خبرهای داغ:
معاون مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: می‌توان با ایجاد کانال‌ها و گروه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی که امکان بحث و تبادل نظر بین افراد را داشته باشد، به تبیین مسائل فرهنگی و ترویج آموزه‌های دینی به صورتی جذاب و شیرین برای نسل جوان و نوجوان کشور پرداخت.
کد خبر: ۸۸۳۲۱۰۷
|
۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج، علی‌اکبر شیرکوند، معاون مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا، با اشاره به این موضوع که ایران کشوری با پیشینه‌ای غنی از فرهنگ و روابط اجتماعی‌ است که این فرهنگ در کنار آموزه‌های دینی و اسلامی می‌تواند راه‌گشای بسیاری از مسائل دنیای اجتماعی امروز باشد اظهار کرد: حال که تکنولوژی با سرعتی غیرقابل مهار در حال حرکت رو به جلو است، ما نیز باید خود را با این پیشرفت همگام سازیم تا مبادا آسیب‌های جدی در این زمینه به فرهنگ کشورمان به ویژه فرهنگ رفتاری و اخلاقی کسانی که بیشتر اوقات خود را در فضای مجازی صرف می‌کنند، وارد شود.


وی افزود: مسلما فضای مجازی یک فضای جدید پیش روی جامعه و به ویژه نسل جوان کشور ما قرار داده است که در صورت غافل شدن از آن می‌تواند تأثیرات مخرب و آثار سوئی در تغییر فرهنگ جامعه ایرانی اسلامی داشته باشد.

معاون مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دلایل جذب جوانان و نوجوانان و حتی بزرگسالان جامعه به فضای مجازی گفت: ناشناخته بودن فضا و امکانات و گروه‌ها  و کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف و متنوع (به منظور ارضای حس کنجکاوی افراد) و امکان داشتن شخصیت غیرحقیقی و شاید به نوعی داشتن شخصیت واقعی در این فضایی که کسی مخاطب خود را نمی‌شناسد و فقط ارتباط آن‌ها به صورت مجازی است، می‌توان از دلایل جذب جوانان و نوجوانان و حتی بزرگسالان جامعه به فضای مجازی عنوان کرد. همچنین زمانی که فردی با عدم مطالعه و شناخت کافی در خصوص فرهنگ و جامعه خود و به ویژه عدم آگاهی از تأثیرات مخرب فضای مجازی، وارد آن می‌شود، به مرور زمان با تغییر ذائقه و روحیات فرد امکان دارد به سمت گرایشات مختلف کشیده شود.

وی ادامه داد: در این زمان نقش و وظیفه مراکز فرهنگی کشور بسیار مهم، پیچیده، سخت و حیاتی است که باید با انجام فعالیت‌های مختلف به مقابله با این فضاهای مخرب و تأثیرگذار بپردازند. مقابله نه به معنای حذف و برخورد سلبی با این فضا، بلکه تبدیل این تهدید به فرصت برای ترویج فرهنگ و اخلاق ایرانی - اسلامی و جذب مخاطبین و جلوگیری از انحطاط اخلاقی و رفتاری جامعه است.

معاون مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: فرهنگ‌سازی یکی از کارهای مهمی است که مراکز فرهنگی باید با انجام آن به مقابله صحیح با این فضا بپردازند و این کار یک برنامه بلند مدت نیاز دارد تا بتوان به هدف و چشم انداز مناسبی برسیم و چراکه با انجام کارهای سطحی و مقطعی مسلما پیشرفتی در این زمینه نخواهیم داشت. همچنین برای انجام این کار باید با ایجاد چشم‌انداز و تعریف اهداف و همچنین تهیه یک برنامه در سه سطح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت و حرکت گام به گام و مستمر به سمت اهداف و چشم‌انداز، زمینه فرهنگ‌سازی در خصوص فضای مجازی را فراهم آوریم.

وی بیان کرد: یکی از دلایل تغییر فرهنگ جامعه، عدم شناخت و درک کافی از پیشینه فرهنگی کشور است و دلیل آن عدم مطالعه و کتابخوانی است که می‌توان با ترویج آن به افزایش سطح سواد جامعه کمک کرد، به طور مثال معرفی کتب مناسبی که معرف فرهنگ و پیشینه کشور ایران و همچنین معرفی آموزه‌های دینی و اخلاقی به زبانی شیوا و جذاب برای جوانان و نوجوانان باشد مثمرثمر است.

شیرکوند اظهار کرد: در کنار این آموزش‌ها باید با برگزاری کلاس‌ها، دوره‌ها و همایش‌ها به شیوه‌های مختلف سواد رسانه‌ای را در سطح جامعه بالا برد، چرا که ارتقای سواد رسانه‌ای می‌تواند شامل تعریف و توصیف کامل شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، نحوه کار آن‌ها و استفاده‌ای که مدیران این فضاها از اطلاعات افراد می‌برند، آسیب‌ها و خطراتی که در این فضا وجود دارد، شایعاتی که در این فضاها بصورت گسترده منتشر می‌شوند و آسیب‌های جسمانی که به دلیل ساکن نشستن به جسم انسان وارد می‌شود، باشد.

وی ادامه داد: بالا رفتن سطح سواد اجتماعی و  رسانه‌ای جامعه موجب می‌شود که افراد با آگاهی بیشتر درگیر این فضاها شده و خود بتوانند به راحتی با علم به موضوع نحوه استفاده صحیح از ناصحیح فضای مجازی را تشخیص داده و رفتار کنند. همچنین از دیگر دلایل جذب بیش از حد جوانان و نوجوانان به فضای مجازی، کمبود امکانات رفاهی و تفریحی و کمبود شادی در جامعه بوده که متأثر از مسائل و فشارهای کاری اجتماعی بر مردم است که می‌توان با فعالیت بیشتر فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ در محلات مختلف شهر این شور و نشاط را ایجاد کرد.

معاون مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: می‌توان با ایجاد کانال‌ها و گروه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی که امکان بحث و تبادل نظر بین افراد را داشته باشد، به تبیین مسائل فرهنگی و ترویج آموزه‌های دینی به صورتی جذاب و شیرین برای نسل جوان و نوجوان کشور پرداخت.

ارسال نظرات