یک آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با «بسیج» مطرح کرد
آسیب شناس اجتماعی گفت: اینستاگرام عرصه زورآزمایی افرادی شده که دچار کمبودهای عاطفی و روانی هستند.
کد خبر: ۸۸۲۹۵۶۸
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹

اینستاگرام؛ عرصه زورآزمایی کاربرانی که خلأ عاطفی دارنددکتر مجید ابهری پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج بیان داشت: اینستاگرام عرصه زورآزمایی افرادی شده که دچار کمبودهای عاطفی و روانی هستند.

وی افزود: هرازگاهی برخی افراد در عرصه شبکه های اجتماعی بویژه اینستاگرام اقدام به عرضه تصاویر، فیلم های کوتاه و حرکاتی می کنند که بین برخی نوجوانان و جوانان ایجاد موج رقابت می کنند.

ابهری ادامه داد: "شاخ بازی"، "بچه های معروف" و "فالوور فروش ها" گروه هایی هستند که اینستاگرام را به عرصه زورآزمایی تبدیل کرده اند. گاه پسر و یا دختری جوان از دوستی ها و روابط خود عکس هایی منتشر می کنند و سپس با یکدیگر دشمن می شوند و در این میان از اعضای صفحات خود نظر خواهی و فالوور طلبی می کنند.

این آسیب شناس اجتماعی خاطر نشان کرد: متأسفانه برخی دختران و پسران جوان ساعت ها وقت خود را در اینگونه مسائل سپری می کنند. دشنام دهی، استفاده از کلمات غیراخلاقی و افشای روابط خصوصی اقدامات اولیه اینگونه کاربران است.

وی تصریح کرد: "بچه معروف ها" کسانی هستند که مبلغ برخی رستوران ها می شوند در اینگونه اماکن عکس می اندازند و موجب رونق کار آنها می شوند درباره گوشی های تلفن همراه، خودرو، لباس و کفش و لوازم آرایشی خود تصاویر مختلفی گذاشته و دیگران را به پیروی از خود تشویق می کنند در این میان خانواده ها هستند که فشار اقتصادی تامین اینگونه هزینه ها را برای فرزندان خود به دوش می کشند.

پژوهشگر اجتماعی عنوان کرد: البته برخی جوانان معروف در خانواده های مرفه بی درد که درآمدشان ناشی از رانت خواری و ویژه خواری است جای ویژه خود را دارند. در این میان تعداد فالوورها یا دنباله روها وسیله ای برای رو کم کنی تبدیل شده و بازار فروشندگان فالوور بسیار گرم است. دنباله روهای کاذب یا فیک که توسط ربوت تهیه و عرضه می شوند وسیله ای برای گرفتن تبلیغ های مختلف شده اند.

دکتر ابهری یادآور شد: تعداد فالوور وسیله ای برای ارزیابی وضعیت صفحات افراد شده و بعضی از آرایشگاه ها امکان فروش لوازم آرایشی و پوشاک خارجی تبلیغات خود را به اینگونه صفحات می دهند. در این میان نکته ای که باید مورد توجه قرار بگیرد نیاز فرزندان ما به دیده شدن است. عکس ها و تصاویری که در وضعیت های نامناسب از خود می گیرند و در صفحات خود قرار می دهند جای تأمل و تأسف دارد.صفحات سکس مجازی و دوستی های سایبری باید در جای خود مورد مطالعه و بحث قرار بگیرد.

وی گفت: موضوع مهم بعد از نیاز به توجه، ضرورت روابط عاطفی والدین با فرزندان است که متاسفانه این روزها به دلیل مشکلات اقتصادی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. فقدان برنامه های رفاهی و سرگرمی ای سالم برای نوجوانان و جوانان نیز مسئله بسیار مهمی بوده که از آن غلفت شده است.

آسیب شناس اجتماعی تاکید کرد: سازمان ها و نهادهای متولی باید با عرضه امکانات رایگان و یا ارزان و برنامه ریزی برای جوانان و نوجوانان اجازه ندهند عمر و وقتشان ساعت ها در اینگونه صفحات سپری شود. متاسفانه امروز با گروهی از از نوجوانان و جوانانی مواجیهم که دچار سندرم اعتیاد به اینترنت شده اند و لحظه ای گوشی همراه خود را رها نمی کنند و درس و وظایف خود را به فراموشی سپرده اند.

دکتر ابهری اضافه کرد: اینگونه افراد به محض قطع شدن اینترنت یا عدم دسترسی به آن دچار اضطراب شده و آنچنان هیجان زده می شوند که حاضرند به هر قیمتی خود را به اینترنت برسانند.

وی در پایان بیان داشت: اعتیاد به اینترنت در ردیف اعتیاد به مواد مخدر و حتی در پاره ای از موارد بدتر از آن است بنابراین تا دیرتر از این نشده و نسل چهارم و پنجم از دستمان نرفتند باید کاری کنیم وگرنه افسوس خوردن، محکوم کردن افراد و واگذاری تقصیرات به گردن دیگران مشکلی را از ما برطرف نخواهد کرد.


ارسال نظرات