بلومبرگ گزارش داد

دفاع منفعت‌طلبانه اروپا از برجام در سایه مخالفت‌‌های ترامپ

بلومبرگ در گزارشی نوشت، رهبران کشورهای اروپایی خود را به عنوان حامیان اصلی توافق سال ۲۰۱۵ ایران و قدرت های جهانی هستند، که از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به عنوان بدترین توافق تاریخ از آن یاد شده است.
کد خبر: ۸۸۲۵۹۰۱
|
۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،  رهبران کشورهای اروپایی در حال مطرح کردن خود به عنوان حامیان اصلی توافق سال 2015 ایران و قدرت های جهانی هستند، که از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به عنوان بدترین توافق تاریخ از آن یاد شده است. آنها می خواهند شرکت های اروپایی از فرصت بازار دست نخورده 80 میلیونی این کشور استفاده کنند، اما انگیزه قوی تر، تقویت سیاستمداران اعتدال گرا به خصوص حسن روحانی در عرصه سیاسی ایران است.

الی گرانمایه، تحلیلگر برنامه خاورمیانه و شمال اروپای شورای روابط خارجی اروپا در این باره گفت: «اروپایی ها می خواهند دولتی در ایران سر کار باشد که به توافق هسته ای پایبند باشد و تعامل معتدل با اروپا را که قبلا آغاز شده ادامه دهد.» روحانی که در سال 2013 این مسیر را آغاز کرده، اکنون انتخابات ماه می ریاست جمهوری را پیش رو دارد که در آن باید با اصولگرایانی رقابت کند که چندان نظر مساعدی نسبت به نزدیکی دولت وی به غرب ندارند.

در طی هفته های اخیر هیئت های بلندپایه تجاری از کشورهای سوئد و فرانسه به تهران آمده اند که در آنها نمایندگانی از شرکت های پژو، سیتروئن، رنو و هیوندایی حضور داشته اند.

ژان کریستوف کومارد مدیر اجرایی پژو در خاورمیانه و شمال آفریقا در این باره گفت: در طی کمتر از 2 سال گذشته من 25 بار به ایران سفر کرده ام.» وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا آخرین سفر وی به ایران تحت تاثیر سیاست های دونالد ترامپ بوده است گفت: «این چه معنایی دارد؟ زمانه عوض شده است. شما باید به دیدن ما در تهران عادت کنید.»

تحریم های وضع شده علیه ایران به بهانه هسته ای، حجم مبادلات تجاری ایران و سوئد را به میزان 90 درصد کاهش داده و به حدود یک میلیارد کرون( 112 میلیون) دلار رسانده بود.

برای اروپایی هایی که در حال آفتابی شدن در ایران هستند، وعده افزایش فعالیت های تجاری در این کشور بخش آسان کار است. اما عمل کردن به این وعده سخت تر است به ویژه از آن جهت که تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران به موجب توافق هسته ای لغو نشده است.

آن لینده، وزیر تجارت سوئد گفت، یافتن راه هایی برای «تامین مالی فعالیت های تجاری درایران» یک چالش عمده است. وی افزود، اس ای کی، آژانس اعتبار صادراتی سوئد کارهای بیشتری برای تضمین وام های کوتاه مدت انجام داده اما قراردادهای تامین مالی بلند مدت همچنان با مشکلاتی مواجه است.

به گفته یک مقام دولتی فرانسه که نخواست نامش فاش شود، خزانه داری فرانسه نیز در حال برنامه ریزی برای اعطای وام های مستقیم به شرکت هایی است که خواهان کار در ایران هستند. گروه لابی تجاری مدف اینترنشنال فرانسه دفتری را در تهران دایر کرده است.

بانک توسعه کی اف دبلیوی آلمان توافق کرده که وامی 1.2 میلیارد دلاری بابت احداث خطوط ریلی به ایران پرداخت کند، در حالی که آژانس اعتبار صادراتی ساچه ایتالیا و گروه سی دی پی نیز سال گذشته اعتباری حدودا 9 میلیارد یورویی در قالب وام و تضمین به ایران اختصاص داده است.

رهبران اروپایی به سرعت این موضع را اتخاذ کرده اند که آزمایش موشکی ماه گذشته ایران ناقض برجام نیست. اما آنها نسبت به این اقدام ایران ابراز نگرانی کرده و خواهان برخورد سازنده تر ایران در منازعات منطقه ای شده اند.

فرانسوا سنه ماد، سفیر فرانسه در تهران از همه شرکای برجام خواسته تا به اجرای موفق این توافق کمک کنند. وی در یک کنفرانس صنعت خودرو در تهران گفت: «ما آماده ایفای سهم خودمان در این زمینه هستیم.»

ارسال نظرات