امروز صبح نشست خبری افتتاحیه اردوهای راهیان نور دانشجویی با حضور معاون فرهنگی وزارت علوم و مسئول بسیج دانشجویی در مجتمع فرهنگی 13 ابان برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۳۰۴۳۲
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، امروز صبح نشست خبری افتتاحیه اردوهای راهیان نور دانشجویی با حضور معاون فرهنگی وزارت علوم دکتر ضیا هاشمی و مسئول بسیج دانشجویی داوود گودرزی در مجتمع فرهنگی 13 ابان برگزار شد.
 
رئیس سازمان بسیج دانشجویی در این نشست با بیان اینکه بسیج دانشجویی نقش مهمی در ترویج اندیشه‌های انقلابی در جامعه دارد تصریح کرد: با توجه به نقش مهم بسیج دانشجویی باید نقش خود را در جامعه به ویژه در ترویج فرهنگ انقلابی‌گری بیشتر ایفا کند.

وی ادامه داد: ریاست قرارگاه ملی راهیان نور دانشجویی شهید علم‌الهدی که در 2-3 سال اخیر ایجاد شده، برعهده وزیر علوم و معاونت آن نیز برعهده سردار فضلی‌ قرار دارد و همچنین دبیری این قرارگاه برعهده بسیج دانشجویی و دستگاه‌های مختلف چون نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، دانشگاه آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور، علمی‌ کاربردی و فنی و حرفه‌ای نیز در آن دخیل هستند.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی اضافه کرد: در این قرارگاه همه با یک نگاه هم‌افزایی پای کار آمدند و دستورالعمل بسیار خوبی در آن تصویب شد و از سال قبل هم تمامی فعالیت‌های راهیان نور در چارچوب این دستورالعمل انجام می‌شود.

گودرزی خاطرنشان کرد: در این چند سال اخیر اهتمام ویژه‌ای به امنیت حمل‌ونقل در اردوهای راهیان نور شده است و همچنین اتوبوس‌های ایثارسیر و ریل‌ترابر تخصیص ویژه‌ای به اردوهای راهیان نور داده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه از سال 92 هیچ تصادف منجر به فوتی در اردوهای راهیان نور دانشجویی رخ نداده است، اظهار داشت: مقررات سخت‌گیرانه‌ای بر روی اتوبوس‌ها از نظر تعداد رانندگان، مسافت طی‌شده، بحث فنی و امکانات صوتی و تصویری در نظر گرفته شده است.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی بیان داشت: ظرفیت اعزام دانشجویان در اردوهای راهیان‌نور در سال 95، 110 هزار نفر است. در سال 95 شروع راهیان در اردیبهشت ماه بود که در منطقه «بازی‌دراز» بود که هزار از دانشجویان در آن شرکت کردند. در مردادماه مراسم گرامیداشت عملیات «نصر7» را با 2 هزار و 500 نفر در سردشت برگزار کردیم. در مهرماه نیز در منطقه عملیاتی «سومار» در سالگرد عملیات «مسلم‌بن‌عقیل» آن مراسم را با حضور 3 هزار دانشجو برگزار کردیم.

گودرزی اظهار داشت: باید فرهنگ‌سازی شود که بچه‌ها متوجه شوند در طول سال آمادگی میزبانی مناطق غرب و شمال‌غرب نیز وجود دارد. اوج شلوغی راهیان نور از 17 تا 25 اسفند در مناطق جنوب است.

وی در مورد ویژه برنامه‌های راهیان نور گفت: به سمت تخصصی شدن راهیان نور تلاش می‌کنیم. یعنی بچه‌های علوم پزشکی را با فضای خدمات پزشکی در جنگ آشنا می‌کنیم و تلاش می‌کنیم کاروان‌های خواهر در راهیان نور مخصوصاً در مناطقی مثل سوسنگرد با خاطرات خوبی از رشادت‌ خواهران آشنا شوند.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی در این باره تصریح کرد: کار دیگر رزم شب‌ها و شبیه‌سازی عملیات‌های دفاع مقدس است تا در فضای خوب و بانشاطی اردوها برگزار شود. کار دیگر در بحث ویژه‌برنامه‌ها استفاده از شناورهای نیروی دریایی سپاه و ارتش است.

گودرزی با تأکید بر گره زدن اردوهای راهیان نور با کارهای جهادی، بیان داشت: تلاش می‌کنیم در بحث درختکاری و همچنین هر کاری که بتوانیم برای مردم عزیز استان خوزستان انجام دهیم، اقداماتی انجام شود. برخی اردوهای راهیان نور با شکل اردوهای جهادی در مناطق محروم انجام می‌شود و حتماً از حضور طلاب و روحانیون در کاروان‌ها بهره‌مند می‌شویم.

