فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان با بیان اینکه اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی کلمه جاری و ساری کنیم باید در تمام موضوعات به کار، فکر و مطالعه پرداخت، گفت: اقتصاد مقاومتی با همایش و سمینار به جایی نمی رسد و انسان های دردمند باید روی آن کار کنند.
کد خبر: ۸۸۳۰۰۹۷
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، سردار غلامعلی ابوحمزه عصر امروز در همایش روز مهندس که در کانون بسیج جوانان همدان برگزار شد ضمن گرامیداشت یا و خاطر شهدای مهندس اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی که در کشور و جهان اسلام با آن مواجه هستیم فلسفه علوم است.

وی با ابراز تاسف از عدم تدریس فلسفه علم در دانشگاه‌ها افزود: چرا باید همه علوم از قرن 16 به بعد مطرح شوند و چرا شخصیت‌های علمی که در جهان اسلام وجود داشت هیچ اسمی از آنها در محیط های آکادمیک مطرح نشود؟

فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان با بیان اینکه در حدود 10 قرن غربی‌ها شاگردی اندیشمندان و متفکران جهان اسلام را داشتند، عنوان کرد: بعد از این مدت به دلیل خیانت‌ها و انحرافاتی که در سلاطین جرم ایجاد شد مبنایی در علوم به وجود آمد و همان‌هایی که از منابع جهان اسلام شاگردی کرده بودند و از آن بهره جسته بودند، به اسم خودشان ثبت کردند.

وی با اشاره به اینکه شخصیت‌های مطرح و برجسته علمی ایران در فسسفه علم مطرح نمی شوند، ابراز داشت:علت آن این است که حقه بازی‌های غربی در این امر نیز به کار گرفته شده و به نام خود ثبت کرده اند.

ابوحمزه با بیان اینکه در طول 150 تا 200 سال اخیر غربی‌ها برای بهره‌برداری گسترده از منابع جهان اسلام؛ علوم، فناوری و تکنولوژی بهره‌مند و پیشرفت‌های قابل توجهی در ابعاد مختلف کسب کردند، اضافه کرد: بعد از قرن 17 ما باید شاگردی این‌ها را بکنیم و در حدود 150 تا 200 سال از علم، صنعت و پیشرفت غرب عقب هستیم.

وی استفاده از میانبرها را تنها راه پر کردن این خلأ 150 ساله دانست و تاکید کرد: اگر ما بخواهیم به شکل طبیعی این مسیر را ادامه دهیم به طور قطع به آنها نخواهیم رسید، چراکه هرقدر ما تلاش کنیم تلاش غربی‌ها مضاعف خواهد شود و این فاصله جز با استفاده از میانبرها پر نخواهد شد.

فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان ابتکار، خلاقیت و ابداع را به عنوان مهم‌ترین میانبرها معرفی کرد و ابراز داشت : جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که این بستر و زمینه درعرصه‌های گوناگون برایش فراهم است.

وی با بیان اینکه اهل ایده، فکر، اندیشه تفکر و تدبر می‌توانند از این بستر استفاده کنند، اظهار داشت: با این شرایط ما می توانیم عقب ماندگی خود را جبران کنیم.

* تمام متون تدریسی در دانشگاه برگرفته از منابع غربی است

ابوحمزه با اشاره به پیشرفت‌های مهم کشور در علوم پزشکی، هسته ای، موشکی و .. گفت: این‌ها کفایت نمی‌کند و باید یک کار اساسی و بنیادی در مهندسی صورت گیرد و به فرموده مقام معظم رهبری باید در طول 30 تا 50 سال آینده قدرت علمی اول در جهان شویم که در این صورت بسیاری از معضلات و مشکلات در عرصه های گوناگون حل و فصل خواهد شد.

وی با بیان اینکه تمام متون تدریسی در دانشگاه برگرفته از منابع غربی است، گفت: این اشکال از قبل انقلاب به وجود آمده و متاسفانه در طول 38 سال نیز تغییری در آن ایجاد نشده است.

فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان با اشاره به ضرورت تغییر محتوا و ماهیت منابع تدریسی در دانشگاه تصریح کرد: با تغییر سرفصل‌ها و نام کتاب‌ها مشکل حل نخواهد شد، باید محتوا و ماهیت منابع تغییر یابد.

وی با بیان اینکه در ایران کتب دانشگاهی بر اساس منابع غربی گردآوری و تدوین می شود، افزود: متاسفانه تالیفی صورت نمی پذیرد و فرمایش مقام معظم رهبری که اگر بخواهد تحولی در علوم انسانی به وجود بیاید مبنایش باید قرآنی کریم باشد در همین خصوص است.

ابوحمزه با تاکید بر اینکه ما مخالف استفاده و بهره بردن از تجربیات و موفقیت‌های غرب نیستم، گفت: علم برای بشریت است اما باید به این نکته توجه کرد با علمی که از غرب می گیریم باید مراقب باشیم که فرهنگ آنها را در جامعه تزریق نکنیم و برای موضوعات پیوست فرهنگی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه معماری در ایران اسلامی نیست و حریم ندارد، عنوان کرد: این طراحی‌ها برگرفته از فرهنگ غرب است اما متاسفانه کسی روی این موضوعات فکر نمی‌کند که این معماری بر اساس فرهنگ غرب طراحی شده و با فرهنگ ما سازگار نیست.

فرمانده سپاه انصارالحسین (س) استان همدان با مخاطب قرار دادن مهندسین معماری و ساختمان بیان داشت : شما باید روی این موضوعات کار کنید و کسی غیر از شما نمی تواند وارد شود چرا که شما تخصص دارید.

* چرا مهندسین کشاورزی به مسئله تراریخته ورود پیدا نمی کنند

وی با بیان اینکه معماری بناهای جدید، خیابان‌ها و ... معماری اسلامی و ایرانی نیست، اظهار داشت: هیچ کدام از این کارها عمدی نیست ولی غفلت وجود دارد و این غفلت را از قرن 16 و 17 به خرد جهان اسلام دادند و ما را از فلسفه وجودی و اصل خودمان دور کردند و این تنها در بخش معماری نیست بلکه در همه موضوعات وجود دارد.

ابوحمزه در ادامه سخنان خود با اشاره به مسئله تراریخته مطرح شده در کشاورزی عنوان کرد: چرا در این موضوع مهندسین کشاورزی ورود پیدا نمی کنند ؟ باید مشخص شود این درست است یا خیر و در هر صورت مبنای درستی و یا نادرستی آن بیان شود که مردم بدانند از آن استفاده کنند یا نه!

وی با مخاطب قرار دادن مهندسین با بیان اینکه اگر ساخت و ساز و معماری ما با فرهنگ غرب سازگاری داشته باشد و حریم خانواده در آن رعایت نشود در عمل در زمین دشمن بازی می کنید، یادآور شد: اگر در زمین دشمن بازی کنید به نتیجه نخواهید رسید و باید زمین بازی را خودمان طراحی و مشخص و در آن داوری کنیم و تنها کسانی می توانند مشکلات را حل کنند که به دنبال تحول ، تعالی و انجام حرکت عمیق و دقیق گسترده باشند.

* خودکفایی فلسفه تشکیل بسیج مهندسی کشاورزی

فرمانده سپاه انصارالحسین (س) استان همدان اضافه کرد: اگر می خواهیم به استقلال در معنای واقعی دست یابیم باید به استقلال فرهنگی برسیم و استقلال فرهنگی از همین موضوعات شکل می گیرد.

وی رسیدن به خودکفایی را فلسفه تشکیل بسیج مهندسی کشاورزی معرفی کرد و بیان داشت: متاسفانه بعد از 38 سال از انقلاب هنوز هم گندم و محصولات استراتژیک را وارد می کنیم.

ابوحمزه با تاکید بر اینکه بسیج صرفا حرکت نظامی نیست، تصریح کرد: هنر امام راحل و مقام معظم رهبری به این است که سوالات اساسی و مبنایی که در انقلاب و کشور به وجود آمده سپاه و بسیج وارد شود و به آنها پاسخ دهد.

وی در ادامه سخنان به نقش فلسفه علم در تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و بیان داشت: تنها راه برون رفت از مشکلات اساسی تحقق اقتصاد مقاومتی و پردازش به موضوعات مطرح شده است.

فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان ادامه داد: اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی کلمه جاری و ساری کنیم باید به این موضوعات بپردازیم و بدانیم که اقتصاد مقاومتی با همایش و سمینار به جایی نمی رسد و انسان های دردمند باید روی این موضوعات کار، فکر و مطالعه کنند که چه باید کرد.

* فقط مساجد و حسینیه‌ها برای حفظ ظاهر بر اساس معماری اسلامی و ایرانی است

ابوحمزه با بیان اینکه در کشور تنها کسی که به این موضوعات می پردازد مقام معظم رهبری است، افزود : باید منتظر کسی نباشیم چرا که وقتی این حرف‌ها زده می شود افراد و مسئولین احساس بی تفاوتی دارند و عکس العمل نامناسب نشان می دهند.

وی مطرح کردن این موضوعات در محیط های علمی را کارساز دانست و عنوان کرد: نباید ترس و واهمه به خود راه بدهید که مبادا دیگران شما را تکذیب می کنند ، اگر کسی حرف منطقی در این مسائل را بخواهد رد کند باید ساختمان ها، نماها و فرهنگ و معماری وارد شده غرب به کشور را رد کند چرا که با فرهنگ ایرانی و اسلامی سازگار نیست.

فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان با بیان اینکه تنها مساجد و حسینیه ها در ایران بر اساس معماری اسلامی ، ایرانی و بومی است، افزود : این هم فقط برای حفظ ظاهر است.

وی با اشاره به وجود شخصیت های برجسته دینی، علمی، مذهبی در استان همدان گفت : امروز فقط اسم دانشگاه بوعلی است ولی چقدر افکار و اندیشه بوعلی در آن استفاده شده است؟

ابوحمزه با بیان اینکه برای حل مشکلات و پیشرفت باید خود را باور و اعتماد به نفس و تلاش داشته باشیم، خاطرنشان کرد : ما در ابتدای جنگ حتی سیم خاردار نیز نداشتیم ولی بعد از 38 سال به 35 کشور سلاح و مهمات صادر می‌کنیم و به خود کفایی رسیده ایم و مطمئن باشید همان طور که در علوم موشکی، سلاح، مهمات، پزشکی و هسته ای به پیشرفت‌های مهمی دست یافته ایم می توانیم به پیشرفت های کشاورزی و معماری نیز دست یابیم.

وی تدبیر، تلاش و توکل را سه عامل مهم و نتیجه‌بخش در رویارویی با موانع و چالش‌ها معرفی کرد و یادآور شد : با این مثلث هیچ مانعی نمی تواند جلوی اراده، ایمان، باور، خلاقیت و نوآوری شما را بگیرد و به طور قطع در این صورت به نتیجه خواهید رسید.

انتهای پیام/

ارسال نظرات