خبرهای داغ:
در جهت تحقق اقتصادمقاومتی صورت گرفت

حمایت از واحد نمونه صنعت غذایی استان/تولید 30 نوع عرقیات گیاهی در شرکت اکسیر طبس

شرکت اکسیر طبس‌گلشن ابتدا با ظرفیت تولید 45 نوع عرقیات گیاهی کار خود را آغاز کرد و تاکنون توانسته است 30 نوع از انواع عرقیات گیاهی را تولید و به بازار عرضه کند و حمایت از واحد نمونه صنعت غذایی استان تحقق شعار اقتصاد مقاومتی است
کد خبر: ۸۸۳۲۳۵۲
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، حسن شیروانی  در بازدید خبرنگاران و اصحاب‌رسانه از شرکت اکسیر طبس‌گلشن اظهار داشت: این شرکت با هدف تولید عرقیات و اسانس گیاهی به ثبت رسید و از بدو تاسیس پیگیری جهت بهره‌برداری با ظرفیت تولید 540 تن عرقیات گیاهی در سال آغاز به کار کرد.

وی تصریح کرد: وسعت زمین کارخانه 7 هزار و 500 متر مربع است که یک هزار و 500 متر مربع زیربنا دارد و جهت بهره‌برداری از کارخانه در مجموع 990 میلیون تومان اعتبار جذب شد که 660 میلیون تومان به صورت سرمایه‌ای و 330 میلیون تومان به صورت سرمایه در گردش پرداخت شد.

عضو هیئت مدیره شرکت اکسیر طبس‌گلشن گفت: فعالیت شرکت در سال 94 به صورت آزمایشی آغاز شد و به عنوان واحد نمونه صنعت غذایی استان خراسان‌جنوبی انتخاب و تاییدیه سازمان غذا و دارو اخذ شد.

شیروانی ادامه داد: این کارخانه ابتدا با ظرفیت تولید 45 نوع عرقیات گیاهی کار خود را آغاز کرد و تاکنون توانسته است 30 نوع از انواع عرقیات گیاهی را تولید و به بازار عرضه کند و تاکنون نشان استاندارد، ایزو 9001 و ایزو 18001 و نشان جهانی حلال اخذ شده است.

وی در خصوص اشتغال به کار این کارخانه، افزود: این کارخانه تاکنون برای 15 نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است و در آینده با توجه به افزایش تولید تعداد اشتغال نیروها به 45 نفر افزایش داده خواهد شد.

عضو هیئت مدیره شرکت اکسیر طبس‌گلشن تولید روزانه این شرکت را دو تن اعلام کرد و عنوان داشت: این محصولات کاملا پاستوریزه، بهداشتی و استاندارد به بازار عرضه و 50 درصد مواد اولیه تولید در شهرستان و استان تامین شده و مابقی از استان‌های همجوار تامین می‌شود.

صادرات عرقیات گیاهی طبس به خارج از استان

شیروانی میزان هزینه انجام شده در سه ماهه گذشته سال جاری را 150 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: این هزینه‌ها شامل خرید مواد اولیه، پمپ و منبع ذخیره بوده است و در حال حاضر با توجه به نیاز روز بازار تولیدات انجام و عرضه می‌شود.

این مسؤول در خصوص صادرات محصول به خارج از استان، بیان داشت: انواع عرقیات گیاهی در سطح استان خراسان‌جنوبی و استان‌های خراسان‌رضوی، تهران، نیشابور و اصفهان صادر شده است و تولید شربت‌های گیاهی، سرکه و بسته‌بندی زعفران از برنامه‌های آینده این شرکت خواهد بود.

عضو هیئت مدیره شرکت اکسیر طبس‌گلشن از همکاری کلیه مسؤولان و حامیان تولید داخلی تقدیر کرد و افزود: فروشگاه اتکا تاکنون به عنوان اولین تولید کننده در سطح استان با ما قرارداد بسته است و در واقع این اقدام به نوعی حمایت از تولیدات داخلی در سطح استان و شهرستان طبس است.

دو برابری تولید عرقیات گیاهی نیازمند 200 میلیون تومان اعتبار

شیروانی بیان داشت: در حال حاضر دو دیگ‌پخت فعالیت عرق‌گیری را انجام می‌دهند و در جهت افزایش تولید نیاز به دو عدد دیگ‌پخت، یک عدد دیگ‌بخار و دستگاه پرکن است که در مجموع حدود 200 میلیون تومان دیگر باید هزینه شود تا ظرفیت تولید دو برابر شود.