وی با تأکید بر اینکه امسال قصد داریم میزبان هزار نفر از دانشجویان غیرایرانی در اردوهای راهیان نور باشیم، اظهار داشت: مقوله مقاومت داخلی نیست. این رشادت‌ها حتماً قابل الگوبرداری برای همه ملت‌های مسلمان است.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی در ادامه اضافه کرد: سال قبل توانستیم در خدمت 90 هزار دانشجو در اردوهای راهیان نور باشیم و تقریباً همه دانشگاه‌ها اعم از دولتی، آزاد، پیام نور و علوم پزشکی در این طرح شرکت کردند، البته همه تلاش ما و دوستان در این است که عدد حضور دانشجویان در اردوهای راهیان نور به 400 و 500 هزار نفر برسد.

گودرزی در مورد مشارکت دستگاه‌های مختلف در بحث مالی اردوهای راهیان نور دانشجویی، خاطرنشان کرد: مشارکت در بحث مالی بین دانشگاه‌ها، دانشجویان و بخشی هم توسط بسیج تقبل می‌شود. برای شوراهای مرکزی تشکل‌های دانشجویی هم اردوی ویژه‌ای در خلیج فارس برگزار خواهیم کرد. در استان‌های اهل سنت هم در حال طراحی اردوی راهیان نور دانشجویی هستیم.

دکتر ضیاء هاشمی در ادامه نشست با بیان این مطلب افزود: بر اساس دستورالعمل راهیان نور دانشجویی که در سال 94 تصویب شد و به تائید وزیر علوم نیز رسیده، معاونت فرهنگي اجتماعي دانشگاه و زير مجموعه هاي آن (دبيرخانه طرح رفعت، انجمنهاي علمي دانشجويي، تشکلهاي دانشجويي، کانونهاي فرهنگي هنري، معاونت فرهنگي دانشکده ها از طريق طرح رفعت و امورفرهنگي خوابگاهها)، نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه و زير مجموعه هاي آن (شوراي مسجد وکانونهاي فرهنگي نهاد) و دانشکده هاي مختلف مي توانند با رعايت مقررات و ضوابط مربوطه اقدام به برگزاري اردو نمايند.
 
معاون فرهنگی وزیر علوم بیان داشت: اهداف برگزاری برگزاری این اردوها عبارتند از بستر مناسب برای تمرین یک زندگی دسته جمعی منبعث از ارزش­های اسلامی، تحکیم هویت ملی و دینی و تقویت روحیه خودباوری در دانشجویان برای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی ، گسرش فرهنگ ایثار، جهاد و دفاع مقدس در میان دانشجویان، معرفی شهدا به عنوان الگوهای جوان با تاکید بر نشر اندیشه و سیره شهدا، تعمیق بصیرت و معنوت در میان نسل جوان دانشجو.
 
وی اظهار داشت: برای برگزاری این اردوها ستاد مرکزی تشکیل شد که قرار گاه ملی شهید علم الهدی نام گرفت و مسئولیت اصلی آن بر عهده وزیر علوم است. این اقدام با یک نگاه فرهنگی و بنیادی و به عنوان یک اقدام هم و اثرگذار برنامه ریزی شده است.

معاون فرهنگی وزیر علوم خاطر نشان کرد: در برنامه ششم توسعه برنامه ریزی شده تا اعزام دانشجویان از 2 تا 3 درصد کنونی به 10 درصد کل دانشجویان کشور برسد که عددی در حدود 500 هزار نفر خواهد شد. همچنین تاکید بر این است تا دانشجویان غیر ایرانی ، دانشجویان متاهل و دانشجویانی که تا کنون به این سفر معنوی اعزام نشده اند در راس اعزام قرار گیرند.

هاشمی ادامه داد: بازدید در مراکز علمی در طول مسیر اردوها و توسعه مکانی و زمانی اردوها از جمله پیش بینی هایی است که برای اردوی راهیان نور سال جاری پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد: اگرچه بر اساس روال گذشته اعزام دانشجویان در اسفند ماه به اوج خود می رسد اما یکی از مهمترین برنامه ریزی ها برای راهیان نور دانشجویی اعزام در تمامی فصول سال است. به همین خاطر اعزام دانشجویان در نیمه اول و دوم سال از ابتدای سال جاری در دستور کار قرار گرفته است.

معاون فرهنگی وزیر علوم در پاسخ به این سوال که نحوه اعزام دانشجویان به چه صورت خواهد بود گفت:تمام تلاش ما این است که در مسیرهایی که خطوط ریلی وجود دارد از قطار برای اعزام دانشجویان استفاده شود اما در مسیرهایی نیز که به ناچار دانشجویان باید با اتوبوس اعزام شوند تلاش کرده ایم که استاندارها به شدت رعایت شوند تا حفظ امنیت دانشجویان در اولویت اول باشد . در این زمینه هم سپاه همکاری خوبی با ما داشته است.
 
ارسال نظرات