خبرهای داغ:
نویسنده کتاب" اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل" راهکارهای عملی اقتصاد مقاومتی را«ضرورت تشکیل نهادهای مبارزه با اشرافی گری، ساده زیستی، نتراشیدن هزینه و کم خرج بودن مدیران، مشارکت مردمی، نهادینه کردن حمایت از تولید ملی و استفاده ازهمه ظرفیت های کشور،عقلانیت اقتصادی،نگاه مولد به درون،خوداتکایی،خودکفایی»برشمرد و گفت:این عوامل مانند زنجیره ای بهم پوسته می باشند و فقدان هر کدام می تواند در محقق نشدن این مهم تأثیرگذار باشد.
کد خبر: ۸۸۳۱۷۱۹
|
۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶

رضا خدری از پیشکسوتان روزنامه نگاری و استاد دانشگاه در گفت وگو یی، در خصوص اقتصاد مقاومتی و ریاضت اقتصادی گفت: در آیات الهی "ریاضت اقتصادی" و " اقتصاد مقاومتی" دو واژه جدید هستند که یکی پس از فروپاشی اقتصاد در اروپا و دیگری بعد از تحمیل تحریمات جدی اقتصادی غرب علیه ایران به وجود آمده اند.



شباهت ها و تفاوت های اقتصاد مقاومتی با ریاضت اقتصادی

 

وی در ادامه با اشاره به نقاط اشتراک و افتراقی اقتصاد مقاومتی و ریاضت اقتصادی، اظهار داشت:  هر دو در اینکه برجامعه ای که تحمیل می شوند، فشار می آورند، جامعه را در مضیقه قرار می دهند، قدرت خرید کم می شود و موجب نابسامانی در روند زندگی های فردی و اجتماعی و کند شدن رشد زیرساخت های کشور و ... می شوند، مشترکند اما نقطه افتراق آن ها این است که در ریاضت اقتصادی امیدی به آینده نیست فعلا افراد مجبورند سختی را تحمل کنند، این تحمل سختی را هیچ فرجام خوشی نیست.

نویسنده کتاب " اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی، افراد سختی هایی را تحمل می کنند ولی می دانند که اولا این تحمل و این مشکل بهای یک چیز با ارزش است که به خاطر آن باید آن را به جان بخرند دیگر اینکه همچنان که از نامش پیداست این مشکلات را با امید به آینده ای روشن تحمل می کنند؛ افزود: درست همانند دو نفری که در یک مسیر سنگلاخ و ناهموار راه می پیمایند که یکی از آنها بدون هدف است و نمی داند به کجا می رود فعلا با این سنگ ها و خارها دست و پنجه نرم می کند ولی امیدی به آینده ندارد اما دیگری نیز در این مسیر با مشکلات قدم بر می دارد ولی می داند که نهایت این راه به نقطه مطلوب وی می رسد و به این امید رسیدن به آن نقطه روشن سختی ها را تحمل می کند.

اقتصادی مقاومتی در آیینه آیات قرآن

 

این استاد دانشگاه با استناد به آیات قرآن، اظهارداشت: خداوند متعال حالت این دو گروه را چنین به تصویر کشیده است: « وَ لا تَهِنُوا فِي ابْتِغاءِ الْقَوْمِ إِنْ تَکُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ کَما تَأْلَمُونَ وَ تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ ما لا يَرْجُونَ وَ کانَ اللَّهُ عَليماً حَکيماً» سوره نسا آیه 104 ؛ « و در راه تعقیب دشمن ، ( هرگز ) سست نشوید! ( زیرا ) اگر شما درد و رنج می بینید ، آنها نیز همانند شما درد و رنج می بینند ولی شما امیدی از خدا دارید که آنها ندارند و خداوند ، دانا و حکیم است.»

خدری گفت: برای حفظ روحیه امید و از دست ندادن نشاط مبارزه، خداوند آیات مربوط به استقامت و صبر را نازل فرموده است: « إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ» سوره فصلت آیه 30؛« در حقيقت كسانى كه گفتند پروردگار ما خداست‏ سپس ايستادگى كردند فرشتگان بر آنان فرود مى ‏آيند [و مى‏ گويند] هان بيم مداريد و غمين مباشيد و به بهشتى كه وعده يافته بوديد شاد باشيد»

وی با تأکید بر اهمیت صبر و شکیبایی در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی، با اشاره به آیه 60 سوره روم، ادامه داد: خداوند می فرماید«  «فَاصْبرِ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ  وَ لَا یَسْتَخِفَّنَّکَ الَّذِینَ لَا یُوقِنُونَ» سوره روم آیه 60؛ « صبر داشته باش که وعده الهی حق است و کسانی که یقین ندارند تو را سست و سبک نکنند.»

تحریم اقتصادی مهم ترین اقدام دشمن علیه نظام و ملت ایران اسلامی
 

این پیشکسوت روزنامه نگاری با تأکید براینکه انسان ها با این مشکلات آزمایش می شوند و همین مشکلات باعث رشد و اعتلای آنها می شود، خاطرنشان کرد: همچنان که در ایران اسلامی دیدیم هر چه مشکلات بیشتر شد، توان ملت هم بالاتر رفت و کشور در مقام بالاتری قرار گرفت. البته این مشکلات امتحان الهی است و باعث ریزش هایی هم از افراد کم ظرفیت می شود.

وی با اشاره به اینکه دشمن برای به زانو در آوردن ملت ایران همه راه ها را تجربه کرده و نتیجه نگرفته است، گفت: راه هایی همچون افزایش اختلاف داخلی از قبیل شیعه و شنی، قبیله ای و زبانی، حمله مستقیم نظامی، ترور سران نظام، جنگ تحمیلی، فتنه های رنگارنگ و .. از همه مهم تر تحریم اقتصادی است که تنها راه مقابله با آن اقتصاد مقاومتی است که نباید آن را با ریاضت اقتصادی اشتباه گرفت.

6 راهکار تحقق اقتصاد مقاوتی

نویسنده کتاب" اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل" راهکارهای عملی اقتصاد مقاومتی را « ضرورت تشکیل نهادهای مبارزه با اشرافی گری، ساده زیستی، نتراشیدن هزینه و کم خرج بودن مدیران، مشارکت مردمی، نهادینه کردن حمایت از تولید ملی و استفاده از همه ظرفیت های کشور، عقلانیت اقتصادی، نگاه مولد به درون، خوداتکایی، خودکفایی» برشمرد و گفت: این عوامل مانند زنجیره ای بهم پوسته می باشند و فقدان هر کدام می تواند در محقق نشدن این مهم تأثیرگذار باشد.

این استاد دانشگاه در خصوص ضرورت تشکیل نهادهای مبارزه با اشرافی گری، گفت: در هر مرحله از تحول اقتصادی فرصت هایی فراهم می گردد و دریچه هایی باز می شود که از آن طریق عده ای سودجود و زرنگ و منتظر فرصت می توانند به جمع آوری ثروت و ایجاد بستر اشرافی گری و روحیه طاغوتی اهتمام ورزند که چنین وسوسه ها و اقداماتی در صورت عدم کنترل می تواند باعث انحراف اساسی در مشی انقلاب اسلامی گردد.

خدری در ادامه با بیان اینکه مدیریت هزینه در کشور و اجزاء آن جزء لاینفک اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: در اقتصاد مقاومتی همه مسئولند از هزینه های بی مورد و غیرضروری پرهیز کنند و در عوض برنامه ریزی و اولویت دار کردن برنامه ها و تأمین بودجه جایگزین هر نوع چانه زنی موردی گردد.

وی با تأکید بر اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی صرفا با مشارکت مردمی امکان پذیر است و لاغیر، گفت: در دوران اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید ملی داخلی یک ضرورت جدی است و کشور از یک حالت وارد کننده حداکثری باید به حالت وارد کننده حداقلی و یک کشور صادر کننده محصولات غیرنفتی و غیروابسته و غیرمتکی به نفت تبدیل شود.

------

کتاب «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» به قلم رضا خدری و زهره مظهری از سوی موسسه انتشارات امیربهادر روانه بازار کتاب شد.

این کتاب در 5 فصل تدوین و تالیف شده و نگارنده تلاش داشته تا در این کتاب با توجه به نامگذاری سال 95 از سوی رهبر معظم انقلاب به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» به این موضوع بپردازد و راهکارهایی کاربردی و عملیاتی برای این موضوع ارائه کند.

در فصل اول خواننده فرمایشات رهبر انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی را از نظر می‌گذراند و در فصل بعد به تعاریف این موضوع یعنی اقتصاد مقاومتی می‌رسد.

در فصول دیگر این کتاب راهکارها و نظرات 34 اقتصاددان در ارتباط با اقتصاد مقاومتی آمده و در فصل پایانی مولفان به نقش انقلاب اسلامی در استکبار ستیزی در عرصه اقتصادی به صورت مجزا اشاره کرده است.

کتاب «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اثر مشترک رضا خدری و زهره مظهری در بیش از 120 صفحه و در شمارگان 2هزار نسخه با قیمت 8 هزار تومان از سوی موسسه انتشارات امیربهادر روانه بازار کتاب شده است.

انتهای پیام/ ل

منبع :طنین یا س

ارسال نظرات