هجوم میوه‌های خارجی به سفره‌های نوروزی ۹۶ مردم؛
آخرین جمعه اردیبهشت سال آینده قرار است دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود و همین مسئله باعث شده که تنظیم بازار کالاهای اساسی مردم در نوروز ۹۶ اهمیت ویژه برای دولتمردان داشته باشند.
کد خبر: ۸۸۳۲۶۹۳
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، در یک چشم بهم زدن باز هم به روزهای پایانی سال رسیدیم و دوباره تب خرید شب عید در جامعه داغ شده است. در این شرایط تنظیم بازار کالاهای اساسی مورد نیاز مردم یکی از مهم ترین مواردی است که دولتها باید به آن توجه کنند. اما تنظیم بازار عید امسال با سالهای گذشته متفاوت است.

آخرین جمعه اردیبهشت سال آینده قرار است دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود و همین مسئله باعث شده که تنظیم بازار کالاهای اساسی مردم در نوروز 96 اهمیت ویژه برای دولتمردان داشته باشند.

بررسی شرایط موجود نشان می‌دهد که اگر دولت یازدهم در تنظیم بازار امسال موفق عمل کند و مردم کالاهای اساسی خود را با قیمت ارزان به دست بیاورند در فاصله 50 تا 60 روز مانده به انتخابات خاطره خوبی را در ذهن مردم رقم زده اند که این مسئله بیش از همه می‌تواند به رای آوری حسن روحانی در انتخابات کمک کند. یکی دیگر از مسائلی که تنظیم بازار نوروز 96 را در نسبت به تنظیم بازار سالهای گذشته متمایز کرده، عملکرد دولت تدبیر و امید در تنظیم بازار شب عید سه سال گذشته است.

بازسازی چهره دولت با موفقیت در تنظیم بازار نوروز 96

 حسن روحانی و یارانش در سه سال گذشته عملکرد بسیار پرانتقادی را در حوزه تنظیم بازار از خود به نمایش گذاشته اند تا در ذهن مردم در حوزه مدیریت بازار چندان خوشنام نباشند. در سالهای گذشته بازار شب عید در سایه عدم برنامه ریزی دولت، ناهماهنگی میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی و همچنین عدم نظارت دستگاههای نظارتی بسیار آشفته بود و مردم به ویژه اقشار پایین دست جامعه نسبت به گرانی کالاهایی نظیر میوه، پوشاک و آجیل گلایه مند بوده اند. این گلایه ها حتی یکبار توسط شخص رئیس جمهور هم بیان شد، به طوری که گرانی میوه در نوروز 94 باعث شد تا حسن روحانی شخصا در نامه ای از معاون اول خود بخواهد برای تنظیم بازار نوروز 95 از چند ماه قبل برنامه ریزی کند. اما در نوروز 95 هم ماجرای امحای صدها تن پرتقال و گرانی میوه و آجیل در کنار جولان میوه های خارجی در بازار بدجوری توی ذوق می زد و باز هم نتوانست چهره مناسبی از دولت در ذهن مردم ایجاد کند. آن هم دولتی که مدعی تورم تک رقمی است ولی مردم آن را در زندگی خود حس نمی‌کنند. با این وجود تنظیم بازار ضعیف دولت در سال 95 تنها منوط به نوروز نشد و امسال مردم در ماه مبارک رمضان، ایام محرم و سفر و روزهای بازگشایی مدارس هم به دلیل گرانی اجناس مورد نیاز خود از عملکرد دولت راضی نبودند.

قربانی کردن کشاورزان به پای رای آوری در اردیبهشت 96

همه این موارد دست به دست هم داده تا دولت تدبیر و امید امثال به هر قیمتی که می تواند مردم را نسبت به تنظیم بازار نوروز 96 راضی کند. اقدامات هفته های اخیر دولت هم نشان داده که دولت در فاصله دو ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری بدش نمی آید که با آزاد کردن واردات میوه و یا کاهش تعرفه واردات کالاهای اساسی، تولید ملی، اقتصاد مقاومتی و حتی کشاورزان ایرانی را هم به پای پیروزی در انتخابات پیش رو قربانی کند.

روز گذشته خبر آزاد شدن واردات مرکبات از پاکستان در شرایطی منتشر شد که وزارت جهاد کشاورزی دولت روحانی در 3.5 سال گذشته مدام از ممنوعیت واردات میوه تاکید داشت و حتی آن را یک نقطه مثبت در کارنامه خود می دانست. اما به نظر می رسد هفته گذشته با پهلو گرفتن پرتقالهای مصری در بندر جنوب و حالا با آزادسازی واردات نارنگی از پاکستان عملا دستاوردهای این وزارتخانه فدای اهداف انتخاباتی دولت شد. ظاهرا دولت برای راضی نگه داشتن جامعه در آستانه انتخابات راحت ترین راه را دادن میوه ارزان به مردم دانسته زیرا ارزان شدن میوه به وسیله واردات گسترده هزینه بسیار کمتری نسبت به واردات آجیل و یا ورود به حوزه کالاهای اساسی دیگر مردم دارد و می تواند پالسهای مثبتی در ذهن مردم ایجاد کند، زیرا میوه اساسی ترین کالایی است که مردم در نوروز تهیه می کنند و تقریبا تمام ایرانی ها برای پذیرایی از میهمانانشان میوه را در اولویت قرار می‌دهند. یخ زدن بخشی از پرتقالهای شمالی هم بهانه خوبی به دست دولتمردان داده، تا بتوانند با خیالی آسوده میوه های خارجی را وارد بازار شب عید مردم کنند.

هجوم میوه‌های خارجی به سفره مردم در نوروز 96

به این ترتیب باید امسال منتظر هجوم میوه های خارجی به سفره مردم باشیم، زیرا واردات رسمی میوه بعد از چند سال توقف دوباره از سر گرفته شده و میوه های قاچاق هم مثل سالهای گذشته در بازار به وفور یافت خواهد شد. تنها بازنده بازی انتخاباتی دولت تدبیر و امید با تنظیم بازار نوروز 96 هم کشاورزان خواهند بود که مثل همیشه بدون هیچ مدافع و حامی عملکرد پوپولیستی دولتها برای تنظیم بازار را نظاره گر هستند!

ارسال نظرات