مدیرعامل بانک سرمایه در گفتگوی تفصیلی با «بسیج» مطرح کرد

اگر کمک دستگاه قضایی نبود زور بانک به بدهکارانش نمی رسید/ با یک برگه a5 می آییم و با همان یک برگه می رویم/ هزینه تبلیغات بانک را صرف ساختن مدارس مناطق محروم می کنیم/ تا شهریور، 85 درصد مطالبات مان وصول خواهد شد/بانک ها به ناکارآمدی اخذ جریمه دیرکرد رسیده اند/ حمایت مالی خود را فقط برای تولید داخلی به کار می گیریم/ برای واردات کالای خارجی تسهیلات نمی دهیم/ بانک ما که فوتبال نیست سلطان یا «کبیر» داشته باشد/ بدهکاران گفتند گواهی فوت برایت صادر می کنیم

مدیر عامل بانک سرمایه گفت: تاکنون اقدامات تهدیدآمیز فراوانی از سوی بدهکاران انجام شده. تهدیداتی از قبیل اینکه از سمت فعلی برکنارت می‌کنیم یا گواهی فوت برات صادر می کنیم، حتی گفتند که از تهران بیرون برو !
کد خبر: ۸۸۳۱۲۳۴
|
۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶

خبرگزاری بسیج: اشاره/ فعالیت نظام بانکداری می تواند تحولات اقتصادی فراوانی را برای کشور در برداشته باشد. چنانچه بانک به عنوان قوه تحریک و تقویت کننده نظام تولیدی یا سدی در برابر تولید و رونق اقتصادی کشور می تواند در جامعه مطرح بوده و در هر صورت به کاهش یا افزایش بیکاری و تورم کمک کند. بانک ها با در اختیار داشتن بخش عمده ای از شبکه پولی و مالی کشور، نقش مهمی در اقتصاد جامعه بازی می کنند و می‌توانند به عنوان قدرت نرم در خنثی سازی مخاطرات اقتصاد ملی سهیم بوده و اقتصاد مقاومتی به عنوان دستورالعمل اول اقتصاد کشور را به پیش برند. از این بابت است که هم مدیران بانکی باید تابلوی فعالیت خود را بر این اساس تنظیم کرده و هم رسانه ها با بازتعریف نقش سازنده و فعال خود در نظارت و کمک به شبکه بانکی، باید دستورالعمل نظام اسلامی در این راستا را پیگیری نمایند.

دکترمحمد رضا خانی مدیر عامل بانک سرمایه که کمتر از 6 ماه است مدیریت عامل این بانک را برعهده گرفته، اینک در برابر سئوالات خبرنگاران اقتصادی خبرگزاری بسیج نشسته تا از مشکلات و موانع و نیز دستاوردها و البته ناکامی های مدت مسئولیت خود سخن گوید. این گفتگو گرچه با روی گشاده مدیرعامل محترم بانک سرمایه همراه بود اما کاملا تحت تاثیر فضای رسانه ای اخیر علیه این بانک قرار داشت. فضایی که ناشی از فعالیت مدیریت قبلی این مجموعه پولی و بانکی به عنوان بحث مطالبات معوق چند ده هزار میلیارد تومانی بدهکاران کلان بانکی به بانک سرمایه در جامعه مطرح شده و البته همچنان با حاشیه هایی همراه است. مدیرعامل بانک سرمایه البته در گفتگو با ما عنوان کرد که در این مدت توانسته بیش از سی درصد مطالبات معوق بانک از ابربدهکاران کلان بانکی را وصول کرده و با توجه به برنامه بلند مدت بانک و نیز مذاکراتی که تحت نظارت دادستانی با بدهکاران کلان بانکی داشته اند تا شهریور ماه سال آینده نزدیک 85 درصد مطالبات را وصول نمایند. در این گفتگو البته به حاشیه های اخیر در مورد جشن تولد مدیرعامل بانک سرمایه نیز پرداخته شده و نظر دکتر خانی در این رابطه را جویا شدیم. 

ضمن تشکر مجدد از دکتر خانی مشروح گفتگوی تفصیلی خبرگزاری بسیج با مدیرعامل بانک سرمایه بدین شرح است:

اگر کمک دستگاه قضایی نبود زور بانک به بدهکارانش نمی رسید/ با یک برگه آ5  می آییم و با همان یک برگه می رویم/ هزینه تبلیغات بانک را صرف ساختن مدارس در مناطق محروم می کنیم/ تا شهریور ماه، 85 درصد مطالبات مان وصول خواهد شد/بانک ها به ناکارآمدی اخذ جریمه دیرکرد رسیده اند/ حمایت مالی خود را فقط برای تولید داخلی به کار می گیریم/ برای واردات کالای خارجی تسهیلات نمی دهیم/ بانک ما که فوتبال نیست سلطان یا «کبیر» داشته باشد/ بدهکاران گفتند گواهی فوت برایت صادر می کنیم

* خبرگزاری بسیج: به عنوان مقدمه فعالیت بانک سرمایه از زمان آغاز تاکنون را چگونه ارزیابی می کنید . اینکه این بانک از کجا شروع کرده، در سال های اخیر با حاشیه های بانک، روند بانک به کجا رسید و اکنون در چه مرحله ای قرار دارید...

- خانی: بانک سرمایه در حال حاضر در یازدهمین سال فعالیت خود قرار گرفته است . می دانید که 42 درصد سرمایه بانک متشکل است از سرمایه صندوق ذخیره فرهنگیان به صورتی که این صندوق سهامدار عمده بانک محسوب می‌شود . بخش خصوصی هم 38 درصد و مابقی هم سهام پراکنده بوده که در اختیار افراد حقیقی بوده و بدین شکل بانک تجاری سرمایه شروع به فعالیت کرده است. بنده امسال به عنوان عضو هیات مدیره ورود پیدا کردم و از 4 مهر ماه سال جاری سمت مدیرعاملی بانک را بر عهده گرفتم. این در حالی است که بانک سرمایه در شرایطی تحویل اینجانب شد که به عنوان بدهکارترین بانک در نظام بانکی در شبکه بین بانکی مطرح بود . بانک سرمایه در بدهی‌های بین بانکی از بالاترین رقم در بدهکاران برخوردار بود ؛ در برخی موارد هم مجبور به پرداخت سود  34-37 درصدی به شبکه بین بانکی بود.

از طرف دیگر هم بانک سرمایه جایگاه منفی در نزد بانک مرکزی داشت. لذا در کارنامه عملیات بانکی خود  برداشت‌های اضافی از بانک مرکزی را داشت که از اینرو ملزم به پرداخت سود بانک مرکزی بوده است. مبحث مهم دیگر هم مربوط به بدهکاران کلان می‌شود.  از جمله معضلات بانکی که در بانک سرمایه اتفاق افتاده بود بود میزان  8000 میلیارد بدهی مشکوک الوصول این بانک بود . این نوعی بدهی کلان محسوب می‌شود که از سال 88 به بعد توسط بانک سرمایه اعمال شده بود و هیچ اقدامی هم برای وصول از سوی مجموعه مدیریت این بانک انجام نشده بود.

آنچه از ابتدا مهم به نظر می‌رسید، بررسی و واکاوی بانک سرمایه بوده است. در ابتدای ورود ما توانستیم به آسیب شناسی بانک سرمایه بپردازیم. متاسفانه به دلیل نبود نیروی جوان در بانک سرمایه، اعتماد لازم هم بین نیروهای جوان وجود نداشت. از اینرو نیروهای جوان هم مظلوم و مغفول واقع شده بودند؛ با توجه به اینکه چیزی حدود 174 نفر نیروی بازنشسته در بانک سرمایه وجود داشت. ضمن اینکه جا دارد از همه بازنشستگان شاغل در بانک تشکر داشته و از همه شان مجددا درخواست کمک و راهنمایی کنیم اما درخواست کردیم تا به معرفی نیروهای جوان، زبده و کارآمد بپردازند.

شناسایی و معرفی نیروهای جوان حدود سه ماه به طول انجامید و پس از این مدت، ما بانک را از نیروهای بازنشسته تحویل گرفته و به نیروهای جوان واگذار کردیم.  این حرکت با مخالفت‌های فراوانی روبرو شد و البته  متحمل سرزنش‌های زیادی هم شدیم. شماتت می کردند که به زودی مشکلاتی گریبانگیرتان خواهد شد و بانک را با شکست مواجه می‌کنید و صحبت هایی از این قبیل. اما این در حالی بود که بانک سرمایه مدت‌ها بود به زمین خورده بود و چیزی برای از دست دادن نداشت.

من معتقد بودم که  همه جا نیروهای جوان به درد می خورد . اینکه از نیروهای جوان در دوران جنگ استفاده شد نمونه بارزی است که نشان می دهد در این راه موفقیت حاصل می شود. بنابراین ریسک خطر را پذیرفته و تحویل جوانان دادیم. بحمدالله اعتماد به نیروهای جوان پاسخ لازم را داد و در این مدت موفق شدیم 97 درصد بدهی بین بانکی بانک سرمایه را تسویه نماییم.


* خبرگزاری بسیج: از لحاظ آماری در طول یک ساله اخیر موفقیتی بدست آورده اید؟

- خانی: بانک سرمایه همواره در جذب منابع بانکی جزو آخرین بانک ها در نظام بانکی به شمار می‌رفت. این در حالی است که براساس آخرین آمار توانستیم 63 درصد جذب منابع برای بانک داشته باشیم . در خصوص تسویه بدهی بین بانکی97 درصد از بدهی خود به نظام بانکی را تسویه نمودیم و آن 3 درصد باقی مانده از بدهی بین بانکی ما هم مربوط می‌شود به اختلاف حسابی که وجود دارد. لذا با برطرف شدن این اختلاف حساب می توانیم در زمره طلبکاران بانکی محسوب شویم. در این مدت هم از لحاظ سپرده قانونی نزد بانک مرکزی 67 درصد افزایش داشتیم که این خود نقطه قوت سپرده گذاران نزد ما هست.

می دانید که یکی از راه های جذب منابع در میان بانک ها، پرداخت وام و تسهیلات از سوی بانک ها است. اما از آنجایی که در همین مدت میزان اعطای وام و تسهیلات در بانک سرمایه با رشد منفی مواجه و رقم 13 درصد رشد منفی را شامل می شده است، این میزان از افزایش سپرده قانونی از رتبه خوبی برخوردار است. علت رشد منفی پرداخت وام و تسهیلات هم این بود که چون معوقات بالای بانکی داشتیم قرارمان بر این شد که تا هنگامی که معوقات بانکی وصول نشود تسهیلات بانکی را پرداخت نکنیم.

به هر حال در این مدت بانک سرمایه به همت نیروی جوان توانست در 4 شاخص اصلی در بانک داری رتبه ‌خود را افزایش دهد.

مبارزه با بدهکاران کلان بانکی هم یکی از مولفه های مهم دیگر در بانک سرمایه بود  که هزینه‌های فراوانی را به خود اختصاص داد. مبارزه با بدهکاران بانکی جزو اهداف اصلی بنده بود که برای بانک سرمایه هم بسیار اهمیت داشته است. متاسفانه باید گفت که مبارزه با بدهکاران کلان، کاری بود که در مدت 11 ساله فعالیت بانک سرمایه نتیجه بخش نبوده است  

در گذشته متاسفانه بدهکاران بانک سرمایه از حاکمیت خاصی در مدیریت بانک برخوردار بودند؛ قدرت بدهکاران بانکی به حدی رسیده بود که علی رغم اینکه بدهی شان را با بانک تسویه نمی‌کردند در عزل و نصب رییس شعبه، مدیر و کارمندان هم نقش مهمی ایفا می‌کردند. در واقع بهتر است گفته شود که بدهکاران در صفوف مختلف ستادی بانک سرمایه از نفوذ بسیار بالایی برخوردار بوده و در میان مدیران ارشد هم نفوذ بالایی داشتند.

ما از ابتدا مذاکره با بدهکاران بانکی را در اولویت قرار دادیم. در این راه حتی گفتیم که به پرونده گذشته تان کاری نداریم به شرطی که پول بانک و مردم را پرداخت کنید. پیاپی درخواست کردیم تا پول‌های بانکی را به بانک تحویل دهند هر چند که این مدت مذاکرات به سرانجام نرسید و آنها حاضر به پرداخت نشدند حتی وعده های فراوان ‌دادند و امروز و فردا کردند که اجرایی نمی‌شد.

وقتی وعده های دروغین برخی بدهکاران را دیدیم با کمک و هماهنگی با نهادهای نظارتی و قضایی -  که در اینجا ضروری است از آنها تشکر ویژه داشته باشم - اقدام به شکایت کیفری و حقوقی علیه بزرگترین بدهکاران بانکی نمودیم که نتایج خوبی هم به همراه داشت. این رویه موجب شد تا رویه برعکس شود و تمام بدهکاران کلان بانکی ما به ما مراجعه کرده و روندی شروع شد که قسمت اعظم بدهی شان را به شکل نقدی و غیر نقدی به ما پرداخت کنند و بخش دیگری از بدهی شان را هم که ملک ارزش دار باشد را به بانک تحویل دهند. البته یکی از بزرگترین آسیب‌هایی که به بانک وارد شده بود در مبحث املاک ارزش دار بود. آنها مدعی می شدند که املاکی که به بانک تهاتر کردند چندین برابر ارزش واقعی قیمت دارد مثلا چیزی در حدود حداقل 14 برابر. از اینرو تصمیم گرفته شد تا در اقدام بعدی نسبت به این افراد مدعی شکایت کرده و از اینرو به بدهکاران گفتیم که در صورتی ملک را قبول می کنیم که از سوی کارشناس رسمی دادگستری و دادستانی، ارزش ملک مورد تایید قرار بگیرد لذا در روند قبول ملک به عنوان وصول مطالبات، نه بانک و نه بدهکاران هیچ کدام تاثیری ندارند.

در این مسیر بانک سرمایه اقدام به ارسال نامه به دادستانی و دادسرای مبارزه با جرایم پولی و بانکی کرد تا ضمن اینکه کارشناس مربوطه را به ما معرفی کنند، نظر کارشناس برای بانک به عنوان حجت محسوب می‌شود. در این مسیر یکی از بدهکاران کلان بانکی ما که پرونده اش از طریق وزارت اطلاعات هم پیگیری شده بود 50 میلیارد تومان از بدهی اش را نقدی پرداخت کرد و مابقی بدهی اش را هم از طریق ارائه ملک ارزنده پرداخت کرد.

البته مراحل کارشناسی یکی از مراحل اصلی در نظام بانکی در بانک سرمایه است تا با کارشناسی کردن این موضوع، بار دیگر کلاهبرداران بانکی نتوانند در روند بانکی اختلالی ایجاد کنند. در گذشته می گفتند که هر جا می خواهید ملکی را پیدا کنید، به بانک سرمایه ارائه دهید!! ولی امروز می شود این ادعا را به صراحت مطرح کرد که این سفره های نان آور و ناندانی برای عده ای در بانک سرمایه جمع آوری شده است.


* خبرگزاری بسیج : ملک هایی که می گیرید از مرغوبیت هم برخوردار است و قابلیت فروش  دارد؟

- خانی: چندین پیش فرض برای ملک های دریافتی از بدهکاران در نظر گرفته شده اعم از اینکه ملک سهل البیع، درون شهر تهران و در مناطق خوب تهران قرار گرفته باشد یا کاربری ترجیحا مسکونی و خوبی داشته باشد که بتوانیم به راحتی آن را تبدیل به پول کنیم.

اگر کمک دستگاه قضایی نبود زور بانک به بدهکارانش نمی رسید/ با یک برگه آ5  می آییم و با همان یک برگه می رویم/ هزینه تبلیغات بانک را صرف ساختن مدارس در مناطق محروم می کنیم/ تا شهریور ماه، 85 درصد مطالبات مان وصول خواهد شد/بانک ها به ناکارآمدی اخذ جریمه دیرکرد رسیده اند/ حمایت مالی خود را فقط برای تولید داخلی به کار می گیریم/ برای واردات کالای خارجی تسهیلات نمی دهیم/ بانک ما که فوتبال نیست سلطان یا «کبیر» داشته باشد/ بدهکاران گفتند گواهی فوت برایت صادر می کنیم

* خبرگزاری بسیج: در زمینه شکایاتی که طرح شده است بدهکاران کلان بانک در چه وضعیتی به سر می برند؟

- خانی: بدهکار اول بانک در بازداشت به سر می‌برد. با او و با سه نفر دیگر در حال مذاکره هستیم؛ مذاکرات ما در دادسرا انجام می ‌شود و تاکید داریم که پول نقد و ملک در اختیار بانک سرمایه قرار بدهند. اولویت ما البته بازپرداخت بدهی از طریق پول نقد است که در بحث پول نقد بارها مباحثی طرح شده که به بانک بپردازند. این در حالی است که مساعدت‌های لازم انجام شده که اگر پول نقد ندارند که با بانک ارائه دهند ترکیبی از پول و ملک ارزنده به بانک ارائه شود که سریع الوصول به سیستم بانکی باشد.


* خبرگزاری بسیج، دورنمایی دارید که تا چه زمانی سرمایه مشکوک الوصول بانک برای بانک برگشت پذیر باشد؟

- خانی: تذکرات خوبی به بدهکاران کلان بانکی ارائه شده است و بحمدالله وزارت اطلاعات و سایر دستگاهها هم حمایت خوبی از بانک سرمایه بعمل آورده  است. بارها هم تاکید شده است که هدف اصلی بانک سرمایه وصول بدهکاری است. ما  این رویه را در پیش گرفته و ادامه می‌دهیم.  امیدوار هستیم تا شهریور سال آینده به لطف خدا 85 درصد از بدهی های بانکی وصول شود. البته از تاریخ 1/4/95  که نهادهای نظارتی به خوبی به این امر ورود پیدا کردند قریب به 30 درصد از بدهی بانکی ما وصول شده است.


* خبرگزاری بسیج: اتصال بدهکاران کلان بانکی به برخی از منابع قدرت‌ در کشور را چقدر در عدم بازپرداخت بدهی ها موثر می دانید؟

- خانی: علت اصلی عدم پرداخت، عدم پیگیری بدهی ها از سوی بانک‌ بوده است. به عبارت دیگر یکی از مهمترین عوامل اصلی عدم پرداخت این بوده است که در سالهای مختلف، پیگیری معوقات رها شده بود؛ چنانچه برخی از بدهکاران بانکی توانسته بودند از راه های مختلفی با عده ای از پرسنل بانک تبانی کرده و از اینرو حتی توانایی تغییر رییس شعبه و مدیر و پرسنل را هم پیدا کرده بودند. حتی در بیشتر موارد رییس شعبه و مدیر بانکی از میان بدهکاران انتخاب و نصب می‌شد. وقتی رئیس شعبه یا مدیران از خود بدهکاران بودند دیگر چه کسی باید بدهی ها را تعقیب می کرد؟ این علت اصلی موجب شده بود تا بدهکاران با گستاخی و جسارت بی سابقه ای در بانک سرمایه بدون هیچ موالاتی به فعالیت بپردازند. بدهکاران بانکی از نفوذ خوبی هم برخوردار بوده و حتی تذکرات بانکی را هم مورد توجه قرار نمی دادند. بارها تهدیدات زیادی حتی نسبت به بنده داشته‌اند مبنی بر اینکه پیگیری معوقات بانکی و بدهکاران بانکی را نداشته باشم که در غیر اینصورت عواقب سنگینی را باید متحمل شوم. حتی تهدید می کردند که اگر بحث معوقات را پیگیری کنی تو را تغییر خواهیم داد! یقینا از این جنس تهدیدات برای مدیران قبلی هم صورت گرفته بود که وسیله ای برای عقبگرد آنها به شمار می‌رفت ولی بنده با توکل بر خداوند متعال و بنا به اهدافی که در پیش گرفته در برابر این تهدیدات کوتاه نیامده و مسیر را ادامه دادم و خواهم داد.


* خبرگزاری بسیج، میزان افزایش منابع بانکی و سطح دارایی های بانک  سرمایه تا چه حدی است و چرا تاکنون در پی افزایش سرمایه نبوده‌اید؟ 

- خانی: سرمایه اولیه بانک سرمایه به میزان  400 میلیارد تومان بوده که در مدت 11 سال هم تغییری نداشته است این در حالی است که امسال تصمیماتی را برنامه ریزی کردیم که در مدت دو سال، سرمایه بانک را  به میزان  7 برابر افزایش دهیم. این افزایش از محل وصول مطالبات و نقدینگی آورده شده توسط سهامداران است که به بورس هم اعلام کرده و منتظریم تا مورد تایید بانک مرکزی هم قرار بگیرد. پیش بینی می کنیم که بانک مرکزی موافقت لازم را بعمل آورد لذا به طور یقین پیش بینی می‌شود تا ظرفیت سرمایه گذاری تا دو سال دیگر به 7 برابر در بانک سرمایه افزایش پیدا کند.


* خبرگزاری بسیج: از آنجایی که بانک سرمایه بیشترین تعلق سرمایه را به بخش اجتماعی، مدنی و فرهنگی جامعه دارد  و درصد بیشتری از سهامداران را فرهنگیان تشکیل می‌دهند چه وظایف فرهنگی را برای خودتان در بانک سرمایه برعهده رگفته اید؟

- خانی:  بنده در تاریخ  4 مهر ماه سال 95  که سمت مدیر عاملی  بانک سرمایه را به عهده گرفتم در اولین اقدام ، نامه ‌ای به روابط عمومی خودمان ارسال کرده و دستور دادم که هزینه تبلیغات اعم از تقویم و سررسید، تبلیغات تیزری و بنری را حذف کنیم و این مبالغ را برای کمک به مدارس محروم و دانش آموزان بی بضاعت صرف کنیم. این مبلغ که بودجه خوبی هم به شمار می‌رفت از 13 آبان ماه سال جاری که مصادف با روز دانش آموز بود از هزینه تبلیغات ما حذف شد و مدارس محروم زیادی را تحت پوشش قرار دادیم. در این مدت در مناطق محروم حضور یافتیم و دانش آموزانی که به دلیل محرومیت، ترک تحصیل کرده بودند را شناسایی و به آنها کمک مالی داشتیم تا به تحصیل بازگردند .کمک های دیگری از قبیل پوشش ، لوازم التحریر و... را هم برعهده گرفتیم. این روند تا دو سال دیگر به صورت تضمین شده از سوی بانک ادامه پیدا می‌کند تا مبادا دانش آموزی در کشورمان به دلیل فقر مالی از تحصیلات باز بماند و یا تحصیل‌اش دچار خدشه شود.

مدارس محرومی که از سوی آموزش و پرورش معرفی می‌شود را کاملا با رضایتمندی تحت پوشش قرار می‌دهیم. برای عید امسال هم برنامه ریزی کردیم تا مدارسی برای سفر نوروزی معلمان فراهم شود در ضمن برای معلمان هم تک کارت فرهنگیان را در نظر گرفتیم که حکم ضمانت نامه بانکی دارد و دیگر نیازی به تهیه ضامن ندارد؛ البته قسمت عمده ای از کارت فرهنگیان در سراسرکشور توزیع شده که می‌تواند پوشش دهنده  خوبی برای مسائل مالی فرهنگیان باشد. قرار بر این شده است که از اردیبهشت ماه سال آینده تا اوایل مهرماه سال 96 هم 5 واحد مدرسه را احداث و تحویل آموزش و پرورش قرار خواهیم داد. همچنین برای استحکام مدارس هم برنامه ریزی خوبی انجام دادیم که بتدریج در حال اجرایی شدن است.


* خبرگزاری بسیج: مولفه ضروری در هر بانک و مجموعه سرمایه گذاری، جلب و تضمین اعتماد سرمایه داران و سپرده گذاران می باشد. با توجه به اینکه موقعیت گذشته بانک در این قسمت دچار خدشه شده و در میان مجموعه فرهنگیان هم از بانک سرمایه اعتماد زدایی صورت گرفته بود چه اهدافی را برای بازگشت این سرمایه مهم در نظر گرفته اید؟

- خانی:  از جمله مشکلات اصلی و اساسی در بانک سرمایه تغییرات زیاد در سیستم مدیریتی بانک ما بود به طوری که در مدت 11 سالی که بانک سرمایه فعالیت کرده 14 مدیرعامل در این بانک تغییر کرده است و می‌توان متوسط عمر فعالیتی هر مدیر عامل را در 4-5 ماه خلاصه کرد. این دلیلی مهم بر تزلزل سیستم مدیریتی بوده است. علت اصلی این تزلزل هم در سیطره قدرت و نفوذ بدهکاران بانکی بوده است. از اینرو بارها هشدارهای جدی از سوی بانک مرکزی به بانک ارائه شده بود. تغییرات سیستم مدیریتی موجب عدم اعتماد سهامداران شده بود. در حال حاضر بحمدلله سهامداران عمده ما به این نقیصه پی بردند می توان ادعا کرد که به نقطه اطمینان رسیدیم.

از طرفی مدتی است که مبارزه با بدهکاران را هم شروع کردیم و می‌توان گفت که در شرایط کنونی بانک غالب بر بدهکاران شده است. به تعبیر رهبری معظم انقلاب "دوران بزن در رو" برای بدهکاران بانکی ما به سر آمده است؛ در دورانی به سر می‌بریم که مردم و سپرده گذاران از نوعی اطمینان برخوردار هستند و منابع خرد فراوانی را برخلاف منابع درشت کم در سیستم بانکی مان وارد کردیم و این نشان دهنده نقطه اطمینانی است که در آن به سر می‌بریم . در پرونده وصول مطالبات هم در شرایط خوبی نسبت به قبل به سر می بریم و امیدواریم که به شرایط  ایده آل برسیم تا از ین پس بانک سرمایه بتواند جزو بانک‌های معتبر محسوب شود. هر چند که هم اکنون هم در کانون بانک ها، بانک سرمایه رتبه سوم را با تمام معضلاتی که داشته کسب کرده است.

 

* خبرگزاری بسیج، بانک سرمایه برای اینکه اطمینان بیشتری را از سوی قشر فرهنگیان کسب کند اقدام به برگزاری جلسات هم اندیشی و اطلاع رسانی با آنها کرده است؟

- خانی: البته تاکنون موفق به این امر نشدیم؛ قرار بر این است که در پایان سال گزارش عملکرد یکساله را از سوی بانک سرمایه ارائه کنیم و از فرهنگیان همچون سایر مشتریان، سپرده گذاران و سهامداران دعوت بعمل می آوریم  تا در این جلسات حضور داشته باشند.


* خبرگزاری بسیج: ورود دستگاه قضایی را برای کمک به وصول بدهکاری ها اعتماد زا تلقی می کنید یا اعتماد زدا؟

- خانی: واقعیت این است که واهمه و ترس عمده در  بانک ها ناشی از این است که  دستگاه قضایی  به سیستم بانکی شان ورود پیدا نکند؛ البته همه بانک ها مبحث وصول مطالبات را دارند ولی در برخی از بانک ها  مبحث وصول معوقات بانکی رسانه ای نمی‌شود و برخی شان هم همکاری لازم را هم با قوه قضاییه ندارند. تصورشان این است که  اگر فضای بانک، امنیتی شود موجب نگرانی سپرده گذاران خواهد شد. اما بانک سرمایه در این مرحله نیاز به این داشت تا نهادهای مختلف نظارتی به بانک ورود پیدا کنند. چرا که بانک سرمایه از توانایی و قدرت مقابله کافی با بدهکاران برخوردار نبود ولی با ورود نهاد قضایی موجب شد که قدرت بدهکاران  تضعیف شود و این رویه در جهت منفعت رسانی به سرمایه داران، سپرده گذاران بانک و سهامداران بود از اینرو نتایج بسیار مطلوبی در بانک سرمایه حاصل آمد و باید ورود نهادهای نظارتی از جمله قوه قضاییه به این حیطه را به فال نیک گرفت.


* خبرگزاری بسیج،  اخیرا  مباحث جریمه دیر کرد که از سوی بانک ها دریافت می‌شود مطرح شده اینکه بسیاری از مراجع معظم تقلید نسبت به این موضوع هم ورود پیدا کرده و هشدار داده اند که جریان فعلی حاکم بر سیستم بانکی ربوی است. بانک سرمایه در مبحث اخذ جریمه دیرکرد چه اقدامی را انجام داده و برای اصلاح نظام بانکی چه پیشنهاداتی را ارائه کرده اید؟

- خانی:  ما اعلام کردیم که بدهکاران بانکی که موفق شوند بدهی شان را به طور نقدی پرداخت کنند شامل جرایم دیرکرد نخواهند شد و جرایم دیرکرد از سوی بانک سرمایه قابلیت بخشودگی دارد. روشی که در بانک سرمایه پیگیری می‌شود این است که چنانچه هر بدهکاری عزم جدی برای پرداخت بدهی داشته باشد جریمه به او  تعلق نخواهد گرفت . البته متاسفانه در برخی مقاطع بانک‌ نرخ سود بالای 33 درصد هم برای تسهیلات بسته شده بود که در صورت تسویه بدهی این نرخ را پایین میاوریم تا بانک را از موضوع ربوی بودن نجات دهیم. این در حالی است که به واقع باید مسائل بانکی را از دید اخروی آن هم مورد بررسی قرار داد چون ما هم باید در آخرت به عنوان مجری این مباحث پاسخگو باشیم. این مطلب حتی در مورد بدهکارانی که با نرخ سود بالایی قرارداد بانکی منعقد کردند هم اجرایی می‌شود . ما نسبت به کاهش نرخ سود دقت لازم را داریم. همچنین در مورد موضوع اصلاح نظام بانکی پیشنهاداتی هم از طریق کانون عالی بانک ها ارائه داده ایم که باید از طریق مجلس مورد بررسی قرار  گیرد. واقعیت این است که به طور اجماع همه بانک ها به این نتیجه رسیدند که  مقوله جریمه دیرکرد از پشتوانه خوبی برخوردار نبوده و راهگشا نیست و نمی‌تواند مشکلی را برطرف کند. لذا اگر بدهکاران اقدام به مراجعه بانکی داشته باشند همه بانک ها متمایل به بخشودگی جرایم دیر کرد هستند.

اگر کمک دستگاه قضایی نبود زور بانک به بدهکارانش نمی رسید/ با یک برگه آ5  می آییم و با همان یک برگه می رویم/ هزینه تبلیغات بانک را صرف ساختن مدارس در مناطق محروم می کنیم/ تا شهریور ماه، 85 درصد مطالبات مان وصول خواهد شد/بانک ها به ناکارآمدی اخذ جریمه دیرکرد رسیده اند/ حمایت مالی خود را فقط برای تولید داخلی به کار می گیریم/ برای واردات کالای خارجی تسهیلات نمی دهیم/ بانک ما که فوتبال نیست سلطان یا «کبیر» داشته باشد/ بدهکاران گفتند گواهی فوت برایت صادر می کنیم

* خبرگزاری بسیج: بانک سرمایه در زمینه تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی که دستورالعمل اصلی کشور در سال جاری و سال های آتی است چه اقداماتی را انجام داده و اینکه حمایت از طرح های تولید ملی چه میزان برای شما از اولویت لازم برخوردار بوده است ؟

- خانی: بعد از اینکه بانک سرمایه موفق به جذب منابع و وصول مطالبات خود شد برنامه ما آن است که اعطای وام و تسهیلات را تنها در مسیر تولید داخلی مورد حمایت قرار بدهیم. از اینرو باید اعلام کنم که مضاربه و مشارکت بازرگانی برای فعالیت های تولیدی غیر داخلی نخواهیم داشت . برای واردات کالای خارجی اصلا تسهیلاتی ارائه نخواهیم کرد. همه مسیر اعطای وام در راستای تولید داخلی خواهد بود . به همه تولیدکنندگان،‌کارخانجات و صنعتگران داخلی هم که دچار مشکل شده اند توصیه می‌کنم تا در سال 96 بانک سرمایه را به عنوان حامی مالی خود مدنظر قرار دهند لذا تمام منابع را وارد خواهیم کرد تا با توجه ویژه خداوند منان، تولید ملی ما رونق بیشتری داشته باشد.


* خبرگزاری بسیج: چرا در زمینه سرمایه گذاری و اعطای وام و تسهیلات، بانک سرمایه با رشد منفی مواجه بوده است؟

- خانی:  اعطای وام و تسهیلات در یک سال اخیر برای بانک ما منفی بوده است. در سال های گذشته تسهیلاتی ارائه کرده بودند که به طور تقریبی همه جزو معوقات بانکی قرار گرفته بود. بنابراین اعلام کردیم که تا بحث وصول مطالبات ما به طور کامل اجرایی نشود، اعطای وام کلان را متوقف کنیم. البته اعطای وام و تسهیلات خرد که بیشتر در بحث قرض الحسنه است را تا سقف 10 میلیون تومان با کارمزد پایین برای امور ضروری در طول سال جاری پرداخت کرده ایم. اما برای سال آینده از جمله برنامه‌های مهم ما این است که تسهیلات مان را در بخش تولید داخلی هدایت کنیم.


* خبرگزاری بسیج: در بحث وام ازدواج هم ورود پیدا کردید؟

- خانی: در برنامه داریم که وام ازدواج را در سال آینده در سامانه اقدام خودمان قرار دهیم .


* خبرگزاری بسیج: بنظر می رسد که شبکه بانکی در زمینه اقتصاد مقاومتی  با نوعی رخوت جلو می رود و قصدی هم ندارد که به صورت جدی به حمایت از تولید داخلی بپردازد. حتی سردار نقدی رئیس سابق سازمان بسیج مستضعفین هم در جایی گفته بود که ما هر چه به سمت بانک ها رفتیم تا تا از طرح های اقتصاد مقاومتی ما حمایت کنند عمده بانک‌ها دست رد زده و بسیاری از طرح های اقتصاد مقاومتی به همین دلیل روی زمین مانده است. علت این رخوت را چگونه ارزیابی می کنید؟

- خانی: قیمت تمام شده پول برای نظام بانکی بالاست. از سوی بانک مرکزی تاکید شده بود که در نرخ سود سپرده ها مطابق با ضوابط قانونی اجرایی شود ولی متاسفانه بانک ها به دلیل رقابت، تسهیلات بخش تولید را با نرخ سود بالا ارائه می‌کردند. یا در سپرده هایی که قبلا افتتاح شده بود به دلیل آنکه هنوز سر رسید نشده بود مجبور بودند که همین نرخ بالا را پرداخت کنند. این در حالی است چون ارائه تسهیلات در بخش تولید باید از نرخ سود بانکی کمتری برخوردار باشد برای همین است که بانک ها تمایل نداشتند که ورود کنند تا آن زیان را پوشش دهند. ناچارا مجبور بودند تا مدیریت زمان کنند و گفتند در حال حاضر ما منابع را به سمت تسهیلات با نرخ بالاتر ببریم و بعد از آنکه توانستیم سپرده ها را مدیریت کنیم ، به سمت تسهیلات تولیدی حرکت کنیم. اما بانک مرکزی چندین بار تذکر جدی به بانک ها ارائه کرد و به همین دلیل بانک ها به این سمت در حال حرکت هستند.


* خبرگزاری بسیج: بانک سرمایه در مورد بنگاه های کوچک و زود بازده اقتصادی هم برنامه خاصی مدنظر دارد؟

- خانی : در سال آینده هر عملکردی که به تولید داخلی مربوط می‌شود را مدنظرمان قرار داده‌ایم.


* خبرگزاری بسیج: از سوی هیات مدیره حمایت می‌شوید یا تحت فشار قرار دارید؟ هیات مدیره برای شما اختیاراتی در نظر گرفته و نسبت به برخوردتان با بدهکاران تنشی ندارید؟ تعامل تان با هیات مدیره چگونه است؟

- خانی: الحمدالله  تعامل خوبی برقرار است. با هیات مدیره همسویی داریم . آنها هم دغدغه جدی نسبت به تولید ملی دارند و در زمینه وصول مطالبات هم همراهی می‌کنند. همگی اعضای هیات مدیره در سال 95 تغییر یافتند . البته بدهکاران قصد نفوذ در این عرصه را داشتند. از راه تهدید، تطمیع ، تحریف و.. وارد شدند. از باب تقدیس دروغ وارد شدند. چون نتوانستند نتیجه خوبی را بدست آورند سراغ کارکنان هم رفتند که باز هم جواب نگرفتند. 


