خبرهای داغ:
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اغلب صندوق های بازنشتگی به دلیل سوء مدیریت دارای مشکلات عدیده مالی هستند.
کد خبر: ۸۸۲۶۱۰۶
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، سیدحسن حسینی شاهرودی با اشاره به پایش مالی صندوق های بازنشستگی گفت: اغلب صندوق های بازنشتگی به ویژه صندوق تامین اجتماعی و بازنشستگی کشوری، به دلیل سوء مدیریتی که بر آن ها حاکم بوده و اعمال مدیریت دولت، مشکلات عدیده مالی دارند.

نماینده مردم شاهرود و میامی درمجلس شورای اسلامی افزود: صندوق های بازنشستگی باید مستقل باشند و سهام داران در فرآیند مدیریتی آن ها دخالت کنند که در حال حاضر این گونه نیست.

وی تصریح کرد: اعمال نفوذ و قدرت دولت ها باعث سوء مدیریت در این مجموعه ها شده و مشکلات عدیده ای مالی را برای آن ها ایجاد کرده به نوعی که شاید بتوان گفت بعضی از این صندوق ها ورشکسته هستند و مطالبات بی شماری از دولت داشته و بدهی های بسیاری نیز به مراکز مختلف طرف قرارداد خود دارند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه مسائل مالی و مدیریتی سیستم صندوق های بازنشستگی را فشل و ناکارآمد کرده است، خاطرنشان کرد: این اتفاق به صورت ویژه برای تامین اجتماعی رخ داده و دولت باید برای آن فکری کند.

 وی افزود: آنچه در برنامه ششم توسعه در رابطه با صندوق های بازنشستگی تصویب شد ه این است که دولت تمامی مطالبات آن ها را  بازپرداخت کند، همچنین دولت مکلف شده که مطالبات و دیون صندوق بازنشستگی فولاد را که نزدیک به 86 هزار عضو دارد، بپردازد تا آن ها بتوانند روی پای خودشان بایستند اما در حال حاضر دولت سالانه حداقل هایی را به این صندوق ها تزریق می کند که تنها کفاف هزینه جاری آن ها را می دهد و به سرمایه گذاری نخواهد رسید که صندوق ها را مستقل کند.

حسینی شاهرودی در ادامه با بیان اینکه در تامین اجتماعی ما با همین مشکل مواجه هستیم گفت: بدهی دولت به تامین اجتماعی بیش از 100 هزار میلیارد تومان است که در بودجه سنواتی عدد حداقلی برای آن دیده است اما این مبلغ نمی تواند در سرمایه گذاری های کلان نقشی داشته باشد بلکه صرف هزینه های جاری می شود.

این نماینده مجلس با تاکید براینکه اگر وضعیت به همین منوال پیش رود، آینده صندوق های بازنشستگی بسیار مبهم و حتی وخیم است، تصریح کرد: 42 میلیون نفر تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارند و این سازمان و شرکت های وابسته به شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی) نمی تواند هزینه های خود را تامین کند و جوابگو نیست.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر حساب بدهی ها و مطالبات تامین اجتماعی تهاتر و شفاف سازی مالی شود، آن زمان است که می توانیم بگوییم که شستا کارآمد است یا ناکارآمد است و آیا می تواند تأمین کننده نیازهای خود باشد یا نباشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها