خبرهای داغ:
دومین همایش آینده نگاری تمدن نوین اسلامی در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۲۹۷۵۲
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از قزوین دومین همایش آینده نگاری تمدن نوین اسلامی روز دوشنبه 2 اسفند ماه در پژوهشکده آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد.
در ابتدای همایش  دکتر حاکم قاسمی رئیس پژوهشکده آینده پژوهی و مسئول کمیسیون آینده پژوهی و آینده نگاری هفته علمی تمدن نوین اسلامی گزارشی از فرایند برگزاری همایش آینده نگاری تمدن نوین اسلامی ارائه کردند.
دکتر قاسمی همایش آیند نگاری تمدن نوین اسلامی را بخشی از برنامه های هفته علمی تمدن نوین اسلامی اعلام کرد و گفت: هفته علمی تمدن نوین اسلامی که هرساله در سراسر کشور برگزار می گردد، امسال نیز از 2 تا 9 اسفند ماه برگزار می شود. هدف از برگزاری این هفته فراهم کردن زمینه برای در گرفتن  مباحث علمی درباره ویژگی های تمدن نوین اسلامی و بررسی راهکارهای رسیدن به این تمدن است.
 
رئیس پژوهشکده آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) گفت: یکی از کمیسیون های هفته علمی تمدن نوین اسلامی کمیسیون آینده پژوهی و آینده نگاری تمدن نوین اسلامی است.  این کمیسیون مسئولیت طرح بحث و پیگیری مباحث مربوط به آینده نگاری تمدن نوین اسلامی را بر عهده دارد. آینده نگاری تمدن نوین اسلامی به این معناست که با شناسایی وضعیت و بررسی پیشرانها و موانعی که بر سر راه شکل دادن تمدن نوین وجود دارد، راهبرد های مناسب برای ساختن تمدن نوین اسلامی در چشم انداز آینده اتخاذ و اجرایی شود.

دکتر قاسمی با اشاره به مقالات ارسال شده به دبیرخانه هفته علمی تمدن نوین اسلامی گفت: از مجموع مقالاتی که به دبیرخانه رسیده 58 مقاله پس از طی فرایند داوری تایید و برای ارائه به صورت سخنرانی تصویب شد. از بین این مقالات 8 مقاله مرتبط با  مباحث آینده پژوهی برای ارائه در همایش آینده نگاری تمدن نوین اسلامی انتخاب شدکه امروز در دو نشست ارائه می شود.

در ارائه همایش آینده نگاری تمدن نوین اسلامی دو نشست تخصصی برگزار شد. در نشست اول چهارمقاله با عناوین تاثیر گرایش اجتماعی در تفاسیر قرآن کریم بر شکل گیری و شکوفایی تمدن نوین اسلامی با سخنرانی دکتر مولوی عضو هیأت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)  و عقلانیت سه گانه در تمدن نوین اسلامی با سخنرانی دکتر نجف زاده عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، واکاوی پیشران های ظهور تمدن نوین اسلامی در خارج از جهان اسلام با سخنرانی دکتر غلامرضا کریمی دانشیار دانشگاه خوارزمی، و حکمرانی خوب در تمدن نوین اسلامی با سخنرانی دکتر علی مرشدی زاد دانشیار دانشگاه شاهد  ارائه شد.

درنشست دوم نیز چهار سخنرانی درباره موضوعاتی با عناوین: اضلاع تمدن نوین اسلامی و راه پایدار سازی و پابرجایی آن با سخنرانی دکتر معماری عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، تحلیل سناریوهای فراوری تمدن نوین اسلامی و ظرفیت هویت سازی آن در نظام بین المللی با سخنرانی دکتر دانش نیا دانشیار دانشگاه رازی کرمانشاه و رسانه های تمدنی و عصبیت رسانه ای: پیشران تمدن نوین اسلامی با سخنرانی دکتر بابایی  عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی و جهان اسلام در مرحله گذار به تمدن نوین اسلامی با سخنرانی دکتر حاکم قاسمی دانشیار دانشگاه بین المللی امام خمینی و رئیس پژوهشکده آینده پژوهی این دانشگاه ارائه شد.
 


در پایان همایش آینده نگاری تمدن نون اسلامی دکترقاسمی رئیس کمیسیون آینده پژوهی و آینده نگاری به جمع بندی مباحث پرداخت و گفت : همچنان که از سخنرانی ها و مباحث ارائه شده بر می آید جهان اسلام برای شکل دادن تمدن نوین اسلامی ازیک سو از نقاط ضعفی رنج می برد اما در مقابل نقاط قوت فراوانی دارد. از یک طرف تهدید هایی بر سر راه آن وجود دارد اما در عین حال با فرصت های بیشماری نیز روبروست. با این وضعیت با ترسیم دقیق ابعاد و شاخصه های تمدن نوین اسلامی به عنوان آینده تمدنی مطلوب و عرضه آن به جهانیان و با آینده نگاری و اتخاذ راهبردهای مناسب می توان آینده را ساخت و تمدن مطلوب را شکل داد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها