خبرگزاری بسیج: مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک در نشست خبری بررسی مشکلات و چالش های عمرانی این مجموعه اظهار داشت: در طول 44 سال که از عمر آسایشگاه می گذرد، اگر کمک های مردمی نبود، این مجموعه در عرض ۴۸ ساعت ویران می شد.
کد خبر: ۸۸۲۶۴۶۹
|
۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹

محمدرضا صوفی نژاد افزود: 1750 نفر مددجوی معلول، سالمند و بیماران ام اس در آسایشگاه کهریزک نگهداری می شوند که شاخص پذیرش آنان فقر و بی کسی است که این افراد، آسیب پذیرترین دوران زندگی خود را سپری می کنند.

 

آسایشگاه کهریزک  یک مجموعه خیریه ملی است

آسایشگاه خیریه کهریزک یک مجموعه سیاسی، اقتصادی و تجاری نیست، بلکه یک مجموعه توانبخشی مردمی برای نگهداری و مراقبت از انسان هایی است که زبان گفتار ندارند تا از حقوق خود دفاع کنند و نارسایی ها و مشکلات بسیاری دارند که به اینجا پناه آورده اند.

 صوفی نژاد از آسایشگاه کهریزک به عنوان یک مجموعه خیریه ملی یاد کرد و افزود: این مجموعه فقط ویژه نگهداری مددجویان ساکن تهران نیست، بلکه سالمندان و معلولانی از 31 استان در  این مکان زندگی می کنند.

وی اذعان کرد: هر پرونده ای را که ورق می زنید درس عبرتی است چرا که برخی از مددجویانی که در این مجموعه زندگی می کنند، سالها پیش جایگاه و موقعیت های اقتصادی و سیاسی قابل توجهی داشته اند از پزشک گرفته تا مهندس، رئیس بیمارستان، تاجر، هنرمند و ... که هیچ راهی در شرایط موجود برای آنها نبوده و تقدیر یا تقصیر عامل حضور آنها در اینجا بوده است.

 مدیر آسایشگاه کهریزک به خدمات مختلفی که در این مرکز ارائه می شود، اشاره کرد و گفت: خدمات مختلفی مانند: سالن ورزشی با خدمات کامل و کارگاه توان ‌بخشی  همچنین مدرسه‌ای برای 60 نفر از دانش ‌آموزان دور مانده از تحصیل ۱۸ تا 110 سال درنظر گرفته ایم که 40 معلم بازنشسته تدریس این افراد را برعهده دارند. از بین دانش آموزان آسایشگاه، 6 نفر در مقطع لیسانس و یک نفر در مقطع دکترا فارغ التحصیل شده اند. همچنین مسکن ویژه در اختیار مددجویانی که ازدواج می‌کنند قرار می دهیم.

امانتداری موجب قداست آسایشگاه کهریزک شده

صوفی‌نژاد، با اشاره به اینکه آسایشگاه کهریزک نیازمند برخوردار است، تصریح کرد: این مجموعه نیازمند کمک های مردمی است؛ اما درعین حالی که نیازمند است، امانتدار بوده و استعداد درست مصرف کردن پول و کمک های مردمی، دو شاخصه مهم آسایشگاه کهریزک است.

وی با بیان اینکه ما حدود 7 تن گوشت برای مصرف داخلی نیاز داریم، خاطرنشان کرد:   در روز عید قربان بیش از ۲ هزار راس گوسفند نذری در این مرکز ذبح می شود که گوشت مازاد را به سایر مراکز خیریه در سطح کشور ارسال می کنیم و مدیریت درست و امانتداری موجب شده که اینجا قداست پیدا کند و روحانیت حاکم بر این مجموعه سبب شده مردم آسایشگاه را باور داشته باشند و این امانت داری موجب شده که در طول 44 سال به نحو مطلوب اینجا را اداره کنیم؛ بارها به لحاظ مالی به مشکل برخورده ایم، به مو رسیده اما پاره نشده است.

اگر دولت مراکز خریه را به دست بگیرد 3 برابر هزینه نیاز دارد

 سال گذشته هزینه های جاری آسایشگاه کهریزک ۳۶ میلیارد تومان بوده که 18 درصد این مبلغ را سازمان های دولتی پرداخت کردند و بقیه توسط خیرین و نیکوکاران پرداخت شده این در حالی است که اگر دولت بخواهد اداره اینگونه مراکز را بدست بگیرد حدود 100 میلیارد تومان باید هزینه کند. امانتداری و دیگر خواهی موجب شده که مردم به این مرکز اعتماد داشته باشند، هر هفته 5000 نفر از این مرکز بازدید می کنند، اکثر آنها هم گوشی های موبایل پیشرفته دارند، اگر یک نارسایی در این مرکز ببینند، ما روی آنتن هستیم.

 هرکس بیشتر خدمت کند رئیس است

وی تاکید کرد: در این مرکز رئیس و مرئوس معنا ندارد؛ مسئولیت در تشکیلات اینجا یک عنوان سازمانی است؛هرکس بیشتر نوکری کند رئیس است.

صوفی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد شعار ما این است که آسایشگاه محلی برای زندگی کردن است نه برای زنده ماندن، لذا برنامه‌های متنوع فرهنگی، علمی، آموزشی، ورزشی، سفرهای زیارتی – سیاحتی، آموزش موسیقی و ... در ایام و مناسبت های مختلف سال از جمله: عید غدیر، عید قربان، شب یلدا، عید کریسمس، ماه رمضان و... با حضور مددجویان برگزار می کنیم.

 

بدترین خانه‌ها از بهترین آسایشگاه‌ها بهتر است

در عین حال ما بر این باوریم که بدترین خانه‌ها از بهترین آسایشگاه‌ها برای سالمندان بهتر است؛ چرا که وقتی سالمندان در جمع کانون گرم خانواده قرار می گیرند هم رسیدگی و مراقبت در آنجا بهتر است و هم انس و الفت میان اعضای خانواده و سالمندان به قوام خانواده کمک می کند.

متاسفانه امروزه پیشرفت علم و تکنولوژی مصائب و مشکلاتی را به همراه خود دارد و سالمندان در واحدهای مسکونی 60-70 متری در آپارتمان های سر به فلک کشیده دچار اختلالات سالمندی و عوارضی که این تکنولوژی به همراه خود دارد می شوند.

 وی تصریح کرد: آسایشگاه به دلیل محدودیت های بسیار متاسفانه قادر به پذیرش همه سالمندان و معلولان نیست و در شرایط خاص کسانی که دچار زوال عقل، زخم بستر و مشکلات حاد شده و خانواده را دچار اختلال می کند می پذیریم.

صرف 5/1 میلیارد تومان برای تهیه پوشک

مدیر آسایشگاه کهریزک ادامه داد: هزینه نگهداری مددجویان بسیار بالا است. ۶۰ درصد از سالمندان کنترل ادرار ندارند که برای این منظور بیش از 5/1 میلیارد تومان هزینه پوشک آنها در سال جاری بوده است.

وی متوسط دریافتی از سوی مددجویان در سال گذشته را ماهانه مبلغ ۸۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که سازمان بهزیستی هر ماه بابت هر مددجویی که   معرفی می کند مبلغ ۵۰۰ هزار تومان و کمیته امداد برای هر مددجو مبلغ ۵۰ هزار تومان به آسایشگاه کهریزک پرداخت می کند. در حالی که هزینه نگهداری هر مددجو در ماه به طور میانگین دو میلیون تومان است و اگر کمک های مردمی به آسایشگاه نباشد، این مجموعه در عرض ۴۸ ساعت به هم می ریزد.

 وی گفت: بالغ بر دو هزار نیکوکار با آسایشگاه کهریزک همکاری دارند به طوری که بخش قابل توجهی از هزینه ها توسط همین افراد پرداخت می شود.

