مدیرکل دامپزشکی استان زنجان:

احتمال انتقال آنفلوانزای پرندگان با مصرف تخم مرغ محلی

احتمال انتقال ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به انسان با مصرف تخم مرغ های محلی افزایش می یابد به همین دلیل هموطنان باید از خرید و مصرف این تخم مرغ ها خودداری کنند.
کد خبر: ۸۸۳۲۴۸۶
|
۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۹
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: همشهریان برای حفظ سلامتی خود از خرید هر نوع تخم مرغ محلی و حتی تخم بلدرچین و غاز فاقد لگوی دامپزشکی، نام محل تولید، کد پروانه بهره برداری از اداره کل دامپزشکی استانی که در آن تولید شده، تاریخ تولید و انقضا یک ماه پس از تولید و نداشتن شرایط نگهداری صفر تا چهار درجه سانتیگراد و نشانی و شماره تلفن محل تولید، خودداری کنند.

کرمی افزود: هر یک از بسته بندی های تخم مرغ که در بازار و فروشگاه ها عرضه می شود اگر فاقد برچسب های بیان شده باشد، غیر مجاز و غیربهداشتی است و امکان ابتلا به بیمای های مشترک و به خطر افتادن سلامت مصرف کننده وجود دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: شهروندان از خرید تخم مرغ های محلی و تخم بلدرچین و غاز خودداری کنند چرا که احتمال انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به انسان با مصرف آنها وجود دارد.

کرمی از همه مصرف کنندگان فرآورده های دامی خواست، برای حفظ سلامت و بهداشت عمومی در صورت مشاهده هر گونه موارد تخلف بهداشتی فراورده های خام دامی اعم از گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، شیر خام و عسل آن را از طریق تلفن 1512 با دامپزشکی این استان در همه شهرستان در میان بگذارند.

گفتنی است، مدتی است که بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سطح کشور شیوع پیدا کرده است و اداره کل دامپزشکی در اطلاع رسانی برای خودداری از مصرف هر نوع تخم مرغ محلی و مرغ های بومی به مردم هشدار می دهد اما این هشدارها اغلب از سوی همشهریان جدی گرفته نمی شود.

چنانچه گذری از راسته بازار عبدالعلی زنجان و فروشگاه های مواد غذایی سطح شهر داشته باشیم تخم مرغ های محلی داخل سبدهایی پر از کاه توجه هر رهگذری را به خود جلب می کند که پوسته تعدادی از این تخم مرغ های داخل سبدها چروکیده شده و فاقد تاریخ تولید و انقضا هستند.

برخی از این تخم مرغ ها و تخم های بلدرچین نیز در بسته بندی های یکبار مصرف شیشه ای داخل کاه چیده شده است که توجه خریداران را جلب می کند، غافل از اینکه این بسته بندی ها فاقد هر نوع برچسب نشان دهنده مجاز و بهداشتی بودن آنهاست.

ارسال نظرات