محمد خدابخشی گفت: این دولت برای اولین بار به مجلس برنامه نداد و زحمتش گردن مجلس افتاد.کشور را که بدون برنامه نمی توان اداره کرد. آقای جهانگیری نقد خود را واضح بیان کند تا جواب دهیم.
کد خبر: ۸۸۳۲۱۳۹
|
۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد خدابخشی در واکنش به انتقاد شدید جهانگیری از برنامه ششم و اظهارات وی مبنی بر اینکه «مجلس کشور را دچار مشکل می‌کند» گفت: اولین بار بود که دولت به جای ارائه برنامه به مجلس، لایحه ای داد که شامل احکامی کلی بود. برنامه ای از سوی دولت به مجلس ارائه نشد.

 سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه « کشور نمی تواند بدون برنامه باشد» افزود: در راستای فرمایشات رهبر انقلاب برای اولین بار مجلس با استفاده از نظرات کارشناسان و مرکز پژوهش های مجلس با حدود 6ماه زحمت فراوان این برنامه را تهیه کرد.

خدابخشی با بیان اینکه مجلس به جای دولت با مشورت و تعامل با سازمان برنامه و بودجه کشور برنامه نوشت گفت: برنامه ششم برای بخش های مختلف حرف های مشخصی دارد، دولت محورهای اصلی و راهبردی کشور را در احکام خود فراموش کرده بود.

وی با بیان اینکه مواردی که مورد توجه مقام معظم رهبری بوده است در برنامه ششم مورد توجه قرار گرفته است گفت:برنامه ششمی که نوشتیم، یک برنامه کاملاً مردمی و یک برنامه نظارت پذیر و بر اساس نیاز کشور تدوین شده است. وظیفه ای که بر دوش دولت بود، به ناچار بر گردن مجلس افتاد. وظیفه کمیسیون تلفیق بررسی برنامه بود نه تدوین برنامه . کدام موارد از برنامه مورد نقد آقای جهانگیری است بیان کنند تا درباره آن صحبت کنیم.

خدابخشی درباره مغایرت‌های بودجه 96 با مصوبات برنامه ششم توسعه، گفت: در تبصره یک بند «هـ» که موضوع این بند وکیوم باتوم یا ماده اولیه قیر رایگان به شرکت ملی نفت است، مشخص نشده که رقم واریز شده توسط وزارت نفت از طریق شرکت تابعه قرار است از چه محلی تسویه شود. این موضوع باید شفاف شود که منابع قیر قبل از کسر از سهم صندوق توسعه است یا بعد از آن. در صورتی که قبل از کسر از سهم صندوق باشد این امر مغایر سیاست‌های کلی برنامه ششم است. اگرچه هدف نهایی خوب است ولی باید حکم به صورت شفاف بیان شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم در بیان مغایرت های بودجه 96 با مصوبات برنامه ششم افزود: در بند الحاقی یک تبصره 10 که درباره صادرات گاز طبیعی است، افزایش تولید گاز مغایر ماده 7 برنامه ششم توسعه و همین‌طور سیاست‌های کلی برنامه ششم است و مغایر سازوکاری است که برای توزیع منابع حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی تعریف شده اگرچه این حکم هدف خوبی را دنبال می‌کند اما باید سازوکار قانونی هم رعایت و به آن توجه شود.

 وی ادامه داد:برخی موارد باید در بودجه سنواتی لحاظ شود چرا که در برنامه ششم وجود دارد اما این موضوع در بودجه لحاظ نشده است. مجلس در حال تلاش است که مغایرت های بودجه 96 با مصوبات برنامه ششم را کاهش  دهد. برخی موارد در برنامه ششم لحاظ شده بود که دولت باید در بودجه لحاظ می کرد اما مورد توجه قرار نگرفته است.

ارسال نظرات