صوفی نژاد، اظهار کرد: چند ماه پیش آسایشگاه نزدیک به یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان به شرکت گاز بدهی معوق داشت که در یک مقطعی قرار شد این مبلغ به صورت اقساطی به شرکت گاز پرداخت شود که با توجه به محدودیت های مالی توان پرداخت این رقم را حتی به صورت اقساط نداریم؛ چرا که هیچ کمکی از سوی سازمان های دولتی به آسایشگاه کهریزک نمی شود.

این مجموعه آبروی نظام است

مدیر آسایشگاه کهریزک افزود: آسایشگاه کهریزک به عنوان یک مرکز نگهداری از سالمندان و معلولان در سطح جهان مطرح است و از آنجا که بسیاری از سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی در سفر به ایران از این مرکز بازدید می کنند، این مجموعه آبروی نظام بشمار می رود.

 وظیفه نگهداری از سالمندان و معلولان در اینگونه مراکز در اغلب کشورها بر عهده دولت ها است؛ این در حالی است که ما وظیفه دولت را انجام می دهیم در حالی که دولت در بحث حامل های انرژی و هزینه آب و برق و گاز هیچگونه حمایتی از ما نمی کند و با توجه به همکاری 900 پرسنل موظف و هزینه بالای نگهداری از هر سالمند مدیریت این مرکز طاقت فرسا است. ما فقط برای هزینه بازسازی بخش‌ها،‌ موتورخانه، ژنراتور، بخش‌های مراقبتی و حقوق بهمن، اسفند، فروردین و همچنین عیدی پرسنل و هزینه مددجویان به ۱۵ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم. آسایشگاه کهریزک یک مجموعه تولیدی و تجاری نیست که درآمد داشته باشد تا بتواند هزینه های خود را تامین کند.

 مدیر آسایشگاه کهریزک با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی و هیچ نهاد دولتی و حتی شهرداری تهران در خصوص پروژه های عمرانی کمکی را به آسایشگاه کهریزک نداشته اند، گفت: تمام پروژه های عمرانی با کمک های مردمی انجام می شود.

  

  دچار معلولیت‌های فرهنگی و محیطی هستیم

دکتر فریبرز بختیاری، معاون سلامت آسایشگاه، نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه متاسفانه ما در مقوله معلولان دچار معلولیت‌های فرهنگی و محیطی هستیم، از نامناسب بودن معابر شهری انتقاد کرد و اظهار داشت: معابر سطح شهر برای افراد معلول، سالمند و یا افرادی که دارای محدودیت‌های حرکتی هستند مناسب‌سازی نشده است به طوریکه یک معلول و سالمند حتی نمی‌تواند از دستگاه خودپرداز استفاده کند و با توجه به وجود ۱۰ میلیون نفر معلول در کشور باید فکری به حال این موضوع شود.  

وی به هزینه‌های کلان برای مناسب سازی در آسایشگاه کهریزک اشاره کرد و گفت: بیش از صد میلیون در آسایشگاه برای اینکه بتوانیم یک دستگیره در راهروها نصب کنیم تا مددجویان راحت‌تر تردد کنند هزینه کرده ایم و برای تکمیل این پروژه به چند صد میلیون تومان دیگر بودجه نیاز داریم.

 هزینه 13 کیلومتر لوله کشی آب را آسایشگاه باید بپردازد

معاون سلامت آسایشگاه کهریزک، با اشاره به مشکل انشعاب آب، به بازدید یکی از روسای جمهوری کشورمان از آسایشگاه اشاره و تصریح کرد: مشکلات این مرکز از جمله حمل آب با تانکر به آسایشگاه را مطرح کردیم. وی نیز دستور احداث ۱۳ کیلومتر آب لوله کشی را به این مرکز صادر کرد که علاوه بر آسایشگاه کهریزک، بسیاری از شهرک ها و واحدهای مسیر، از آب لوله کشی بهره مند شدند اما اکنون اعلام کرده اند پول لوله کشی و حتی هزنه چاه‌هایی که قبل از انقلاب حفر شده‌اند را ما باید بپردازیم.

