که باید برای پیشرفت خود را آماده کنند در غیر این صورت عقب خواهند ماند اما بدبختانه اکثر افراد بالغ به درستی متوجه این پیام نمی شوند و فکر می کنند باید زندگی بدون هیچ دلیلی به آنها پاداش دهد. ما بزرگتر ها که از کودکان انتظار داریم پیشرفت کنند نباید متوقع باشیم که خودمان هر روز بهتر از دیروز باشیم؟ و نباید از خود سوال کنیم در طی یک سال گذشته چه چیز جدیدی آموخته ایم؟
 
ب: مبارزه
 
کسانی که مثبت اندیش هستند همواره باور دارند که هر مشکلی ، مجالی است برای آموختن چیزهای تازه و جدید_ حتی نوزادان و بچه ها با این ایده زندگی می کنند. یک کودک ده ماهه تمام چیزهای اطرافش را مثل یک مبارزه می بیند – در آوردن صداهای نو، آموختن حرکت دادن و برداشتن اجسام- خلاصه زندگی برای کودک یک سفر اکتشافی جالب و جذاب و سحر آمیز است. بچه های بزرگ تر نیز با همین شور و هیجان خود را بی محابا به دامان زندگی می زنند. مسابقه دوچرخه سواری، شیرجه زدن به رودخانه و ...
 
اما همین مبارزان با شهامت و جسور زمانی که به بزرگسالی می رسند تبدیل به انسانهای ترسو و بی دل می شوند که جزیی ترین مسائل هم در نظرشان شکست ناپذیر می ماند.
 
ج:شاد زیستن
 
می توانیم برای شاد زیستن کودکان را سرمشق خود قرار دهیم .کودک به طور طبیعی و بدون احساس خجالت تقریبا به همه چیز می خندد گویی به وضوح می داند که خنده او را سالم و متوازن نگه می دارد . بچه ها با عطش سیری ناپذیر نشاط و شادی قدم به این جهان می گذارند. می توان از حداقل ها شاد شد و با نشاط زندگی کرد.
 
موسی سلیمانی
 







ارسال نظرات
پر بیننده ها