تجلیل وزیر ارشاد از شهرری به عنوان نامزد پایتخت کتاب ایران

شهرستان ری برای دومین سال پیاپی، نامزد کسب عنوان پایتخت کتاب ایران شد

خبرگزاری بسیج: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با حضور نمایندگان بیست شهر نامزد عنوان پایتخت کتاب ایران از فعالیت‌های شهرستان ری در ترویج‌ فرهنگ کتاب‌خوانی تجلیل کرد.
کد خبر: ۸۸۲۶۳۰۰
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری، در این نشست هدایت الله جمالی پور معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ری، سید احمد صفوی شهردار منطقه 20 تهران و سید محمد موسوی  رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری حضور داشتند که شهردار منطقه 20 به عنوان نماینده شهرستان ری، برنامه های انجام شده و آینده در ترویج فرهنگ کتابخوانی را شرح داد.

سید رضا صالحی امیری در این نشست گفت: در ایران با سوء مصرف فرهنگی روبه‌رو هستیم و به‌سرعت نیازمند ارتقاء سطح مصرف فرهنگی و بویژه کتاب هستیم.

به گفته وی یکی از کانون‌های مهم این مصرف فرهنگی کتاب و کتابخوانی است. اگر امروز در جامعه با بحران اخلاقی، آسیب‌های اجتماعی، انگ‌زنی، افشاگری و تخریب مواجه هستیم، ریشۀ آن فرهنگی و ناشی از این است که در گذشته به مسائل فرهنگی کمتر توجه کرده‌ایم.

صالحی امیری افزود: با وجود همۀ تحولات تکنولوژیک، باز هم کتاب کماکان برای ارتقاء فرهنگ جامعه مورد نیاز است. تأثیرات ترویج کتابخوانی، کوتاه‌مدت نیست، بلکه به زمان زیادی نیاز دارد. آنچه را که در آموزش و پرورش ٣ دهۀ گذشته کاشته‌ایم، امروز داریم درو می‌کنیم و آنچه را که امروز در زیمنۀ ترویج کتابخوانی در حال کاشتن آن هستیم، ٢ دهۀ بعد درو خواهیم کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تلاش‌های شهرهای کشور در رقابت انتخاب پایتخت کتاب ایران گفت: شهرهای شرکت‌کننده در این جشنواره، امروز کاشت نهال کتابخوانی را آغاز کرده‌اند. پس مطمئن باشید در ٢ دهۀ آینده، انسان‌های فرهنگی‌ای خواهند داشت. همۀ ما یک هدف مشترک فرهنگی داریم و آن، ایجاد یک جریان فرهنگی برای افزایش سرانۀ فرهنگی و مطالعه است. همۀ شما در این مسیر تلاش کرده‌اید و به نظر من، همۀ شما منتخب هستید. اینکه چه شهری به‌عنوان پایتخت کتاب معرفی شود، ملاک نیست. ملاک، شکل‌گرفتن جریانی فرهنگی در کل کشور است.

وی خطاب به مدیران شهری و فرهنگی شهرهای دوستدار کتاب گفت: کار شما، کاری بزرگ و شایستۀ تقدیر است چراکه سالم‌ترین رقابت، رقابت برای دستیابی به پایتختی کتاب است که در آن حسادتی وجود ندارد، مناسبات غیر اخلاقی حاکم نیست و در یک کلام، یک رقابت سالم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در تلاش برای انتخاب‌شدن به‌عنوان پایتخت کتاب ایران، همۀ شهرها یک پیام داشتند و آن، ایجاد یک جریان جوششی برای نسل جوان بود. ما در این زمنیه نیازمند ذائقه‌سنجی هستیم و باید کتاب را به شکلی ارائه کنیم که برای نسل جدید جذاب باشد. در این زمینه، توجه به شیوه‌های نوین و نگاه خلاق، اهمیت بسیار دارد.

وی افزود: به ‌عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صرفاً وظیفۀ ایجاد بستر و فضای ترویج کتابخوانی را داریم اما باید کاری کنیم که این مسؤولیت فرهنگی، هرچه بیشتر به نهادهای مردمی واگذار شود. وظیفۀ این وزارتخانه در برگزاری جشنوارۀ انتخاب پایتخت کتاب ایران، سیاستگذاری، نظارت و حمایت است.

دراین مراسم همچنین مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی و کتابخوانی، به ارائۀ گزارش دربارۀ فعالیت‌های این دفتر در برگزاری سه جشنوارۀ انتخاب پایتخت کتاب ایران، روستاها و عشایر دوستدار کتاب و جام باشگاههای کتابخوانی کودکان و نوجوانان، دربارۀ شهرهای حاضر در این برنامه گفت: یکی از برنامه‌های دولت تدبیر و امید، ترویج کتابخوانی است. از ویژگی‌های طرح‌های ترویجی این است که روح آینده دارد، رقابت بر سر برنامه‌هاست، شهرهای بزرگ و کوچک می‌توانند در آنها فعالیت کنند و شهردار و رئیس ارشاد، برنامه‌ها را اجرا می‌کنند.

علی‌اصغر سیدآبادی گفت: امسال ١٠٣ شهر درگیر جشنوارۀ پایتخت کتاب ایران شدند و ٩٥٠ روستا نیز در جشنوارۀ روستاها و عشایر دوستدار کتاب شرکت کردند. همچین امسال اولین دورۀ جام باشگاههای کتابخوانی نیز برگزار شده است که امسال در ١٥ شهر اجرا شد. اختتامیۀ این جام، نهم اسفند ماه در تهران برگزار می‌شد.

گفتنی است، شهرستان ری برای دومین سال پیاپی به دلیل انجام فعالیت های ترویجی و توسعه ای در امر کتابخوانی، نامزد کسب عنوان پایتخت کتاب ایران شد.

در اولین سال اجرای این طرح ملی، شهرستان اهواز و در دومین سال نیز شهرستان نیشابور پایتخت کتاب ایران شدند و قرار است سوم اسفند ماه 1395 در مراسمی پایتخت کتاب ایران و روستا های دوستدار کتاب معرفی شوند.

 

ارسال نظرات