بختیاری، استقرار واحدی از دانشگاه علمی کاربردی در آسایشگاه کهریزک را نقطه عطفی در آموزش دانشگاهی پرسنل شاغل در مجموعه دانست و گفت: راه اندازی این مرکز، سطح توانمندی و ارائه خدمات به جمعیت هدف را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد.

 

 

  نگهداری سالمندان در منزل هزینه ها را تا یک سوم کاهش می دهد

دکتر حمیده پورفهیم معاون توانبخشی آسایشگاه خیریه کهریزک نیز در ادامه این نشست با تاکید براینکه هزینه نگهداری از سالمندان در منزل تا یک سوم هزینه ها را کاهش می دهد، گفت: در حال حاضر کار توانبخشی و آموزش در محله های جنوبی تهران در دستور کار است و این سیاست در مورد مددجویانی که در محدوده 30 کیلومتری آسایشگاه سکونت دارند اعمال می شود ولی تیم های تخصصی را در موارد خاص به نقاط دورتری هم اعزام کرده ایم.

پورفهیم، اظهار داشت: هدف ما در آسایشگاه کهریزک این است که چنانچه مددجویی وارد کهریزک شد به مرور زمان توانمند شود و وارد چرخه بازتوانی قرار گیرد تا امکان خروج آن از چرخه حمایت فراهم شود.  

وی افزود: ۱۷۵۰ نفر در آسایشگاه کهریزک ساکن هستند و ۳۰۵ نفر مددجو نیز از منطقه ۱۶ تهران تا پاکدشت ورامین خدمات مراقبت در منزل این آسایشگاه را دریافت می‌کنند و ۱۵ مددجو نیز ساکن آسایشگاه نیستند اما از خدمات کارگاه‌های آسایشگاه بهره مند می‌شوند.

پور فهیم گفت: ۸ معلول آسایشگاه اکنون در خانه خود زندگی می‌کنند به طوریکه هزینه نگهداری آنها از ماهانه دو میلیون تومان به ۶۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

 وی به حمایت ویژه از خانواده های تیم مراقبت در منزل اظهار داشت: با نزدیک شدن به سال نو، بسته های حمایتی در قالب سبد کالا شامل مواد خوراکی، حبوبات، برنج، روغن، کالا های بهداشتی و ... تحویل خانواده های تیم مراقبت در منزل آسایشگاه خیریه کهریزک خواهد شد.

وی به نیازبه آموزش خانواده های دارای سالمند یا خانواده هایی که عضو ضایعه نخاعی دارند اشاره کرد و افزود: در موارد بسیاری با آموزش می توان عوارض جنبی مربوط به عوارض نخاعی را کاهش داد و ازاین طریق حتی نگهداری سالمندان در خانه و در جمع خانواده را تسهیل کرد.

این پزشک عمومی هماهنگی و همکاری آسایشگاه خیریه کهریزک با دانشگاه های علوم پزشکی تهران را از دیگر اقدامات این موسسه در سال های اخیر دانست و گفت: با هماهنگی هایی که به عمل آمده پزشکان این بیمارستان ها با معرفی آسایشگاه خیریه کهریزک به ویزیت بیماران ضایعه نخاعی می پردازند و هدف ما در بخش توانبخشی آسایشگاه کهریزک دسترسی به بیشترین امکانات برای کسانی است که در خانه خود سالمند یا بیمار ضایعه نخاعی را نگهداری می کنند .

پورفهیم گفت: برخی از خانواده ها نحوه مراقبت از معلولان را نمی دانند و نیاز به آموزش دارند و ما تلاش می کنیم این آموزش ها را به خانواده ها ارائه دهیم.

ارسال نظرات