مجتمع توليدي‌اش كه حالا نزديك 40 هكتار مساحت دارد، در حومه شهر قروه در استان كردستان است. موسي اماني در اين واحد توليدي واحد كشت و توليد نهال، پرورش شترمرغ و پرورش ماهي دارد
کد خبر: ۸۸۲۵۹۳۳
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، مجتمع توليدي‌اش كه حالا نزديك 40 هكتار مساحت دارد، در حومه شهر قروه در استان كردستان است. موسي اماني در اين واحد توليدي واحد كشت و توليد نهال، پرورش شترمرغ و پرورش ماهي دارد، اما فقط براي گلخانه‌اش موفق شده از بسيج سازندگي وام بگيرد.


20 ميليون وامي كه از بسيج سازندگي گرفته، حال رونق تازه‌اي به گلخانه‌اش داده و تصميم گرفته گلخانه‌اش را بزرگ تر كند و آن را از هزار متر، به هفت هزار متر افزايش دهد. هر ساله تا دي ماه در گلخانه‌اش گوجه فرنگي توليد مي‌كند و بعد از دي كه هوا بهتر مي‌شود، كاشت خيار را شروع مي‌كند. سالانه نزديك 30 تن گوجه و 45 تن خيار توليد كرده و به فروش مي‌رساند.

او كه كار در گلخانه را از سال 92 آغاز كرده به گفته خودش، سالانه 80 ميليون تومان فروش دارد كه 40 ميليون آن سود خالص است.

بازار فروش بيشتر محصولاتش شهر همدان است و با توجه به فاصله كم همدان با مجتمع توليدي‌اش، مشكل خاصي براي جابه جايي محصولاتش ندارد. فروشندگان عمده به خاطر كيفيت محصولات گلخانه‌اي‌اش خود به سراغ او مي‌آيند و او خيلي دغدغه‌اي براي فروش محصولاتش ندارد، زيرا هميشه مشتري‌هايش را دارد. به گفته خودش هر هفته بين 500 تا 700 كيلو از محصولات گلخانه‌اش را به خريداران عمده مي‌فروشد.

موسي اماني پيرامون مزيت خيار و گوجه براي توليد در گلخانه مي‌گويد: استان ما به دليل هواي نسبتا سردي كه دارد، بيش از يك فصل امكان كاشت گوجه در آن نيست. اما در گلخانه دوبار درسال مي‌توان گوجه كاشت. اماني اميدوار است كه با افزايش مساحت گلخانه‌اش، توليد محصولش را هفت برابر كند و همچنين فلفل دلمه‌اي را نيز به ليست محصولات توليدي گلخانه‌اش بيافزايد.

در كل مجتمع توليدي موسي اماني، 22 نفر شاغلند. او كه تحصيلاتش هم مرتبط با شغلش است و كارشناسي ارشد باغباني دارد، مي‌گويد كه براي استخدام در وزارت جهاد كشاورزي به او پيشنهاد شده است و چندين بار از كارگزيني وزارت جهاد با او تماس گرفته‌اند، اما او اساسا علاقه‌اي به كار اداري ندارد. اماني مي‌گويد: درآمد كار توليدي با كار اداري قابل مقايسه نيست. اينكه شما معيشت 22 خانواده را تامين كنيد احساس خيلي بهتري به شما دست مي‌دهد نسبت به اينكه تأمين معيشت خود شما هم بر گرده دولت باشد.

او همچنين مبدع توليد يك مدل كود آلي است. با توجه به اينكه مواد اوليه اين كود از فضولات دامي (گاو و گوسفند) بوده و اكثر كشاورزان و روستائيان ساليانه حجم زيادي كود دامي را توليد مي‌كنند و معمولا اين كود بطور خام در مزارع مصرف مي‌شود كه باعث آلودگي زيادي در مزارع مي‌شود. وي كودهاي دامي را از كشاورزان خريداري و در سايت تخصصي خويش آنها را به روش علمي دپو و پشته‌بندي مي‌كند و با تزريق كرم ايز يا فتيدا به كودهاي دامي، آن را طي يك بازه 4 ماهه تبديل به كود آلي و بيولوژيكي بنام ورمي كمپوست مي‌كند. اين كود غني از عناصر غذايي براي رشد محصولات كشاورزي است و از هرگونه آلودگي و بوي نامطبوع عاري است با هزينه بسيار كمي مي‌توان كودهاي دامي را از كشاورزان خريداري و تبديل به كود آلي ورمي كمپوست كرد و درآمد خوبي نيز نصيب توليدكنندگان مي‌شود.

روش كار بدين شكل است كه كرم از فضولات دامي استفاده مي‌كند و در دستگاه گوارش كرم با آنزيم‌هاي ترشحي از كرم مخلوط مي‌شود و پس از تغذيه توسط كرم، كود به عنوان فضله از كرم خارج و تبديل به كود آلي مي‌شود، شايان ذكر است كه خود كرم نيز در صنايع توليد مواد آرايشي و بهداشتي نيز استفاده مي‌شود و حتي به عنوان خوارك ماكيان و طيور نيز قابل استفاده است.

واحد توليدي موسي اماني ساليانه بالغ بر 1500 تن كود آلي ورمي كمپوست توليد و در بين كشاوزان و باغداران توزيع مي‌كند و شهرداري‌ها يكي از عمده‌ترين مصرف‌كنندگان كود ورمي كمپوست او هستند.
اماني مي‌گويد اگر علاقه‌مندان به كار توليدي، مايلند كسب و كاري را با درآمد اوليه اندك و سود خوب آغاز كنند، توليد اين كود يكي از بهترين گزينه‌ها براي آنان است.
 
منبع: بسیج سازندگی

ارسال نظرات