۳.۵ سال قبل که دولت تدبیر و امید بر راس امور اجرایی کشور قرار گرفت، بدبین‌ترین افراد هم فکر نمی‌کردند که با وجود وعده‌های دولتمردان بعد از گذشت نزدیک به ۴ سال تولید کشور به وضعیت کنونی دچار شود
کد خبر: ۸۸۳۰۹۷۲
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج،این روزها شاید اگر بخواهیم وضعیت عناصر فعال موثر بر اقتصاد کشور را بررسی کنیم، به نتایج مختلفی دست پیدا کنیم. عناصر فعالی اعم از تولید کننده، وارد کننده، دلال و واسطه و... هر کدام شرایط مختلفی را تجربه کردند. اما در این بین شاید تولید کنندگان در حال تجربه کردن شرایط بسیار سختی هستند، که در طول دهه‌های گذشته کمتر تجربه مواجه شدن با آن را داشته‌اند. رکود عمیق اقتصادی به تعطیل شدن بسیاری از واحدهای تولیدی انجامیده و شرایطی را فراهم کرده که حتی برندهای قدیمی ایرانی مانند ارج، آزمایش، پارس الکتریک و روغن نباتی قو هم قادر به ادامه فعالیت نباشند. در طول 3.5 سال گذشته شاید کمتر روزی را سراغ داشته باشیم که خبر از تعطیل شدن، نیمه تعطیل شدن و یا حتی کاهش ظرفیت تولید یک کارخانه در رسانه‌ها منتشر نشده باشد.

این در حالی است که 3.5 سال قبل که دولت تدبیر و امید بر راس امور اجرایی کشور قرار گرفت، بدبین‌ترین افراد هم فکر نمی‌کردند که با وجود وعده‌های دولتمردان بعد از گذشت نزدیک به 4 سال تولید کشور به وضعیت کنونی دچار شود. دولت یازدهم که امید زیادی به نتیجه بخش بودن مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریمها بسته بود، امیدوار بود که از قِبَل رفع تحریمها بتواند تولید کشور را را احیا کند. اما به نظر می‌رسد حالا و در حالی که تنها 80 روز تا انتخابات ریاست جمهوری فرصت داریم، نه تنها تولید کشور شرایط بهتری را تجربه نمی‌کند، بلکه وضعیت برای تولیدکنندگان بسیار سخت‌تر از گذشته شده است. عدم تمایل دولتمردان تدبیر و امید به انجام فعالیت‌های عمرانی و متوقف کردن روند ساخت و ساز به خصوص در حوزه مسکن شرایطی را فراهم کرده که اکثر صنایع وابسته به بخش مسکن با مشکل مواجه شوند و حتی تورم تک رقمی هم نتواند رونق را برای اقتصادی کشور به ارمغان بیاورد. گرچه بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی تورم تک رقمی فعلی را هم حاصل رکود عمیق اقتصادی طی 3.5 سال گذشته می‌دانند که عملا سود خاصی برای اقتصاد کشور ندارد. دوربین «نسیم آنلاین» در ماههای پایانی دولت حسن روحانی به سراغ تولید کنندگان رفته و نظر آن‌ها را در خصوص عوامل تشدید رکود و بدتر شدن وضعیت تولید در 3.5 سال گذشته جویا شده است. اکثریت تولید کنندگان در این زمینه به خبرنگار «نسیم آنلاین» گفتند که شرایط انتظاری ناشی از مذاکرات هسته‌ای و متصل کردن شرایط داخلی اقتصاد کشور به رفع تحریمها عامل اصلی رکود فعلی بوده و بی‌برنامگی دولت در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور هم مزید بر علت شده تا اوضاع برای واحدهای تولیدی طی 3.5 سال گذشته غیر قابل تحمل شود.
ارسال نظرات