مدیر امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان:
بیش از ٣٠ عکاس حرفه‌ای، برای برگزاری کارگاه عملی عکاسی نجومی "توآن" به زنجان سفر می‌کنند تا با حضور در غار کتله‌خور، به ثبت زیبایی‌های آسمان بپردازند.
کد خبر: ۸۸۲۸۵۳۶
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیر امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، زمان برگزاری این کارگاه عملی عکاسی "توآن" TWAN را چهارم تا ششم اسفندماه امسال اعلام کرده و گفت: در این رویداد ملی که هر سال به میزبانی زنجان برگزار می‌شود، اساتید بین‌المللی این رشته حضور دارند.

معراج کرمی این برنامه را با مشارکت استانداری زنجان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اعلام کرده و افزود: مدرسین این دوره اسدالله قمری‌نژاد، امیرحسین ابوالفتح، امیررضا کامکار، فرزاد زمانفر، طاها قوچکانلو و طاها تبیان هستند.

طاها تبیانی، یکی از مدرسان این کارگاه نیز در گفتگو با مسئول اطلاع‌رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، با اشاره به سوابق این کارگاه گفت: توآن یک پروژه بین‌المللی بوده و از برنامه‌های زیرمجموعه سازمان یونسکو است. سال ٢٠٠٩ که به عنوان سال نجوم نامدگذاری شده بود، این پروژه توسط بابک امین تفرشی پیشنهاد شده و از این سال، کارگاه عکاسی نجوم توآن در کشور به میزبانی زنجان برگزار می‌شود.

طاها تبیانی افود: این کارگاه به‌گونه‌ای است که یک سال کارگاه علمی برگزار شده و یک سال نیز کارگاه عملی دایر می‌شود، سال گذشته ششمین دوره علمی برگزار شد و امسال اولین دوره عکاسی عملی در شهر گرماب، غار کتله‌خور برگزار می‌شود.

وی ثبت‌نام در این دوره‌ها را از طریف انجمن نجوم ایران اعلام کرده و تاکید کرد: در این دوره، عکاسانی از ارومیه، کرمان، اصفهان، مشهد، تهران، زنجان و چند شهر دیگر حضور دارند و تا کنون ٢٥ نفر ثبت نام کرده‌اند و به همراه اساتید و هئیت اجرایی در این کارگاه شرکت خواهند کرد.

تبیانی هدف از برگزاری عکاسی کارگاهی توآن را ترویج علم و توجه به المان‌های شهری و تاریخی و عکاسی نجومی دانسته و افزود: تاکید این کارگاه بر روی المان‌های طبیعی و جاذبه‌های تاریخی و شهری به همراه یکی از عناصر آسمان از جمله ماه، ستارگان، صورت‌های فلکی است تا در کنار عکاسی نجومی، یکی از آثار تاریخی، فرهنگی، علمی و آداب و رسوم مردم معرفی شود.

این عضو کمیته اجرایی کارگاه عملی عکاسی نجومی، از برگزاری منظم این دوره‌ها از سال ٨٧ تا کنون خبر داده و گفت: سال آینده دوره هفتم علمی این کارگاه برگزار خواهد شد که در این کارگاه‌ها، ظرفیت حضور ١٠٠ تا ١٢٠ نفر از کل کشور وجود دارد تا ٣ روز مهمان شهر زنجان باشند و با عکاسی نجومی آشنا شوند.

تبیانی ادامه داد: بعد از برگزاری این دوره‌ها، عکاسان زیادی به این رشته رجوع کرده و حتی موفق به دریافت جایزه‌های بین‌المللی در این حوزه شده و عکس‌های آنان در مجله‌های معتبر بین‌المللی چاپ شده است.

وی برگزار این دوره‌ها را فقط در زنجان دانسته و افزود: تا کنون شهرهای دیگری چون اصفهان، یزد و تهران پیشنهاد برگزاری این کارگاه در شهر خود را مطرح کرده‌اند ولی تا کنون با حمایت مسئولان شهر، جلوی این پیشنهادات مقاومت کرده‌ایم و امیدواریم این حمایت‌ها ادامه پیدا کند تا این کارگاه علمی و عملی برای آموزش عکاسی نجومی در استان زنجان باقی بماند و منجر به شناساندن بیشتر این استان به مردم کشور و حتی جهان شود.

ارسال نظرات