رئیس ستاد بازسازی عتبات کشور خبر داد
رئیس ستاد بازسازی عتبات کشور از پیشرفت ۶۵ درصدی پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای کربلا در عراق خبر داد.
کد خبر: ۸۸۳۰۱۴۶
|
۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، حسن پلارک روز پنج شنبه در نشست خبری که در هتل مدینه الرضا برگزار شد، با بیان اینکه 10 سال از عمر ستاد بازسازی عتبات به‌عنوان یک سازمان مردم‌نهاد می‌گذرد، اظهار داشت: در 6 سال گذشته به‌صورت مستمر بازسازی انجام‌شده و امروز می‌توانیم بگوییم یک دور کامل حرم‌های نجف، کربلا، کاظمین و سامرا را بازسازی کردیم.

وی افزود: بعد از تخریب گنبد سامرا هم بازسازی کامل انجام‌شده و در کنار آن مضجع مسلم، طفلان مسلم، ضریح و طلاکاری قبه‌ها و گلدسته‌ها، کتیبه‌ها و سنگ‌فرش‌های حرم‌ها و درهای طلاکاری و چوبی نیز بازسازی و مقاوم‌سازی شده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات کشور با بیان اینکه خدمات، کفشداری‌ها، برق، آب و تأسیسات عتبه به‌صورت کامل بازسازی‌شده است، تصریح کرد: حدود سه سال است که کارهای میان‌مدت را در دستور کارداریم تا توسعه سه برابری حرم‌ها را انجام دهیم.

پلارک خاطرنشان کرد: در حرم امام علی(ع) رواق ابوطالب، در کاظمین بازسازی مسجد جامع صفوی، در سامرا طرح توسعه در دوطبقه سرداب و بالا انجام‌شده است که فضا در نجف سه برابر، در کربلا و کاظمین 4 برابر، در سامرا 3 برابر شده است.

وی با بیان اینکه گام بزرگ ما طرح رشد و توسعه جامع و گسترده اعتاب مقدس است، گفت: عملیات اجرایی توسعه جامع در کربلا، کاظمین، نجف و سامرا آغازشده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات کشور با بیان اینکه بازسازی جامع در عراق سه مشکل عمده داشت، افزود: اول اینکه مردم عراق واکنش خوبی در موردبازسازی توسط ایرانیان نداشتند، دوم شرایط امنیتی عراق و ناامنی آنجا بود و سومین مشکل بودجه تعریف‌نشده سازمان مخصوصاً با سختی کار در خارج از کشور بود.

پلارک تصریح کرد: علیرغم همه مشکلات اولین گام خود را در صحن حضرت زهرا(س) در حرم امام علی(ع) از 4 سال پیش برداشتیم و در شش‌ماهه سال آینده به‌صورت کامل به اتمام خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: قسمت زیارتی این صحن در شش‌ماهه اول و قسمت غیر زیارتی آن‌که شامل مهمان‌خانه، موزه، ادارات و کتابخانه است در نیمه دوم سال به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات کشور گفت: صحن حضرت زهرا(س) از سه‌نقطه به حرم وصل است که از همکف به صحن قدیم حرم و دو صحن در طبقه پایین دارد که با پله‌برقی به حرم وصل می‌شود.

پلارک ادامه داد: این صحن 300 هزار مترمربع زیربنا دارد که با یک تونل 500 متری و عرض 14 متری و ارتفاع 12 متری ساخته‌شده است که در حال حاضر رکورددار پروژه‌های مذهبی جهان اسلام است و تمام بودجه آن را مردم تأمین کردند.

وی با بیان اینکه پیمان‌کار اصلی این پروژه قرارگاه خاتم‌الانبیاء‌است، خاطرنشان کرد: برآورد اولیه این پروژه 600 میلیارد تومان با دلار هزار تومان بوده است و جالب اینجاست که با همین 600 میلیارد دلار و دلار سه هزار تومان به اتمام خواهیم رساند و این پروژه از نظر زمان کم و قیمت، معجزه است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات کشور ادامه داد: دومین پروژه توسعه‌ای هم در کربلا آغازشده که در این طرح با توجه به ازدحام در ایام اربعین، نیمه شعبان و عرفه باعث شده که سریع‌تر کار را انجام دهیم.

پلارک طرح توسعه کربلا را با دو ویژگی خاص عنوان کرد و افزود: قیمت زمین‌های اطراف حرم 3 برابر است و همچنین در کربلا با دو و نیم متر کندن به آب می‌خوریم.

وی افزود: 4 صحن را در چهار طرف حرم طراحی کردیم که کل مساحت این زمین‌ها 170 هزار مترمربع است و اولین صحن اجرایی آن صحن عقیله بنی‌هاشم به مساحت 68 هزار مترمربع خواهد بود که تاکنون 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات تصریح کرد: تا پایان سال 97 اسکلت پروژه به اتمام می‌رسد و تا یک سال بعد هم نازک‌کاری آن تمام می‌شود.

پلارک تصریح کرد: این صحن در حدفاصل خیمه‌گاه و باب القبله و باب الرأس شریف است و در پی آن تل زینبیه جمع‌آوری خواهد شد و به‌جای آن تل طبیعی ساخته خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: برای این پروژه 900 میلیارد تومان برآورد شده که تاکنون 80 میلیارد تومان آن هزینه شده است.

رئیس ستاد عتبات کشور تأکید کرد: در کاظمین نیز قرار است دو صحن صاحب‌الزمان(عج) و امام رضا(ع) ساخته شود که صحن امام رضا(ع) بر عهده مردم خراسان بزرگ خواهد بود چراکه خراسان در بازسازی حرمین جوادین هم در گنبدها و هم سنگ‌کاری‌ها و هم مسجد جامع صفوی و سنگ‌فرش صحن‌ها درب‌ها همکاری کرده است و برای اجرای این طرح 4 سال زمان پیش‌بینی کرده‌ایم.

پلارک خاطرنشان کرد: در سامرا هیچ طرح توسعه‌ای نداریم اما قرار است از ضریح جدید امامین عسکریین(ع) در نیمه شعبان رونمایی کنیم که در کرمان ساخته‌شده است.

وی با بیان اینکه رتبه اول سرانه کمک‌های مردمی متعلق به خراسان جنوبی است که هفتاد درصد تحت پوشش کمیته امداد هستند، گفت: کمک‌های مردمی سالانه 40 درصد افزایش می‌یابد و پیش‌بینی امسال 112 میلیارد تومان بوده که تاکنون 95 میلیارد تومان آن محقق شده است.

ارسال نظرات