کد خبر: ۸۸۲۹۱۷۳
|
۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۸

تاکنون درگیری ۲۰ استان با بحران آنفلوانزای مرغی تأیید شده که بیشترین فراوانی در استان کهگیلویه و بویراحمد گزارش شده است.کارشناسان پیش بینی کرده‌اند بحران آنفلوانزای مرغی تا نیمه اردیبهشت ادامه داشته باشد.

 دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد از ورود بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به روستای «بن زرد» در بخش پاتاوه شهرستان دنا در این استان خبر داده است.

گفته می‌شود این بیماری توسط طیور انتقالی از استان‌های همجوار غربی وارد منطقه شده و روستای بن زرد دنا را آلوده کرده است.

روستای بن زرد با جمعیتی حدود ۸۰۰ نفر در ۳۰ کیلومتری شهرستان دنا و در ۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع است.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت که یک خودروی مرغ فروش سیار در روستای بن زرد را که از استان‌های همجوار به ‌صورت غیرمجاز اقدام به فروش مرغ کرده بود، توقیف و راننده آن تحویل مراجع قضایی شد.

عبدالله بهمنش افزود: به دلیل خطرناک بودن ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تمامی اهالی روستای بن زرد توسط مرکز بهداشت دنا واکسینه شدند.

به گفته وی تعداد ۱۵ تا ۲۰ قطعه مرغ و پرنده بر اثر این بیماری تلف و از ساکنان بن زرد و دیگر روستاهای همجوار نمونه‌گیری‌های لازم انجام شده است.

بهمنش تأکید کرد که برای جلوگیری از گسترش این بیماری حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ قطعه مرغ و کبوتر در روستاهای شهرستان دنا معدوم شدند.

وی ادامه داد: تمهیدات و تدابیر لازم برای جلوگیری از گسترش شیوع این بیماری خطرناک در استان اندیشیده شده است.

دامپزشکی کهگیلویه و بویر احمد به مردم روستای بن زرد و روستاها و مناطق اطراف توصیه کرد که از خریدوفروش هرگونه پرنده به‌ ویژه مرغ محلی تا پاک‌سازی کامل بیماری خودداری کنند.

اداره کل دامپزشکی استان آمادگی دارد مردم و خانواده‌هایی که اقدام به معدوم کردن پرندگان و طیور خود می‌کنند، هزینه معدوم‌سازی در مناطق در معرض خطر را به آنان پرداخت کند.

خرید و فروش پرندگان زنده در سراسر کهگیلویه و بویراحمد ممنوع شده است و انتظار می‌رود محیط ‌زیست استان نیز شکار هر نوع پرنده را تا اطلاع بعدی ممنوع کند.

بهمنش تأکید کرد که تردد و جابه‌جایی هر نوع دام و فرآورده‌های دامی در استان کهگیلویه و بویراحمد باید با مجوز دامپزشکی صورت گیرد و با متخلفان در این زمینه طبق قانون برخورد می‌شود.

دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی مرغ و پرندگان مراتب را با تلفن گویای ۱۵۱۲ اطلاع دهند.

 

برخی پرندگان مهاجر برای زمستان گذرانی در کنار افزون بر ۱۰ رودخانه و دریاچه ۲ سد کوثر و شاه قاسم در کهگیلویه و بویراحمد فرود می‌آیند.

به گفته فرماندار بویراحمد تاکنون گزارشی درباره آلودگی بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان در این شهرستان گزارش نشده ولی با توجه به‌ سرعت شیوع بیماری احتمال درگیر شدن این شهرستان زیاد است.

سیدمحمدکاظم نظری افزود: تمهیدات لازم برای مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در بویراحمد اندیشیده شد و مبارزه با این بیماری نیازمند اطلاعات و همکاری مردم است.

وی گفت که با توجه به افزایش سرما و شیوع بیماری آنفلوانزای انسانی، امکان تلفیق این ۲بیماری به‌ صورت تشدید شده وجود دارد بنابراین باید برای پایین آوردن هزینه‌ها پیشگیری را در دستور کار قرار داد.

به گفته وی، به دنبال مصوبات نشست‌های استانی ورود پرندگان طیور کشته و زنده آلوده از استان‌های فارس، اصفهان و منطقه لردگان چهارمحال بختیاری به شهرستان بویراحمد ممنوع است.

فرماندار بویراحمد تأکید کرد که در صورت شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد در شهرستان بویراحمد مستلزم همکاری تمامی دستگاه‌ها ازجمله شهرداری، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و حمل‌ و نقل و پایانه‌ها هستیم تا پرندگان با تجهیزات معدوم ‌شود.

پیش‌تر آلودگی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان‌های همجوار شهرستان بویراحمد از جمله اصفهان، چهارمحال و بختیاری و فارس گزارش شده بود.

سابقه آنفلوانزای پرندگان در ایران

در ایران آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تحت تأثیر تیپ H5N1 برای نخستین بار در بهمن سال ۱۳۸۴ در «قوی‌های وحشی» تالاب بندر انزلی گزارش شد.

پرندگان وحشی و از جمله پرندگان آبزی در مواقع شیوع بیماری HPAI تحت تیپ H5N1 معمولاً بدون علایم بالینی و با مرگ سریع یا با علایم بالینی شامل علایم عصبی، لرزش سر و گردن، عدم تعادل در حرکت، پیچش گردن، حرکات و موقعیت‌های غیرطبیعی سر و بدن و مرگ در مدت زمان کوتاه همراه است.

در پرندگان اهلی افسردگی شدید، بی‌اشتهایی، کاهش تخم‌گذاری، اسهال سبز روشن تا سفید، علایم تنفسی و التهاب بافت ملتحمه، ژولیدگی پرها، تشنگی زیاد، خیز زیر پوستی در نواحی گردن، سر، صورت، تاج و ریش، سیانوزه (کبودی) شدن تاج و ریش، خونریزی‌های پتشی (کوچک) روی سطوح سروزی بدن و مرگ و میر ناگهانی تا ۱۰۰ درصد گله را به همراه دارد.

کانون‌هایی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تاکنون در استان‌های مرکزی، قم، تهران، البرز، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، مازندران و اصفهان مشاهده شده است.

با توجه به شیوع این بیماری در برخی از استان‌های کشور تاکنون مورد انسانی این بیماری در سطح کشور مشاهده نشده اما در صورت رعایت نشدن مسائل بهداشتی احتمال انتقال آن به انسان وجود دارد.

سازمان دامپزشکی کشور، مهاجرت پرندگان مهاجر به تالاب‌های سطح ایران را عامل اصلی بروز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به کشور اعلام کرده است.

هم اکنون ۵۰ کشور جهان از جمله آلمان، انگلیس، چین، روسیه و تمامی کشورهای اروپای مرکزی و شرقی با ویروس فوق حاد پرندگان آلوده مواجه هستند و در برخی از کشورها همانند کره جنوبی، ژاپن و مجارستان به وضعیت هشدار رسیده است.

اولین نشانه این بیماری حدود ۱۳۰ سال پیش در ایتالیا مشاهده شد و به دلیل کشتار فراوان طیور آن‌ها بیماری طیور مرغی نامیدند، اما بعدها مشخص شد که عامل این بیماری آنفلوانزاست.

حدود ۶۰ سال پیش بیماری واگیرداری در اکثر نقاط ایران از جمله اطراف تهران دیده شد که شبیه آنفلوانزای پرندگان بود.

در سال ۸۴ نوع جدیدی از ویروس، بیماری آنفلوانزای فوق حاد در پرندگان ایجاد کرد که در تعدادی از کشورهای اطراف ایران نیز گزارش شده است.

شیوه‌های پیشگیری

با توجه به احتمال شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان رعایت نکات زیر ضروری است:

۱- از خرید مرغ زنده برای مصرف خودداری کرده و گوشت مرغ مورد نیاز خود را از مراکز عرضه مجاز به صورت بسته بندی تهیه کنید .

۲- در صورت مشاهده هرگونه تلفات در جمعیت طیور خانگی موارد را به نزدیک ترین اداره  دامپزشکی اطلاع داده یا با شماره ۱۵۱۲ تماس بگیرید.

۳- یکی از راه‌های انتشار بیماری در روستاها، عرضه طیور زنده است بنابراین توصیه می‌شود از خرید هرگونه طیور بومی جداٌ خودداری کنید.

۴- تا اطلاع ثانوی پرنده زینتی نخرید.

۵- از هرگونه شکار، مصرف و همچنین ورود به زیستگا‌ه‌های پرندگان مهاجر، که مهم‌ترین عامل شیوع ویروس هستند و به عنوان مخزن بیماری محسوب می‌شوند، جداً خودداری کنید.

۶-پرورش دهندگان طیور صنعتی ضمن باور به نقش رعایت ضوابط امنیت زیستی، باید کلیه موارد پیشگیری اعم از کنترل ورود و خروج افراد، خودروها، نهاده‌های مورد استفاده در مزرعه، خودداری از انتقال کود مرغی و…را با جدیت و دقت اجرا کنند.

ارسال نظرات