با وجود تلاش دموکرات‌ها برای مطرح شدن استیضاح "دونالد ترامپ"، جدی شدن این مسئله تا انتخابات کنگره در سال ۲۰۱۸ بعید است، ولی در صورت وجود شواهد غیرقابل انکار، غیرممکن هم نخواهد بود.
کد خبر: ۸۸۳۲۰۹۲
|
۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶
احتمال استیضاح ترامپ
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری بسیج،  نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا راهکاری را برای با هدف آغاز روند استیضاح "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری این کشور آغاز کرده اند. روزنامه «ایزوستیا» روسیه، این مسئله را به نقل از مقامات کمیته ملی جمهوری خواهان در کنگره آمریکا، ساختاری که مسئولیت تعیین نامزد این حزب برای پست ریاست جمهوری را برعهده داشت، اعلام کرده است.

بحث در مورد رئیس جدید کاخ سفید چندین ماه است که در آمریکا آرام نگرفته است. مقامات سیاسی در واشنگتن که از پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری خرسند نیستند، از هر امکان موجودی برای انتقاد از اقدامات وی استفاده می کنند. و حتی برخی سران نخبگان سیاسی و محافل کارشناسی خواستار تحقیقات دوره ای در خصوص «ارتباط تیم رهبری ترامپ با روسیه» شده و همچنین ترامپ-رئیس جمهور و ترامپ- تاجر را «تناقض منافع» ارزیابی می کنند.    

کمیته ملی جمهوری خواهان کنگره در پاسخ به درخواست این روزنامه بیانیه‌ای را در مورد بحث‌های پیرامون مسئله برکنار شدن دونالد ترامپ از سمت ریاست جمهوری تهیه و ارسال کرده است. در این سند آمده است: «نمایندگان دموکرات موفق شده اند مقدمات استیضاح رئیس جمهور را فراهم کنند. توجه آنها در حال حاضر روی بند 25 قانون اساسی آمریکا معطوف است که توضیح داده که رئیس جمهوری این کشور به چه نحوی می تواند از سمت خویش برکنار شود. حزب دموکرات نمی تواند با شکست "هیلاری کلینتون" در انتخابات ریاست جمهوری کنار بیاید، به همین دلیل سعی دارد راهی برای یافتن دلایل کافی برای مطرح شدن استیضاح ترامپ پیدا کند.»

این بیانیه همچنین پیدا شدن اخیر اخبار مربوط به طرح دموکراتها برای بازدارندگی ترامپ را نیز تایید کرده است. این طرح شامل انتقاد شدیدالحن از تمامی محاسبات غلط رئیس جمهوری جدید است تا رئیس کاخ سفید را از «نقاط ضعفش» مورد حمله قرار دهند. گذشته از این مخالفان ترامپ قصد دارند بدون وقفه و با دقت فراوان ارتباط وی با تمامی رهبران کشورهای جهان را تحت نظر قرار دهند تا در صورت پیدا شدن کوچکترین بهانه ای برای سهل انگاری و در نظر نگرفتن منافع ملی آمریکا در عرصه سیاست خارجی، از رئیس جمهوری به دادگاه شکایت کنند. علاوه بر این در شبکه های اجتماعی نیز جنبش مخالفان ترامپ دائما مطالبی در جهت بی اعتبار کردن رسانه های گروهی که از  رئیس جمهوری حمایت می کنند، منتشر می شود. 

انتخابات آتی کنگره بسیار تعیین کننده است

"آندرس آسلوند" استاد دانشگاه و کارشناس ارشد مرکز تجزیه و تحلیل «شورای آتلانتیک» در گفتگو با «ایزوستیا»، احتمال استیضاح رئیس جمهوری جدید آمریکا را بسیار بالا ارزیابی کرده است. وی گفته است: «تقریبا دو سال است که برخی نیروها تلاش خود را برای برکناری دونالد ترامپ آغاز کرده اند. اولا باید پایه و اساس حقوقی لازم برای این منظور فراهم شود. برای مثال از هم اکنون مسئله تناقض منافع بین ترامپ-رئیس جمهوری و ترامپ-تاجر آغاز شده است. در ثانی، تشریفات لازم برای استیضاح وی باید در مجلس نمایندگان کنگره انجام شود که اعضای آن تقریبا هر دو سال یکبار انتخاب می شوند و فعلا آمادگی باز کردن پرونده ای علیه ترامپ را ندارد. نمایندگان کنگره طی دو سال آینده اقدام شدیدالحنی علیه او نخواهند نمود، بخاطر اینکه اکثر طرفداران این حزب از او حمایت کرده اند، ولی این مسئله می تواند بعد از انتخابات میان دوره ای کنگره در سال 2018 دچار تغییراتی شود.»

به عقیده وی، اگر ترامپ در این مدت حتی برای حزب جمهوری خواه نیز دردسرساز بود، در آن صورت آنها هم ممکن است علیه او اقدامات قضایی را آغاز کنند.

آسولند پیش از این نیز برکناری "مایکل فلین" از سمت مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری را پیش بینی کرده بود و گفته بود که وی بجز ترامپ از سوی کس دیگری در کاخ سفید حمایت نمی شد. ضمن اینکه او قوانین مرسوم در دولت را رعایت نمی کرد و همین مسائل منجر به برکناری وی شد. به عقیده این کارشناس، چنین مسئله ای در مورد "شون اسپایسر" سخنگوی کاخ سفید هم صادق است که برخورد جدی با رسانه ها نداشته و این تردید را تقویت کرده که وی نمی تواند مدت زیادی در سمت خویش باقی بماند.

آندرس آسلوند یادآور شد که مخالفان ترامپ ممکن است به بند 25 قانون اساسی آمریکا متوصل شوند. این ماده می گوید: در صورت برکناری رئیس جمهوری از سمتش، مسئولیتهای وی به معاون وی واگذار خواهد شد که او مانند اکثریت اعضای دولت، ممکن است عدم توانایی رئیس جمهوری در اجام وظایفش را به کنگره آمریکا اعلام کند.

حقایق غیرقابل انکار جمهوریخواهان را متقاعد می‌کند

"دانیل درزنیر" استاد سیاست بین الملل در مدرسه حقوق و سیاست «فلتچر»، معتقد است که صحبت در مورد استیضاح ترامپ دیر یا زود مطرح می شود، ولی دو سناریو در این رابطه قابل پیش بینی است: «اگر دموکراتها در جریان انتخابات میان دوره ای کنگره در سال 2018 بر جمهوری خواهان پیروز شوند، آنها ممکن است مقدمات استیضاح دونالد ترامپ را فراهم کنند. احتمال دوم آن است که اگر حقایق غیرقابل انکاری در باره رئیس جمهوری علنی شود، که برای شروع روند استیضاح کافی باشد و نمایندگان جمهوری خواه نیز چاره ای نخواهند داشت جز اینکه تحقیقات در این زمینه را آغاز کنند.»   

"الگا اولیکر" مدیر برنامه «روسیه و اروپا در مرکز تحقیقات راهبردی و استراتژیک واشنگتن، در گفتگو با «ایزوستیا» یادآور شده است که در قانون اساسی آمریکا بطور دقیق آمده است: رئیس جمهوری، معاون رئیس جمهور و دیگر مقامات رسمی می توانند در صورت ثابت شدن اتهاماتی در رابطه با خیانت و یا هر نوع جنایات و تخلفات بزرگ دیگر، از سمت خویش کنار گذاشته شوند

ارتباط با روسیه، بحث فعلی برای برکناری ترامپ است

به گزارش تسنیم، این کارشناس می گوید: «برای آغاز روند استیضاح باید دلایل محکمی برای این منظور یافت شود، و اگر این روند آغاز شود، اتهام وارده به رئیس جمهوری، مثلا ارتباط او یا تیمش با مسکو، باید اثبات شود. ولی بحثهای داغ رسانه ای پیرامون ارتباط نزدیک ترامپ با روسیه نمی تواند دلیلی برای آغاز این پروسه باشد. این مسئله باید در تحقیقات انجام شده مورد اثبات قرار گیرد.»

به گفته "هانی توبرن" کارشناس علمی موسسه «هادسون» در واشنگتن، برای برکناری رئیس جمهوری از سمت خویش، کمیته ویژه‌ای از نمایندگان کنگره تشکیل می شود که باید تحقیقات کاملی را در زمینه اتهامات وارده به او بررسی کنند. اگر این کمیته به این نتیجه برسد که دلایل حقوقی کافی برای استیضاح رئیس جمهوری وجود دارد، این مسئله در کنگره به رای گذاشته می شود و بعد مسئله به مجلس سنا فرستاده می شود و در آنجا نیز دو سوم نمایندگان باید از این اقدام حمایت کنند.  

به گفته وی، در حال حاضر در کنگره مباحثاتی در رابطه با لزوم انجام تحقیقات مستقل پیرامون تماسهای اطرافیان ترامپ با روسیه در جریان مبارزات انتخاباتی جریان دارد. البته هنوز تصمیمی در این رابطه گرفته نشده است. اگر روشن شود که او مرتکب تخلف بزرگی برخلاف قانون اساسی شده باشد، کاملا ممکن است که مسئله استیضاح وی جدی شود، ولی در حال حاضر احتمال این مسئله هنوز کم است.  


ارسال نظرات