ثریا عزیزپناه در گفتگو با«بسیج» مطرح کرد
عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: سالهاست که کودکان کار همچنان چشم انتظار حمایت های دولت و مسئولان هستند و این بلاتکلیفی و افزایش روزافزون کودکان کار نشانه ناتوانی دولت و مسئولان مربوطه است.
کد خبر: ۸۸۲۷۷۵۷
|
۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹
کودکان کار؛ چشم انتظار حمایت مسئولان/ قدردان کمک های سازمان بهزیستی و کمیته امداد هستیمثریا عزیز پناه عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج اظهار داشت: یکی از مهم ترین دلایل بوجود آمدن پدیده کودکان کار تنگناهای معیشتی خانواده ها است.

وی افزود: دلیل اصلی این مشکل، کم توجهی دولت ها به معیشت مردم است. دولت ها موظفند خدمات اجتماعی را بگونه ای تعریف کنند که کودکان وارد چرخه کار نشوند.

عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان وزارت کار و رفاه اجتماعی را متولی رسیدگی به کودکان کار دانست و متذکر شد: این سازمان از لحاظ جایگاه تصدی گری، جایگاه اصلی را دارد که البته تاکنون تلاش هایی انجام داده اما متاسفانه بیشتر تلاش های وزارت کار در حد صحبت باقی مانده و تاثیرگذار نبوده است.

وی با اشاره به نگاه اشتباهی که در جامعه نسبت به کودکان کار وجود دارد بیان داشت: طبق آمارهایی که اخیرا منتشر شده حدود 90 درصد این کودکان دارای خانواده هستند اما متاسفانه در برخی موارد در نهایت بی انصافی این کودکان را بازیافت می نامند که از نگاه شأن انسانی صحیح نیست و مورد انتقاد شدید سازمان های حمایت از حقوق کودکان و نهادهای مدنی قرارگرفته است.


عزیز پناه ضمن قدردانی از تمامی افرادی که در رفع این معضل بسیار مهم تلاش می کنند و همچنین کمک های کمیته امام (ره) و سازمان بهزیستی در این رابطه گفت: متاسفانه بخش اعظمی از کودکان کار از حداقل حمایت های ممکن هم برخوردار نیستند و همچنان در فقر و نقاط محروم شهری زندگی می کنند.


عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان همچنین خاطرنشان کرد: کودکان کار و خیابان، آسیب اجتماعی نیستند چراکه با این نگاه باعث تعریف مداخله سختگیرانه می شویم و نتیجه آن مداخله نهادهایی همچون نیروی انتظامی و شهرداری است، بنابراین به هیچ وجه نباید به این صورت برخورد شود.

وی ادامه داد: قراردادن این کودکان در چرخه محرومیت از حداقل امکانات موجود در زمینه آموزش، سرپناه، تغذیه و بهداشت به نفع هیچکس در کشور نیست.

عزیزپناه تاکید کرد: اگر برای رفع مشکلات کودکان کار برنامه ریزی بلند مدتی داشته باشیم می توانیم نه به صورت کامل اما درصدی از معضلات کودکان کار را کاهش دهیم.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با دغدغه های رهبری پیرامون مشکلات کودکان کار و مهاجرین افغانستانی و عدم توجه نهادهای مرتبط گفت: انجمن حمایت از حقوق کودکان همواره به تکلیف و وظیفه خود عمل کرده و با تمام نیرو به فعالیت و تلاش های بی وقفه خود ادامه خواهد داد.

عزیز پناه در ادمه افزود: کلیه ادیان الهی به ویژه دین مبین اسلام، به اهمیت و توجه خاص به کودکان که هدیه خداوند و امانتهای الهی هستند سفارش شده است؛ اما متاسفانه نتیجه سالها تلاش از سوی دولت های پیشین و مسئولان مربوطه تنها آیین نامه و صحبتهایی است که هنوز به نتیجه مطلوبی نرسیده ایم.

عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان خاطر نشان کرد: سالهاست که کودکان کار همچنان چشم انتظار حمایت های دولت و مسئولان هستند و این بلاتکلیفی و افزایش روزافزون کودکان کار نشانه ناتوانی دولت و مسئولان مربوطه است.

وی در ادامه تصریح کرد: انجمن حمایت از حقوق کودکان که به صورت خودجوش و داوطلبانه در راستای حمایت و خدمات رسانی به کودکان، از جمله کودکان کار و خیابان فعالیت می کند، پذیرای هر نوع همکاری مثبت و انسان دوستانه از سوی سازمان ها و مراکز دولتی و غیر دولتی خواهد بود.

عزیزپناه گفت: ما همواره قدردان لطف پروردگار و همدلی مردم عزیزی که در جهت کمک و حمایت از حقوق کودکان به شبکه بزرگ ما می پیوندند و ما را در این امر یاری می کنند هستیم.

عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان در پایان ابراز داشت: از دولت و مسئولان مربوطه انتظار می رود که از سال ها تجربه انجمن ها بهره برده و نسبت به وظیفه شرعی و قانونی خود در این زمینه پاسخگو باشند و به معیشت خانوارها و کودکانی که به سبب تنگناهای معیشتی مجبور به کار کردن هستند توجه جدی کنند.
ارسال نظرات