رئیس حزب CDU/CSU faction آلمان اعلام کرد در صورتی که دولت جدید آمریکا علیه کالاهای آلمانی و اروپایی تعرفه گمرکی اعمال کند آلمان و اروپا نیز باید اقدام متقابلی انجام دهند.
کد خبر: ۸۸۳۱۳۵۵
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۶


به گزارش خبرگزاری بسیج،ولکر کودر، رئیس حزب CDU/CSU faction آلمان، که در واقع دست راست آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور، محسوب می شود اعلام کرد در صورتی که دولت ترامپ برای ورود کالاهای آلمانی و اروپایی به آمریکا تعرفه گمرکی اعمال کند، اتحادیه اروپا و آلمان نیز باید اقدام مشابهی را برای واردات کالاهای آمریکایی اعمال کنند.

کمی پیش از ورود به کاخ سفید، دونالد ترامپ از برنامه خود برای اعمال تعرفه گمرکی برای ورود برخی محصولات آلمانی نظیر خودرو به آمریکا خبر داد و کسری تراز تجاری آمریکا با این کشور اروپایی را بهانه این اقدام عنوان کرد.

این سخنان ترامپ، فاصله این دو اقتصاد بزرگ جهان را بیش از پیش بیشتر کرد.

پیشتر پیتر ناوارو، یکی از مشاوران ارشد اقتصادی ترامپ، نیز آلمان را متهم کرد که در حال استفاده از افت ارزش یورو به نفع اقتصاد خود و به ضرر اقتصاد آمریکا است.

کودر در سخنان خود تأکید کرد در صورت اقدام آمریکا،‌اتحادیه اروپا نیز باید برای واردات کالاهای آمریکایی تعرفه گمرکی اعمال کند، ما نمی توانیم این اقدام را بپذیریم.

اقدامات حمایتگرایانه ترامپ حتی همکاری اتحادیه اروپا و آمریکا در توسعه تجارت آزاد را در هاله ای از بلاتکلیفی قرار داده است.

ترامپ حتی در اولین اقدام، عضویت آمریکا را در قرارداد تجارت آزاد ترانس پسیفیک لغو کرد.

تنش مشابهی نیز بین آمریکا و مکزیک در جریان است و این دو شریک و همسایه قدیمی در شرایط کنونی در تنشی عمیق به سر می‌برند.

آمریکا تهدید کرده است که قرارداد تجارت آزاد نفتا را که بین کانادا، مکزیک، و آمریکا است را مورد تجدید نظر قرارداده و یا به طور کامل لغو خواهد کرد.

ترامپ در این باره نیز کسری تراز تجاری مکزیک با آمریکا را بهانه برهم زدن معادلات تجاری این کشور با مکزیک قرار داده است.

مقامات مکزیک نیز تهدید کرده اند که به هر اقدام آمریکا، پاسخ متقابل خواهند داد.

ارسال نظرات