مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه سپاه کربلا:

بهبود زندگی با اصلاح الگوی مصرف تامین می شود/ اسراف باعث کاهش برکت در جامعه می شود

حجه الاسلام غلامی با بیان اینکه اصلاح الگوی مصرف باعث بهبود کیفیت زندگی مردم می‌شود، گفت: وقتی درست مصرف کنیم و وقتی هزینه‌ها کمتر شود، دارایی و منابع، ماندگاری پیدا می‌کند و در جاهای مناسب تر از آن استفاده می‌شود. در اسلام هم افراط و هم تفریط مذمت شده است.
کد خبر: ۸۸۲۹۵۹۰
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه سپاه کربلا با اشاره به آیات و روایات و نامگذاری سال‌های اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب با موضوع اقتصادی و اصلاح الگوی مصرف، افزود: در قرآن 23 بار واژه اسراف و مشتقات آن که به معنای خارج شدن از حد و اندازه و اعتدال است تکرار شده و اصلاح الگوی مصرف و صرفه جویی در سفارشات رهبرانقلاب بسیار دیده می‌شود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین یدالله غلامی در همایش اصلاح الگوی مصرف در سالن غدیر ساری با اشاره به مسئله اسراف در جامعه ایرانی، اظهار داشت: متاسفانه در برخی از موارد در جامعه ایرانی اسراف و هدر دادن مواهب الهی بیداد می‌کند و اگر همین‌طور پیش برویم نه تحریمی لازم است و نه دشمنی بلکه خودمان کشور را نابود می‌کنیم و نسل‌های آینده را از داشتن مواهب طبیعت محروم می‌کنیم.

غلامی گفت: در منابع دینی و سیره معصومین و سفارشات بزرگان ما نیز به صرفه جویی تاکید فراوان شده و غنی ترین فرمایشات و دستورات چه در تولید و چه در توزیع و چه در مصرف کردن داریم که اگر آن را به کار ببریم الگوی مصرف جامعه اصلاح می‌شود.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه کربلای مازندران، بخش اعظمی از مشکلات جامعه را بخاطر بی‌اندازه مصرف کردن دانست و گفت: باید روش صحیح و استفاده درست از منابع مادی و معنوی را طوری نهادینه کنیم که باعث ارتقای شاخصه‌های زندگی مردم شود.

غلامی تصریح کرد: وقتی به آیات قرآن نگاه می‌کنیم، میبینیم که خارج شدن از حد و اعتدال در مصرف کردن باعث ارتکاب جرم و گناه می‌شود و بخش اعظمی از مشکلات در جامعه به اسراف و بعضا تبذیر برمی گردد. چون اسراف و تبذیر در بعضی جاها یک معنا دارد و وقتی مقابل هم قرار می‌گیرند معنای متفاوتی پیدا می‌کند. بعضا کار ما از اسراف گذشته است و به تبذیر رسیده است.

وی با بیان اینکه اصلاح الگوی مصرف باعث بهبود کیفیت زندگی مردم می‌شود، گفت: وقتی درست مصرف کنیم و وقتی هزینه‌ها کمتر شود، دارایی و منابع، ماندگاری پیدا می‌کند و در جاهای مناسب تر از آن استفاده می‌شود. در اسلام هم افراط و هم تفریط مذمت شده است.

غلامی با بیان اینکه 9 درصد سوخت دنیا را ایرانی‌ها مصرف می کنند درحالی که یک درصد جمیعت دنیا را تشکیل می‌دهیم، افزود: اگر این فرهنگ بریز و بپاش در جامعه را با بهانه اینکه مال خودمان است و خرج می‌کنیم و آنها چون نفت ندارند خرج نمی‌کنند ادامه بدهیم دیگر نیازی به دشمن بیرونی نداریم.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه کربلا افزود: سالانه 38 درصد بودجه کشور به یارانه سوخت تعلق می‌گیرد بعد می گوییم چرا عمران و آبادانی و پیشرفت رفاهی جامعه کند است سرانه مصرف نان در ایران برای هر انسان 160 کیلو در سال است در حالی‌که استاندارد جهانی در کشورهای اروپایی مثل فرانسه 56 کیلو و در آلمان 70 کیلو است، یعنی مردم ایران سه برابر کشورهای دنیا، نان مصرف می‌کنند.

وی با بیان اثرات سو اسراف در زندگی اجتماعی و فردی انسان گفت: بنا به روایات و احادیث اسراف باعث کاهش برکت در جامعه می‌شود، اسراف فقر را به همراه می آورد و وقتی منابع را درست مصرف نکردیم و اسراف کردیم منابع و مواهب تمام می‌شود.

غلامی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصادمقاومتی آن را چاره کار دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی که رهبری انقلاب تاکید برآن دارند گامش اصلاح الگوی مصرف است، اگر صرفه جویی کنیم و اعتدال را در اقتصاد رعایت کنیم و نیاز به بیرون را کم کنیم و به داشته های خود تکیه کنیم، دیگر نیازی به واردات نیست.

وی تاکید کرد: این مصرفی که اکنون در جامعه داریم الگویش دینی نیست، الگویش دنیایی نیست آنهایی که دنیایی هم فکر می‌کنند اینجور مصرف نمی کنند. راه چاره، اصلاح الگوی مصرف است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار