خبرهای داغ:
قدیمی‌ها از این اصطلاح زیاد استفاده می‌کنند: «ازدواج هندوانه دربسته است.» منظورشان این است که تا وارد آن نشده‌اید نمی‌توانید بفهمید چه در انتظارتان است. این حرف با توجه به رسوم گذشته که دختر و پسر بدون اینکه همدیگر را بشناسند با هم ازدواج می‌کردند منطقی است اما سال‌هاست که دیگر ازدواج بدون شناخت رسم نیست.
کد خبر: ۸۸۲۸۶۶۰
|
۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲
به گزارش خبرگزاری بسیج نیوز، خانم جواني سراسيمه وارد اتاق مشاوره شد و گفت: حدود 6 ماه است که عقد کردم ولی در این مدت فقط سه ماه همسرم را دیدم او مرا رها کرده و رفته و هيچ خبري هم از او ندارم البته بهتر شد كه رفت چون تازه فهميدم كه ما اصلاً با یکدیگر هیچ سنخیتی نداشتیم.
من 19 ساله بودم و تازه ديپلم گرفته بودم و دلم مي‌خواست به دانشگاه بروم و درسم را ادامه بدهم و مثل ديگر دوستان و همكلاسي‌هايم به دانشگاه بروم اما عمه‌ام يك روز به منزل ما آمد و مرا براي پسرش افشين كه 22 سال داشت خواستگاري كرد.
عمه‌ام در اهواز زندگي مي‌كند و به همين خاطر خيلي آشنايي زيادي از پسر عمه‌ام نداشتم، هروقت كه عمه‌ام به منزل ما مي‌آمد و يا با تلفن به من زنگ مي‌زد، آنقدر از پسرش برايم تعريف مي‌كرد كه فكر مي‌كردم او تنها پسرخوبي است كه در روي زمين وجود دارد و من حتماً با او خوشبخت مي‌شوم، بالاخره با تعريف‌هاي عمه‌ام دلم را به دريا زدم و به او جواب مثبت دادم و قيد ادامه تحصيل و دانشگاه رفتن را زدم!
البته عمه‌ام از من و پسرش تعريف‌ها و تمجيد‌هاي زيادي كرده بود و همين تعريف‌هاي غير واقعي او براي هر دوي ما باعث شد كه ما به صورت غيرواقعي به هم علاقمند شويم و هر دوي ما چشم و گوش بسته تن به ازدواج باهم داديم.
نمی‌دانم چه طور شد که پس از دوجلسه حضور والدین‌شان من تحت تاثیر قرار گرفتم و بالاخره پاي سفره عقد نشستم و با افشين ازدواج کردم اما تنها مدت كوتاهي پس از ازدواجمان فهميدم كه حتي يك مورد از تعريف‌هايي كه عمه‌ام از پسرش برايم مي‌كرد واقعیت نداشت.
مقایسه کردن‌ها، تحقیر، سرزنش‌هايش، به رخ کشیدن شرایط مالی خانواده‌اش، ایراد گرفتن به حجابم در جلوی جمع و تحقیر کردن و عدم توجه به من مواردی بود که باعث سردی روابط و فاصله گرفتن من از او شد.
افشين مدام 
دختر و پسري كه مي‌خواهند با هم ازدواج كنند نسبت به امر ازدواج قبل از هرگونه تصمیم موارد زیر را رعایت کنند، شناخت کامل ازخود و نیازهای مربوط به خود و خانواده داشته باشند، شناخت کامل نسبت به طرف مقابل و نیازهاي مربوط به او و خانواده اش هم بسيار ضروري است.
مي‌گويد تو آن دختري نبودي كه مادرم برايم تعريف مي‌كرد، مي‌خواهد من مثل زنان بدپوشش باشم و در ميهماني‌ها آرايش غليظ كنم، حتي از من مي‌خواهد كه با دوستان و همكارانش دست بدهم و وقتي به او اعتراض مي‌كنم به من مي‌گويد تو آداب و معاشرت بلد نيستي و نمي‌داني چطور در اجتماع زندگي كني؟! الآن هم حدود سه ماه است كه مرا رها كرده و رفته و هيچ خبري از او ندارم اما چه بهتر من تصمیم خودم را گرفتم که از او جدا شوم و اصلاً تحمل یک لحظه دیدنش را ندارم، از طرفی تازه متوجه شدم كه خانواده عمه‌ام هم به هيچ كدام از ارزش‌هاي ديني و باورهای مذهبي مقيد نيستند از شما مي‌خواهم به من  کمک كنيد تا زودتر از اين زندگي نجات پيدا كنم.
آسيب‌هاي تشويقی بي‌مورد براي ازدواج زودهنگام 
كارشناس مركز مشاوره آرامش گفت: با توجه به اینکه ازدواج امری است که نیاز به آمادگی از نظر روحی‌ دارد افراد بايد نسبت به شناخت بیشتر خود و بررسی نیازها و احساسات خود،آگاهی و خودشناسی خود اقدام نمایند.
از آنجایی که یکی از ویژگی‌های نوجوانان تخیل و خیال‌پردازی است، لذا با كمترين تشويق و ترغيب از سوي ديگران جذب مي‌شوند. در اين داستان نيز دختر جوان  به خيال ساختن زندگي رويايي با يك همسر رويايي براي خودش، فريب خورده و تن به يك ازدواجي داده كه خودش هم از عاقبت آن بي‌خبر بوده است. اين نوع ازدواج را مي‌توان به عنوان يك نوع ازدواج تحميلي ياد كرد چرا كه دختر جوان ناخواسته در برابر شرايطي قرار گرفته و آن را پذيرفته است.
محيط خانه امروز بهترين آموزشگاه همسران فرداست 
 اين كارشناس مشاوره در ادامه گفت: یکی از عوامل موثر در شکل‌گیری رفتار فردي خانواده است. فضای خانه، نخستین عاملی است که در رشد شخصیت افراد تاثیر می‌گذارد و می‌توان گفت پدر و مادر موثرترین آموزگار افراد در زندگی هستند و آموزش خانوادگی پایدارترین آموزش و محیط خانه مهمترین آموزشگاه برای هر فرد است.
اين روانشناس اظهار داشت: همانطور که در این خانواده ملاحظه شد، بین دو خانواده با توجه به اینکه فامیل نیز بودند تفاوت‌هایی مشاهده گردید تفاوت در زمینه سبک زندگی، اقتصادی، تربیتی و غيره. این تفاوت‌ها باعث گردید نیازهای طرفین در روند ارتباط در زندگی زناشویی برآورده نشود و تاثیر منفی در ذهن طرفین ایجاد نماید.
وي در پايان افزود: براين اساس بايد گفت دختر و پسري كه مي‌خواهند با هم ازدواج كنند نسبت به امر ازدواج قبل از هرگونه تصمیم موارد زیر را رعایت کنند، شناخت کامل ازخود و نیازهای مربوط به خود و خانواده داشته باشند، شناخت کامل نسبت به طرف مقابل و نیازهاي مربوط به او و خانواده اش هم بسيار ضروري است.
توجه به شرایط و سبک زندگی طرفین و شباهت در فرهنگ‌ها، اجتماعی بودن و انتظارات فرد از حضور در اجتماع از طرفین، شباهت در ارزش‌ها و باورهای اعتقادی و در کل هم‌کفو بودن در تمام شرایط و سپس دریافت مشاوره پیش از ازدواج به صورت حضوری برای طرفین، از مواردی است که لازم است پيش از ازدواج انجام شود. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار