عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: شرکت‌های خارجی رغبتی برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران ندارند.
کد خبر: ۸۸۲۵۱۴۸
|
۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،  هدایت‌الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرکت‌های خارجی رغبتی برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران ندارند، افزود: قرار بود در فاز 11 پارس‌جنوبی طرف‌های خارجی سرمایه‌گذاری داشته باشند که اخیراً مدیرعامل شرکت توتال اعلام کرده باید منتظر سیاست‌های ترامپ در قبال ایران باشیم تا درباره سرمایه‌گذاری در  این کشور تصمیم‌گیری کنیم.

 

+خبر مرتبط:IPC متوقف شد

وی با بیان اینکه در کمیسیون انرژی مجلس پیگیر اقدامات دولت برای افزایش تولید نفت از میدان‌های مشترک هستیم، اظهار داشت: در 15 میدان نفتی که در روی خشکی داریم  و همچنین در میدان‌های مشترک نفتی در دریا نیز در برداشت از منابع از سایر کشورها به‌ شدت عقب هستیم.

 

 

، 18 آبان ماه امسال موافقت‌نامه اصولی (HOA) طرح توسعه فاز 11 پارس‌جنوبی به ارزش 4.8 میلیارد دلار میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (CNPC) و شرکت پتروپارس امضا شد.

 

توتال رهبری کنسرسیوم پروژه توسعه این فاز پارس‌جنوبی را بر عهده دارد و سهم این شرکت فرانسوی در این کنسرسیوم 50,1 درصد، سهم شرکت چینی CNPC سی درصد و سهم شرکت پتروپارس 19.9 درصد خواهد بود.

 

طی روزهای گذشته پاتریک پویان مدیر ارشد اجرایی شرکت توتال در مصاحبه با رادیو فرانسه ضمن اشاره به اینکه نگران آثار انتخاب ترامپ به‌ عنوان رئیس‌جمهور آمریکا بر روی قرارداد توسعه فاز 11 پارس‌جنوبی نیستیم، گفت: «توتال به قانون‌های بین‌المللی احترام می‌گذارد. اگر تغییری در قراردادی که امضا کردیم وجود دارد، ما مجبور به اطاعت هستیم».

 

اظهارات مدیر ارشد اجرایی شرکت توتال بدین معناست که با توجه به برنامه‌های دولت ترامپ، اگر تغییری در نحوه تعامل آمریکا با ایران اتفاق بیفتد، آنها مجبور به اطاعت از آمریکا هستند و نمی‌توانند نسبت به اجرای قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی پایبند باشند.

 

ارسال نظرات