نقدی بر نمایشگاه مفهومی لباس دفاع مقدس؛
نمایشگاه لباس دفاع مقدس با ارائه مدل و لباس‌های مرسوم بازار و خیابان فقط سعی داشته است به گونه‌ای بی حجابی رواج یافته را در قالبی به اسم لباس دفاع مقدس «اسلامیزه» کند.
کد خبر: ۸۸۲۹۴۸۹
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، نمایشگاه لباس دفاع مقدس با ارائه مدل و لباس‌های مرسوم بازار و خیابان فقط سعی داشته است به گونه‌ای بی حجابی رواج یافته را در قالبی به اسم لباس دفاع مقدس «اسلامیزه» کند. حذف چادر از سبد پوشش در این نمایشگاه به منزله تیر خلاصی است که بر پیکره حجاب اسلامی وارد شده است.

«دومین نمایشگاه مفهومی لباس دفاع مقدس» این روزها در فرهنگسرای نیاوران برپا شده است؛ نمایشگاهی که در پی صحبت درباره جنگ و فرهنگ به وجود آمده در آن است.

لازمه حرف زدن درباره هر موضوع مربوط به دفاع مقدس شناخت نسبت به اصل دفاع مقدس است. مختصراً درباره دفاع مقدس می‌گویم: دفاع مقدس یک واقعیت ملموس بود. واقعیتی که در آن، دین به معنای واقعی کلمه تبلور داشت. ایثار، شجاعت، غیرت، آزادگی و نهایتاً شهادت و هرآنچه می‌توان نام آن را ارزش گذاشت و به آن فخر کرد در دفاع مقدس به وجود آمد، که همگی برآمده از «دین» بود.

 

 

برای حرف زدن درباره این نمایشگاه، دیدن آثار ارائه شده در آن مهم است. می‌توان درباره علل و چیستی این نمایشگاه، بسیار سخن گفت. قصد نیت‌خوانی مجریان این مجموعه را هم نداریم. فکر و ایده ورود به موضوع لباس دفاع مقدس، ایده جذابی است؛ اما آیا صرفاً فکر و نیت خوب برای ارائه یک کار خوب کافی است؟

جنگ برای ما فرهنگی به ارمغان آورد تا شیوه‌ای از زندگی را که سال‌ها از آن دور شده بودیم، به یاد آوریم. سبک جدیدی از زندگی که هم اسلام داشت و هم ایران. جنگ ایثار و گذشت را به اوج رساند و مومنین مصداق این آیه قرآن شدند «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَينَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا» و همگی به ریسمان خدا [قرآن و اسلام، و هرگونه وسيله وحدت‌]، چنگ زنید و پراکنده نشوید! و نعمت (بزرگ) خدا را بر خود، به ياد آريد که چگونه دشمن يکديگر بوديد و او ميان دل‌های شما، الفت ايجاد کرد و به برکت نعمت او برادر شديد!

 

 

اینکه امام خمینی(ره) می‌فرمایند: «جنگ تحمیلی، احیاگر اسلام بود» به معنی همه جانبه بودن آن است. پس دفاع مقدس در همه جوانب زندگی برای ما الگو و مدل دارد و می‌توانیم از آن بهره ببریم و اگر نتوانسته‌ایم استخراج داشته باشیم به دلیل کم کاری‌های صورت گرفته است.

اما درباره نمایشگاه مفهومی لباس دفاع مقدس؛ «لباس» بحث پُر جَدلی است که درباره آن نمی‌توان یک جانبه حرف زد؛ اما وقتی از «لباس دفاع مقدس» حرف زده می‌شود، باید ابتدا به «المان‌ها» و «ارزش‌ها» اشاره کرد. حجاب اولین دستاورد مهم دوران دفاع مقدس در حیطه لباس و خانواده بود. زنانی که به برکت خون شهدا مورد عنایاتی قرار گرفتند و در پوشش خود متحول شدند بسیارند و موضوع «حجاب» مورد تاکید شهدا بوده است. شاهد مثال ما وصیت‌نامه‌های شهدا و تاکید آن‌ها بر حجاب و پوشش بوده است. «شهید ابراهیم هادی» یکی از شهیدانی است که پس از شهادت خود چنین تاثیراتی را گذاشته است.

 

نمایشگاه لباس دفاع مقدس حرف تازه و المانی را از دفاع مقدس برجسته نکرده است. این مجموعه با ارائه مدل و لباس‌های مرسوم بازار و خیابان فقط سعی داشته است به گونه‌ای بی حجابی رواج یافته را در قالبی به اسم لباس دفاع مقدس «اسلامیزه» کند. حذف چادر از سبد پوششی لباس، به منزله تیر خلاصی است که بر پیکره حجاب اسلامی وارد شده است.

باید از مجریان این نمایشگاه پرسید آیا زنان ما در دوران دفاع مقدس چادر نمی‌پوشیدند و یا اینکه در وصیت‌نامه‌های شهدا نامی از آن برده نشده است که در نمایشگاه هیچ جایگاهی برای آن قائل نشده‌‌اید! چرا باید چادر در نمایشگاهی که به اسم لباس دفاع مقدس است، حذف شود؟!

نمایشگاه مفهومی لباس دفاع مقدس انتزاعی و تخیلی است. المان‌هایی که زنان جنگ آن را نمی‌شناسند و فقط تخیل طراحان بوده است، اساساً هیچ کاربردی نمی‌تواند داشته باشد. آثار ارائه شده با طراحی اشعار مربوط به دفاع مقدس فقط برای نمایش در نمایشگاه کاربرد دارد. گمان می‌رود هیچ بانوی ایرانی حاضر به استفاده از آن نباشد و باید گفت شعارزدگی این آثار بیش از هرچیزی چشم نوازی می‌کند.
 
منبع: فردا
ارسال نظرات