طرح بسیج همگام باکشاورز به مدت دو سال است که بعنوان یک راهبرد توسط سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی برای کمک به تسریع در علمی شدن کشاورزی روستاها در حال برگزاری است . بی شک این کار می تواند در کنار زحمات متولیان بخش کشاورزی ، موثر واقع شود.
کد خبر: ۸۸۳۰۸۰۲
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۴

به گزارش سازمان بسیج مهندسین کشاورزی ، طرح بسیج همگام باکشاورز به مدت دو سال است که بعنوان یک راهبرد توسط سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی برای کمک به تسریع در علمی شدن کشاورزی روستاها در حال برگزاری است . بی شک این کار می تواند در کنار زحمات متولیان بخش کشاورزی ، موثر واقع شود.

یکی از مهندسین فعال در این عرصه مهندس بسیجی یونس قریشی نسب عضو کانون بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان دره شهر می باشد. مصاحبه خودمانی بعمل آمده با او جهت سمع و نظر تلاشگران عرصه تامین امنیت غذایی ایران اسلامی درج می گردد.

یونس قریشی نسب هستم دارای مدرک تحصیلی کارشناسی کشاورزی ، شغل آزاد و عضو کانون بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی سپاه ناحیه دره شهر.

ـ روستای محل فعالیت در طرح بسیج همگام باکشاورز از سال 1394: روستاهای جهاد اباد وچمژاب که دارای زمین های زراعی قابل توجهی هستند.

ـ درچه دوره های توانمندسازی به منظور ارتقاء سطح علمی و آموزشی حضور داشته اید ؟

در دوره های تخصصی 3روزه تهران ، 3 روزه خرم آباد 2 روزه کرمانشاه و 3 روزه ایلام حضور داشته ام . انصافا سطح علمی و تجربی اساتید مورد استفاده جهت آموزش تخصصی مهندسین بسیجی در سطح استان و مخصوصا تهران در حد عالی بوده است طوری که خوشبختانه به صورت مستمر در ارتباط علمی با آنها هستم.

ـ مطالعات تخصصی خودتان برای پاسخگویی فنی و درست به نیازهای علمی کشاورزان روستا چگونه است ؟

بی شک دوره های آموزشی موثر بوده است از طرفی در شهرستان دره شهر ، خودم بعنوان یک کشاورز در سطح زمین های زراعی بعنوان یک بهره بردار فعالیت می کنم لذا عملا در عرصه تولید هستم و سعی می کنم نیازهای واقعی فنی کشاورزان روستاهای خود را بررسی و نسبت به رفع آنها اقدام کنم البته فعالیت فنی ما کاملا با جهادکشاورزی شهرستان و کارشناسان آنها هماهنگ است . در تلاش هستم که همیشه بعنوان یک همکار نه بعنوان یک ناظر در کنار کشاورزان روستا اززمان کاشت تا برداشت باشم.

ـ در طول مدت حضور درجمع کشاورزان روستا در راستای کدامیک از اهداف طرح بسیج همگام باکشاورز به نظرخودتان موفق بوده اید ؟

به نظر من این طرح از ما می خواهد در یک فضای غیررسمی و از کانال یک ارتباط صمیمی و پر از صفای روستا و روستائیان ، بعنوان یک مهندس در کنار کشاورزان روستا باشیم . بعنوان یک برادرو هم شهرستانی برای ارتقاء سطح زندگی شان با کمک به افزایش تولید مزرعه شان تلاش کنیم . در واقع بنده بعنوان یک مهندس بسیجی معتقدم که باید الان در سنگر اقتصادی در کنار دیگر همسنگرانم در عرصه تولید که بی شک کشاورزان و بهره برداران هستند فعالیت جهادی داشته باشم انشاء الله مفید واقع شود.

ـ جهت دستیابی به اهداف طرح در سطح روستا ، باکمک فرمانده پایگاه و کشاورزان روستا چه برنامه ریزی آموزشی در طول فصل زراعی تدوین نموده اید؟

با هماهنگی بعمل آمده با فرمانده های محترم پایگاههای مقاومت روستاهای مذکور و حمایت مسئول محترم کانون مهندس فاضلی در طول سال زراعی در سطح روستا با حضور کشاورزان البته خارج از آن ضوابط کلاس داری ، آموزش های فنی تداوم می باد. البته بیشتر برنامه بنده حضور میدانی در مراحل کاشت، داشت و برداشت در سطح مزارع است . به نظرم سنگر تولید در جبهه اقتصادی در بخش کشاورزی می باشند.

ـ چگونه از توان فرمانده پایگاه و شورای آن ، کشاورزان پیشرو و ریش سفیدان روستا برای کمک به علمی کردن کشاورزی روستا استفاده می کنید ؟

دعوت از کشاورزان پیشرو و خبره بعنوان شاهد جهت توجیه دیگر کشاورزان از اقدامات بسیج مهندسین در این عرصه است که توسط بنده هم اجرا می شود.

ـ آیا می توانید مواردی از توصیه های فنی خود را بگویید که کشاورزان با رعایت آن موفق به افزایش عملکرد شده اند ؟

استفاده از کود زیستی ـ تناوب زراعی ـ استفاده از کود پتاسم وارقام مقاوم ـ دانش روز کشاورزی ، ابیاری به موقع وکود دهی مناسب.

ـ در صورت امکان خاطراتی از کارجهادی خود درامر کمک به علمی کردن کشاورزی روستا در طرح بسیج همگام باکشاورز را بیان کنید ؟

استفاده از کود زیستی در مزرعه خیارتوسط یکی از کشاورز روستا . خوشبختانه تاثیر فوق العاده ای بر افزایش تولید داشت. البته در خصوص اثر بخشی اجرای طرح بسیج همگام باکشاورز موارد خوبی به لطف خدا در سطح روستاها دیده می شود . انشاءالله این مجاهدت ها در کنار زحمات عزیزانمان در بخش کشاورزی بتواند باعث تسریع در علمی شدن کشاورزی ایران اسلامی گردد.

باتشکر ازمهندس قریشی نسب.


ارسال نظرات