یک متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه يافتن علت اصلی ريزش مو مهمترين قدم در درمان آن است، گفت: بهم خوردن شرايط درونی باعث ريزش شديد مو می‌شود؛ از جمله استرس، تغذیه نامناسب و استفاده از رنگ‌های شیمیایی است.
کد خبر: ۸۸۲۵۷۰۲
|
۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، امیرهوشنگ احسانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: استرس عامل مهمی برای ريزش مو محسوب می‌شود؛ به طور طبيعی 5 تا 10 درصد موهای سر در مرحله استراحت به سر می‌برند؛ استرس شديد باعث می‌شود درصد زيادی از موها در يک زمان وارد مرحله‌ی استراحت شده و رُشدشان متوقف شود؛ چند ماه بعد از استرس وارده شده، موهای درحال استراحت دچار ريزش شده و اين ريزش به حدی شديد است که باعث نگرانی فرد می‌شود.

وی اضافه کرد: استرس می‌تواند شامل يک ضربه روحی ناگهانی (مرگ يکی از نزديکان، از دست دادن شغل، جدايی، بيماری و تب شديد، عفونت، آنفلوآنزا و....) خستگی شديد ناشی از کار زياد و جراحی باشد؛ اين يک شرايط موقتی است و طی چند ماه موهای جديد با سيکل طيبعی شروع به رشد می‌کند.

این متخصص پوست و مو گفت: آناژن آفلوويوم يا ريزش ناگهانی نیز شرايطی است که موجب می‌شود تا حد زيادی از موهای در حال رُشد به طور ناگهانی ريزش پيدا کنند؛ شيمی درمانی و راديوتراپی در درمان سرطان، عامل پُرقدرتی است که باعث توقف فاز رُشد و ريزش مو می‌شود.

احسانی، تغذيه‌ی نامناسب را از عوامل اصلی ریزش مو دانست و گفت: پس از مدتی تغذيه‌ی نامناسب بدن را با کمبود ويتامين و پروتئين مواجهه می‌کند و هر یک از اين کمبودها می‌تواند باعث ريزش شديد موی سر شود؛ در صورت اصلاح کمبودها ريزش متوقف شده و رشد موها طبیعی می‌شود.

مواد شیمیایی از عوامل ریزش مو

وی خاطرنشان کرد: مواد شيميايی که در رنگ کردن موها، فر کردن، صاف کردن و دکلره کردن استفاده می‌شود می‌تواند باعث خشک شدن و خُرد شدن موها شده و ريزش موقت ايجاد کند؛ در مواردی ريزش موها دائمی می‌شود و موهای ريخته شده مجدد رُشد نمی‌کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: بهم خوردن شرايط درونی و هورمونی بدن باعث ريزش شديد مو می‌شود؛ اين موارد شامل ديابت کنترل نشده، بيماری تيروئيد، بيماری‌های کليوی، کبدی، لوپوس اريتماتوز، سندروم تخمدان پُلی‌کيستيک است؛ در اين شرايط تا درمان کامل بيماری اصلی و زمينه‌ای ريزش مو ادامه خواهد داشت؛ بنابراين يافتن علت اصلی ريزش مو مهمترين قدم در درمان آن است.

آندروژنیک عاملی مهم در ریزش موی مردان

احسانی، گفت: معمولی‌ترين علت ريزش مو در مردان عامل پُرقدرت آندروژنتيک است؛ همانگونه که از نام آن مشخص است دو فاکتور مهم هورمون آندروژن و ژنتيک نقش اصلی را در ريزش مو دارند؛ در زنان هم اين نوع ريزش مو ايجاد می‌شود اما معمولا باعث نازک شدن مو و ريزش منتشر در سر می‌شود؛ در مردان بعد از بلوغ به دنبال افزايش سطح هورمون‌های آندروژنی، نازک شدن موها و عقب رفتن موهای پيشانی شروع می‌شود.

 


ارسال نظرات