مسؤول فنی شرکت اکسیر طبس‌گلشن در جمع خبرنگاران اظهار داشت: گیاهان متفاوت قبل از ورود جهت تولید عرقیات گیاهی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا کیفیت آن ارزیابی و وارد چرخه تولید شود و برخی گیاهان باید به صورت تازه و برخی به صورت خشک عرق‌گیری گیاهی صورت پذیرد.

سعید غلامی عنوان داشت: ابتدا مواد اولیه بعد از ورود به کارخانه که مورد تایید قرار گرفت وارد انبار مواد اولیه می‌شود و به نسبت هر عرقی که بخواهد گرفته شود میزان مورد نظر شستشو و جهت عرق‌گیری آماده می‌شود.

وی در ادامه افزود: بعد از مرحله شستشو و ضدعفونی، مواد اولیه به دیگ پخت انتقال پیدا می‌کند و عمل عرق‌گیری آغاز می‌شود و اگر اسانس گیاهی بالا باشد جداسازی صورت گرفته و عرقیات به مخاذن ذخیره که برای هر نوع متفاوت است، انتقال پیدا می‌کند.

مسؤول فنی شرکت اکسیر طبس‌گلشن افزود: بعد از انتقال به مخاذن ذخیره از طریق لوله‌کشی آلمینیومی به دستگاه پاستور انتقال و بعد از پاستوریزه شدن محصول وارد دستگاه تریپ بلوک شامل سه مرحله شستشو، پرکن و درب‌گذاری می‌شود و بعد از این اقدامات برچسب محصول بر روی لیبل با نام تجاری گلبرگ نصب و تاریخ تولید و انتضاء درج می‌شود.

کیفیت محصولات عرقیات گیاهی به اذعان مصرف کنندگان بالا است

غلامی ضمن تشریح مراحل مختلف تولید، گفت: در حین بسته‌بندی نمونه‌برداری جهت انجام آزمایشات صورت می‌گیرد و اگر آزمایشات مشکلی نداشته باشد مجوز خروج از انبار صورت می‌گیرد و در پایان انتقال به دفاتر مرکزی و سفارشات سطح شهرستان انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر مجوز تولید 45 نوع از انواع عرقیات گیاهی اخذ شده است و 30 نوع به مرحله تولید رسیده است و با توجه کمبود پوشش گیاهی منطقه و هزینه‌های انتقال مواد اولیه و تامین گیاهان فوق امکان تولید انواع دیگر فراهم نیست.

مسؤول فنی شرکت اکسیر طبس‌گلشن افزود: کیفیت محصولات به اذعان مصرف کنندگان بالا بوده و تاکنون مصرف کننده‌ کنندگان از محصولات رضایت کامل داشته‌اند و سعی می‌شود کیفیت مدنظر باشد و برای هر نوع عرق‌گیری محصولات گیاهی استانداردی تعیین شده است.

غلامی در پایان گفت: به طور مثال برای عرق نعناع باید میزان اسانس مورد نظر و استاندارد حداقل باید 30 باشد تا به کیفیت مطلوب برسد و جهت افزایش تولیدات نیاز به حمایت مسؤولان است و امیدواریم پیگیری لازم در خصوص افزایش تولید این کارخانه صورت گیرد.

حمایت خبرنگاران طبس از کالاهای تولید داخل

خبرنگار طبس در ادامه در پایان بازدید از شرکت اکسیر طبس‌گلشن در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج عنوان داشت: قطعا موفقیت‌های این شرکت حاصل تلاش و کوشش مجموعه‌ای با تجربه است که توانسته در کمترین مدت فعالیت خود موفق به کسب موفقیت‌های مختلف شود.

الهام نادی با توجه شعار سال و اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی و تاکیدات رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: فعالیت شرکت اکسیر در شهرستان طبس در واقع تحقق اقتصاد مقاومتی است و باید با معرفی و خرید فردی خود از کالاهای بومی حمایت کنیم.

وی در ادامه بیان داشت: تولید 30 نوع از انواع عرقیات گیاهی که کیفیت بالایی دارد نشان می‌دهد کویر به لطف خداوند از نعمت‌های بالایی برخوردار و باید از این نعمت‌ها به نحو مطلوب استفاده نماییم.

خبرنگار طبس در ادامه با حمایت از تولید کنندگان داخلی افزود: خبرنگاران طبس سعی خواهند کرد با معرفی تولیدات داخلی قطعا در جهت رشد و تعالی کالای داخلی همکاری و همیاری لازم را داشته باشند و این نمونه کالای داخلی یکی از بهترین سوغات‌های طبس در ایام نوروز ویژه مسافرین خواهد بود.

 
 
 
 
 
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار