وی افزود: مسلما فضای مجازی
یک فضای جدید پیش روی جامعه و به ویژه نسل جوان کشور ما قرار داده است که
در صورت غافل شدن از آن میتواند تأثیرات مخرب و آثار سوئی در تغییر فرهنگ
جامعه ایرانی اسلامی داشته باشد.
معاون مرکز رسانههای دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دلایل جذب جوانان و نوجوانان و حتی
بزرگسالان جامعه به فضای مجازی گفت: ناشناخته بودن فضا و امکانات و
گروهها و کانالها و شبکههای اجتماعی مختلف و متنوع (به منظور ارضای حس
کنجکاوی افراد) و امکان داشتن شخصیت غیرحقیقی و شاید به نوعی داشتن شخصیت
واقعی در این فضایی که کسی مخاطب خود را نمیشناسد و فقط ارتباط آنها به
صورت مجازی است، میتوان از دلایل جذب جوانان و نوجوانان و حتی بزرگسالان
جامعه به فضای مجازی عنوان کرد. همچنین زمانی که فردی با عدم مطالعه و
شناخت کافی در خصوص فرهنگ و جامعه خود و به ویژه عدم آگاهی از تأثیرات مخرب
فضای مجازی، وارد آن میشود، به مرور زمان با تغییر ذائقه و روحیات فرد
امکان دارد به سمت گرایشات مختلف کشیده شود.
وی ادامه داد: در این
زمان نقش و وظیفه مراکز فرهنگی کشور بسیار مهم، پیچیده، سخت و حیاتی است که
باید با انجام فعالیتهای مختلف به مقابله با این فضاهای مخرب و تأثیرگذار
بپردازند. مقابله نه به معنای حذف و برخورد سلبی با این فضا، بلکه تبدیل
این تهدید به فرصت برای ترویج فرهنگ و اخلاق ایرانی - اسلامی و جذب مخاطبین
و جلوگیری از انحطاط اخلاقی و رفتاری جامعه است.
معاون مرکز
رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: فرهنگسازی یکی
از کارهای مهمی است که مراکز فرهنگی باید با انجام آن به مقابله صحیح با
این فضا بپردازند و این کار یک برنامه بلند مدت نیاز دارد تا بتوان به هدف و
چشم انداز مناسبی برسیم و چراکه با انجام کارهای سطحی و مقطعی مسلما
پیشرفتی در این زمینه نخواهیم داشت. همچنین برای انجام این کار باید با
ایجاد چشمانداز و تعریف اهداف و همچنین تهیه یک برنامه در سه سطح
کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت و حرکت گام به گام و مستمر به سمت اهداف و
چشمانداز، زمینه فرهنگسازی در خصوص فضای مجازی را فراهم آوریم.
وی
بیان کرد: یکی از دلایل تغییر فرهنگ جامعه، عدم شناخت و درک کافی از
پیشینه فرهنگی کشور است و دلیل آن عدم مطالعه و کتابخوانی است که میتوان
با ترویج آن به افزایش سطح سواد جامعه کمک کرد، به طور مثال معرفی کتب
مناسبی که معرف فرهنگ و پیشینه کشور ایران و همچنین معرفی آموزههای دینی و
اخلاقی به زبانی شیوا و جذاب برای جوانان و نوجوانان باشد مثمرثمر است.
شیرکوند
اظهار کرد: در کنار این آموزشها باید با برگزاری کلاسها، دورهها و
همایشها به شیوههای مختلف سواد رسانهای را در سطح جامعه بالا برد، چرا
که ارتقای سواد رسانهای میتواند شامل تعریف و توصیف کامل شبکههای
اجتماعی و فضای مجازی، نحوه کار آنها و استفادهای که مدیران این فضاها از
اطلاعات افراد میبرند، آسیبها و خطراتی که در این فضا وجود دارد،
شایعاتی که در این فضاها بصورت گسترده منتشر میشوند و آسیبهای جسمانی که
به دلیل ساکن نشستن به جسم انسان وارد میشود، باشد.
وی ادامه داد:
بالا رفتن سطح سواد اجتماعی و رسانهای جامعه موجب میشود که افراد با
آگاهی بیشتر درگیر این فضاها شده و خود بتوانند به راحتی با علم به موضوع
نحوه استفاده صحیح از ناصحیح فضای مجازی را تشخیص داده و رفتار کنند.
همچنین از دیگر دلایل جذب بیش از حد جوانان و نوجوانان به فضای مجازی،
کمبود امکانات رفاهی و تفریحی و کمبود شادی در جامعه بوده که متأثر از
مسائل و فشارهای کاری اجتماعی بر مردم است که میتوان با فعالیت بیشتر
فرهنگسراها و خانههای فرهنگ در محلات مختلف شهر این شور و نشاط را ایجاد
کرد.
معاون مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
تصریح کرد: میتوان با ایجاد کانالها و گروههایی در شبکههای اجتماعی که
امکان بحث و تبادل نظر بین افراد را داشته باشد، به تبیین مسائل فرهنگی و
ترویج آموزههای دینی به صورتی جذاب و شیرین برای نسل جوان و نوجوان کشور
پرداخت.