به گفته مسئولان سازمان استاندارد، از ابتدای امسال ارزیابی کیفیت بنزین آغاز شده و چندماهی است که ارزیابی کیفیت گازوئیل توزیعی نیز شروع شده، هنوز خبری از اعلام نتایج دقیق ارزیابی کیفیت بنزین در کلانشهرها نیست.
کد خبر: ۸۸۲۹۰۴۷
|
۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج،  در حالی که هر ساله سازمان استاندارد می بایست در فصول گرم و قصول سرد سال به طور جداگانه اقدام به سنجش کیفیت بنزین توزیعی در کشور با نمونه گیری پراکنده از جایگاه‌های عرضه بنزین کند، در سال جاری تا امروز هیچ گزارشی از بررسی کیفیت بنزین از سوی این سازمان ارائه نشده است.

کیفیت بنزین به دلیل دربرگیری گسترده مصرف این حامل انرژی در شهرها از لحاظ سلامت فردی و اجتماعی بسیار حائز اهمیت است و وزارت نفت با توجه به دارا بودن مبادی تولید بنزین در 9 پالایشگاه بزرگ و همچنین واردات گسترده بنزین، می بایست نسبت به رعایت استانداردهای این فرآورده نفتی اهتمام ویژه ای داشته باشد. از اینرو، انجام آزمون کیفیت بنزین و بررسی و تحلیل نتایج آن به سازمان ملی استاندارد سپرده شده تا این سازمان با بررسی این موضوع، گزارشی تحلیلی از کیفیت بنزین توزیعی کشور به نهادهای مربوطه ارسال کرده تا از سوی دولت نتایج سنجش کیفیت بنزین به صورت رسمی اعلام شود.

آبان 94: ارزیای کیفیت بنزین در 8 کلانشهر در دستور کار قرار گرفت

«نیره پیروزبخت» رئیس سازمان ملی استاندارد پنجم آبان 94 در نشستی خبری از شناسایی سه محموله بنزین وارداتی فاقد استاندارد خبر داد و گفت: اکثر محموله‌های که از هرمزگان وارد کشور می‌شوند اکتان آنها کمتر از 95 بوده و حدود 92.5 است در حالی که اکتان بنزین باید بین 95 تا 98 باشد. 

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه هم اکنون در 8 کلانشهر موضوع ارزیابی کیفیت بنزین در دستور کار مسئولین قرار دارد، گفت: از اول سال 95 در 17 کلانشهر بررسی کیفیت بنزین‌های تولید شده آغاز خواهد شد این موضوع در قالب تفاهمنامه‌ای که با وزارت نفت شده اجرایی می‌شود البته در کنار این امر قرار است از تجهیزات استفاده شده در پایش‌ کیفیت بنزین نیز مورد تایید سازمان استاندارد قرار گیرد.

اردیبهشت 95: ارزیابی کیفیت بنزین در 8 کلانشهر انجام شد / اعلام نتایج تا پایان اردیبهشت

این مقام مسئول شش ماه بعد یعنی در تاریخ پنجم اردیبهشت ماه سال جاری در این خصوص گفت: کار نمونه گیری بنزین در 8 کلان شهر اصلی صورت گرفته و بخش زیادی از این نمونه‌ها در آزمایشگاه بندرعباس سازمان استاندارد در حال بررسی است و تا پایان اردیبهشت ماه نتایج نهایی اعلام خواهد شد.

وی افزود: در نمونه برداری هایی که از پالایشگاه ها و جایگاه های تهران انجام شده است، نتایج مطلوبی از نظر گوگرد و هیدروکربن ها حاصل شده و تنها در یک مورد به طور مختصر میزان بنزن بالاتر از حد استاندارد بوده که البته نگران کننده نیست و در بقیه موارد نیز کیفیت در سطح استاندارد قرار داشته است.

پیروزبخت همچنین اظهار داشت: نتایج آزمایش ها به محض آماده شدن اعلام خواهد شد و در صورت وجود مشکل، مسئله مورد نظر را به وزارت نفت و کمیته مربوطه برای ریشه‌یابی ارائه می دهیم.

مهر 95: گزارش ارزیابی بنزین در 8 کلانشهر آماده شده / ارسال برای مسئولان به زودی

«وحید مرندی مقدم» معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد در نشستی خبری بیست و چهارم مهرماه 95 با بیان اینکه گزارش تحلیلی آزمون بنزین را برای ارسال به مسؤلان آماده کرده ایم، گفت: سازمان استاندارد در این گزارش تحلیلی به صورت جایگاه به جایگاه پالایشگاه به پالایشگاه بررسی های خود را انجام داده است به نحوی که با کنترل های انجام شده موضوع استاندارد بنزین از حالت بحران خارج شده است.

اسفند 95: گزارش ارزیابی بنزین در 8 کلانشهر هنوز تحلیل نشده است

«نیره پیروزبخت» رئیس سازمان ملی استاندارد امروز (سوم اسفند 95) در نشستی خبری گفت: نتایج اولیه کیفیت بنزین توزیع شده در 8 کلانشهر هنوز مورد تحلیل قرار نگرفته است ولی در مجموع یک موضوع نگران‌کننده آن هم وجود گوگرد در گازوئیل‌ها به وجود آمده که در حال بررسی این موضوع هستیم. 

وی افزود: کیفیت بنزین براساس آزمون‌ها روبه رشد است البته عدد اکتان در بنزین‌ها برای ما نگران‌کننده بود که در حال بررسی این موضوع هستیم.

در حالی که به گفته مسئولان سازمان استاندارد، از ابتدای سال جاری کار ارزیابی کیفیت بنزین در 17 شهر علاوه بر 8 کلانشهر آغاز شده و چندماهی است که کار ارزیابی کیفیت گازوئیل توزیعی نیز آغاز شده است، هنوز خبری از اعلام نتایج ارزیابی کیفیت بنزین در کلانشهرهای کشور نیست و سازمان ملی استاندار فقط یک جواب دارد: در حال بررسی است!

ارسال نظرات