مديريت خدمات رساني و اشتغال سازمان بسيج سازندگي قزوين از بيابان زدايي 2600 هكتار از مناطق بوئين زهرا و آبيك به همت بسيج سازندگي خبر داد.
کد خبر: ۸۸۲۵۹۳۲
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، كوشش‌هايي كه براي مهار بيابان‌زايي در ايران آغاز شده است، پيشينه اي بيش از ۵ دهه داشته و به دههٔ ۲۰ خورشيدي در سبزوار و خوزستان باز مي گردد. تا سال ۱۳۸۸ خورشيدي ۲۶٬۱۰۰٬۰۰۰ هكتار از جنگل‌هاي دست‌كاشت از گونه‌هاي مقاوم و متناسب با مناطق خشك در ايران ايجاد شده است. ۲۷ خرداد روز جهاني مقابله با بيابان زايي نامگذاري شده است.


فلات مركزي ايران يكي از معروفترين مناطق خشك جهان محسوب مي شود. اين كشور با مساحت ۱/۶۵ ميليون كيلومتر مربع در جنوب غربي آسيا و در نوار خشك جهان قرار گرفته است.حدود ۸۰٪ از كل سرزمين ايران از آب و هواي خشك و نيمه خشك برخوردار است و به اين ترتيب در معرض خطر فرايند پيشروي بيابانها قرار دارد. كوير لوت و دشت كوير از بيابان‌هاي اصلي و بزرگ ايران‌اند.

محمدرضا خلج مديريت خدمات رساني و اشتغال سازمان بسيج سازندگي از بيابان زدايي 2600 هكتار از مناطق بوئين زهرا و آبيك خبر داد و گفت: با هماهنگي هاي انجام شده ميان سازمان بسيج سازندگي و منابع طبيعي استان قزوين، كار كاشت نهال هاي مخصوص بيابان مانند درختچه هاي گز، آرتيپلكس و تاق شروع شده است.

وي در ادامه گفت: كاشت اين نهال ها در مناطق فتح آباد شهرستان بوئين زهرا و يعقوب آباد شهرستان آبيك شروع شده و اميد است تا اواخر فروردين ماه سال 96 به اتمام برسد و آبياري اين درختچه و نهال ها از ارديبهشت و خرداد ماه آغاز خواهد شد.

خلج در ادامه گفت: كاشت اين نوع نهال ها به منظور جلوگيري از ورود ريزگردها و آلودگي ها به درون شهر و مناطق مسكوني با توجه به كم آبي هاي اخير در استان صورت مي گيرد تا در آينده با مشكلات اين چنيني روبرو نشويم.
 
منبع اخبار :  سازمان بسيج سازندگي ,
 
ارسال نظرات