پای درس اخلاق آیت‌الله علوی گرگانی
کد خبر: ۸۸۳۰۳۹۸
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، موعظه و نصیحت، کلید سعادت و رستگاری در دنیا و آخرت است. موعظه، دل‌ها را صفا می‌بخشد و چشم و جان را به جهان پُر رمز و راز معنویت می‌گشاید. خداوند متعال در قرآن کریم یکی از مهمترین تکالیف حضرت رسول(ص) را ارشاد مردم از راه پند و اندرز و موعظه معرفی می‌کند.

به همین منظور، فرازهایی از درس اخلاق آیت‌الله سیدمحمد علوی گرگانی از مراجع تقلید را برای علاقه‌مندان بازنشر می‌کنیم:

حضرت رسول(ص) در حدیثی به ابوذر می‌فرمایند:

«حَرْثُ الْآخِرَةِ الْعَمَلُ الصَّالِحُ، وَ حَرْثُ الدُّنْیَا الْمَالُ وَ الْبَنُونَ»؛

ای ابوذر!‌ آنچه برای آخرت انسان کارساز است، عمل شایسته و نیک است و محصول تلاش دنیا، مال و فرزند است.

«عمل صالح» عنوانی است که قابل انطباق بر همه نوع کارهای خیر است. هر بنده‌ای که برای خدا کار کند عمل صالح انجام داده است عملی که نزد عقلا عمل خوبی باشد و برای خدا باشد عمل صالح به شمار می‌رود.

در جاهای مختلف قرآن کریم آمده است: «إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» به عنوان مثال اگر کسی شکر مُنعم کند عمل صالحی را انجام داده است و شکر نعمت‌های خداوند از جمله بهترین اعمال صالحه است که اختصاص به انسان‌ها ندارد. اگر انسان به حیوانات هم خدمتی کند آن حیوان نوعی تشکر و تواضع می‌کند و برخی مواقع خود را به خاک می‌مالد.

بنابر این انسانی که خداوند این همه به او نعمت داده است باید بیشتر تواضع کند. حضرت رسول (ص) در این حدیث می‌فرماید: اگر آخرت می‌خواهید عمل صالح انجام دهید و اگر کشت دنیا می‌خواهید سراغ مال و فرزند بروید و در قرآن کریم نیز آمده است «ألْمَالُ وَالْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا»؛ مال و فرزندان، زینت زندگی دنیوی هستند.

و خداوند متعال در جای دیگر می‌فرماید: «مَن کَانَ یُرِیدُ حَرْثَ الدُّنْیَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَالَهُ فِی الْآخِرَةِ مِن نَّصِیبٍ» هر کس دنیا را بخواهد از دنیا به او می‌دهیم اما از آخرت بهره‌ای ندارد.

ارسال نظرات