* خبرگزاری بسیج: اقدام تان در زمینه جذب جوانان را ادامه می دهید؟

- خانی: جذب نیروی جوان رویه مثبت بانک سرمایه بوده است. امیدوارم در آینده نه چندان دور شاهد باشیم که از پیکره بانک سرمایه،  هیات مدیره و مدیر عامل بانک انتخاب شوند. چراکه به هرحال یکی از راه های نجات اقتصاد بحرانی کشورمان این است که نیروهای جوان بر مناصب اقتصادی مختلف جای گیرند. لذا به سایر بانک ها هم توصیه می‌کنم که بانک‌ها را در اختیار نیروهای جوان قرار دهند که تاثیرات ملموس و بسیار مثبتی را همچون بانک سرمایه مشاهده خواهند کرد. بنده جوان گرایی در نیروهای بانکی را تا زمانی که در بانک سرمایه باقی بمانم ادامه خواهم داد و بانک همچنان در اختیار نیروهای جوان قرار خواهد گرفت.


* خبرگزاری بسیج: توضیحاتی را در مورد  قضیه جشن تولدتان بفرمایید . به خصوص آنکه در فضای مجازی و رسانه ای هم این جشن تولد بازتاب داشته. جشن تولد تان چگونه برگزار شد و چرا عبارت مدیر عامل «کبیر» برای شما به کار رفت؟ اساسا چقدر خودتان را مدیر عامل کبیر می دانید؟

- خانی: جلسات اداری ما به شکل هفتگی برگزار می‌شود. جلسه هفته پیش هم طبق معمول برگزار شد. البته بدون هماهنگی با بنده و یا دفتر بنده مصادف با روز تولدم شده بود. تا زمانی که من پشت میز رفتم هم متوجه چنین رویدادی نشدم. وقتی نشستم و کیک را دیدم همانجا به رییس اداره تذکر شفاهی دادم و ضمن تشکر از بابت اینکه به یاد ما بودند گفتم که چنین حرکتی دوباره انجام نپذیرد. خود کارمندان ما با هزینه شخصی شان اقدام کرده بودند. البته از زمانی که بانک در ختیار نیروهای جوان قرار دادیم مورد لطف همکاران قرار گرفتیم و با الفاظی از این قبیل مواجه بوده‌ام. واقعیت آن است که نام بردن از ما با این عناوین از سوی بنده بارها با مخالفت من رو به رو شده است. چون اینجا که فوتبال نیست که یکی سلطان باشد و یکی کبیر یا یکی دیگر عنوان دیگری داشته باشد. عنوان ذکر شده بر روی کیک تولد هم واقعا بدون اطلاع من یا دفترم انجام شده بود . حتی شنیدم که در برخی از شعب ما به طور غیابی کیک تولدی را با هزینه خود کارمندان تهیه کردند . ما در واقع در یک عمل انجام شده قرار گرفتیم. اما تعدادی از کارکنان ما که مرتبط با بدهکاران بانکی بودند تصاویر این دیدار کاری را به فردی که وابسته به بدهکاران بوده ارائه داده بودند و همین هم آغازگر تبلیغات منفی به عنوان جشن تولد ما شد.


* خبرگزاری بسیج: حس شخصی شما از شنیدن عبارت مدیرعامل کبیر جیست؟ خودتان این عبارت را قبول دارید؟

- خانی: به هیچ عنوان برای بنده این عبارت پذیرفتنی نیست. عاقبت همه ما به مرگ ختم می شود. این سمت ها که ماندنی نیست. ما با یک برگه اداری آ5  نصب و عزل می‌شویم. این مناصب که ماندنی نیست که عباراتی از این دست ماندنی باشد. البته بنده هم هر روز برای رفتن آماده ام . هر زمانی که هیات مدیره اشاره به برکناری بنده کنند، آمادگی لازم را دارم تا جای خودم را به نیروهای جوان بانک بدهم.


* خبرگزاری بسیج: میز کاری شما با  پرونده های متعدد و فراوانی پوشیده شده است. اینها کارهای عقب افتاده شماست؟ توضیحاتی را در این زمینه بفرمایید.

- خانی: اینها پرونده‌های بدهکاران بانکی است که بنده حساسیت ویژه ای روی آنها داشته و شخصا پیگیری می کنم. به گونه ای که تک تک آنها را مطالعه می کنم . چون از این طریق نسبت به بسیاری از اتهامات هم که اطلاعی نداشته آگاه می‌شوم. بنده تا آخرین لحظه از عمر مسوولیتم در این بانک، به مقابله جدی با بدهکاران خواهم پرداخت. البته می دانم که این عمل ما هزینه های زیادی هم در بر خواهد داشت. تاکنون هم اقدامات تهدیدآمیز فراوانی از سوی بدهکاران نسبت به حقیر انجام شده. تهدیداتی از قبیل اینکه از سمت فعلی برکنارت می‌کنیم یا گواهی فوت برات صادر می کنیم ، حتی گفتند که از تهران بیرون برو و مهاجرت کن!. به آنها گفتم که حضرت امام (ره) گفتند که هجرت موجب تکامل می شود، کارمان که با بدهکاران تمام شد خواهیم رفت! البته اعتقاد دارم که باید با بدهکاران کلان مقابله کنیم تا در اینصورت تهدیدات هم اثری نخواهد کرد. چون اعتقاد من بر این است که در مسیر کسب روزی حلال وقتی از خانه خارج شویم اگر صدمه‌ای هم به ما اصابت کند اجر شهادت را خواهد داشت.

ارسال نظرات