كار آفريني كه با وجود موانع دست از كار نكشيد/ پشتكار كارآفرين ايجرودي در پرورش گاو نژاد سمينتال

كارآفرين ايجرودي با تاكيد بر توجه به پرورش گاو نژاد سمينتال بدليل كم‌خوراكي آن و با قابليت توليد شير و گوشت بالا، گفت: سازگار بودن اين نژاد با هر اقليم آب و هوايي يكي از ويژگي مهم اين نژاد است/ بسيج سازندگي.
کد خبر: ۸۸۲۵۸۸۶
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، سخن از اشغالزايي و كارآفريني كه به ميان مي آيد نه تنها بيشتر مردم بلكه بخش عمده اي از مديران تصور مي كنند اين امر از رهگذر تاسيس صنايع سنگين نظير پتروشيمي، فولاد،مواد معدني و … توسط افرادي خاص است. تجربه هاي اقتصادي كشورهاي گوناگون ثابت كرده است كه بنگاه خرد و زود بازده بهترين گزينه براي ايجاد اشتغال پايدار است.


آقاي محمد زماني يكي از اهالي شهرستان ايجرود از جمله افرادي است كه با وجود فراز و نشيب هاي مختلف توانسته است براي خود و چند نفر ديگر اشتغال ايجاد كند.

محمد زماني«كارآفرين ايجرودي» با بيان اينكه ايجاد اشتغال و كارآفريني همتي بلند مي طلبد، اظهار داشت: نزديك به سه سال در زمينه ورمي كمپوست فعاليت كردم كه اين كار را با سرمايه ۴۰ ميليون تومان شروع و انجام دادم.

وي درباره آغاز به كارش در توليد ورمي كمپوست، مي گويد: توليد كود را از سال ۹۰ آغاز كردم كه يكي از دوستانم درباره مزاياي اين محصول، سودآوري و بازار مناسبش اطلاعات مفيدي به من داده بود.

كار آفرين ايجرودي تصريح كرد: من در رشته دامپزشكي تحصيل كرده ام و مدتي در زمينه واكسيناسيون دام مشغول بكار بودم اما به پشت ميز نشيني علاقه اي نداشتم.

زماني با اشاره به اينكه بعد از مدتي كه ديگر كود ورمي كمپوست فروش خوبي نداشت تصميم به تغيير كاربري كارگاه خود گرفت، اضافه كرد: با سرمايه اي نزديك به ۲۰۰ ميليون تومان گاوداري با ۹ تا گوساله نژاد سمينتال نژاد آلمان را راه اندازي كردم.

كارآفرين ايجرودي با تاكيد بر اينكه با شروع اين كار براي سه نفر بصورت مستقيم و سه نفر بصورت غير مستقيم اشتغال ايجاد مي شود، يادآور شد: اگر وام كم درصد به جوانان تعلق گيرد همه آن ها با همتي كه دارند اشتغال ايجاد مي كنند.

وي خاطر نشان كرد: از ۱۵۰ تن توليد ورمي كمپوست كه داشته است ۱۲۰ تن به فروش رفت.

زماني يادآور شد: تمامي شرايط توسعه كمي و كيفي پرورش اين نژاد در مدل‌هاي صنعتي و آميخته در روستاها با عوامل محيطي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي جوامع محلي روستائي سازگارتر است.

وي ادامه داد: مقاومت در برابر بيماري خصوصاً بيماري هاي گوارشي، ورم پستان، دردهاي مفصلي و غيره نسبت به نژاد هلشتاين مقاوم تر است.

زماني با بيان اينكه نياز آن به مواد كنسانتره‌اي از نژادهاي تك منظوره كمتر است، ادامه داد: امكان استفادۀ مطلوب از مواد علوفه‌اي پروتئين‌دار (يونجه و غيره) و ضايعات كشاورزي براي تغذيه اين گاو نسبت به گاوهاي صنعتي بيشتر است.
كارآفرين ايجرودي با اشاره به اينكه توليد شير مناسب با ارزش افزوده بيشتر از ساير نژادها و درصد چربي بسيار خوب و پروتئين بالا و افزايش وزن روزانه فوق العاده و گوساله دهي با فاصله ۳۶۵ روز، مقاومت بالا نسبت به بيماريهاي عفوني و متابوليكي و عمر مفيد بالا و مديريت آسان اين نژاد و همچنين سازگاري بسيار خوب و قابل توجه با محيط پرورش همان چيزي است كه يك دامدار براي بقاء و پيشرفت به آن نياز دارد، تصريح كرد: اين نژاد به علاوه توليد شير خوب در زمان حذف از كيفيت گوشت خوبي برخوردار است و مي‌توانند مؤثرتر از ساير نژادهايي همچون هلشتاين باشند، نژادي آرام و قانع كه باعث كاهش هزينه و سود بالاتري براي دامدار دارد.

زماني با بيان اينكه سيمنتال را مي توان در هر نقطه از كشور چه به صورت صنعتي، نيمه صنعتي و چه به صورت سنتي در روستاها پرورش داد، گفت: اين نژاد عملكرد بسيار خوبي دارد،مهمتر از همه مشكلاتي از قبيل ورم پستان و سخت زايي ندارد، و به بيماري عفوني مقاوم است، بنابراين با توجه به خصوصياتي كه سيمنتال دارد در آينده مي تواند جاي گاوهاي شيري هلشتاين را بگيرد.

وي، با اشاره به اينكه سمينتال روزانه بين ۲۵ تا ۳۰ ليتر شير توليد مي‌كند، افزود: ضريب تبديل مناسب گوشت، عمر اقتصادي بالا، وابستگي كمتر به كنسانتره و مقاومت نسبت به تنش‌هاي زيستي و غيرزيستي از مهم‌ترين خصايص اين نژاد بوده كه مي‌تواند به عنوان يك راهكار در رفع بسياري از مشكلات اقتصادي دامدارها موثر باشد.

كارآفرين رفتار و خلق و خوي مناسب نژاد سمينتال را يكي از مهم‌ترين خصوصيات مطلوب آن دانست و عنوان كرد: اين رفتار آرام، مزيتي است كه براي انواع شيوه‌هاي مديريتي دام مي توان در نظر گرفت.

وي گفت: به جوانان هم سن و سال خودم توصيه مي كنم هرگز دست از تلاش برندارند.
 
 
منبع اخبار : قرارگاه رسانه و فضاي مجازي سازمان بسيج سازندگي ,
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار