رئیس کمیته نفت و گاز از آخرین فرآیند بررسی واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه توسط این کمیته خبر داد.
کد خبر: ۸۸۲۴۴۵۱
|
۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، حسن بهرام نیا رئیس کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به آخرین فرآیند بررسی واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه به بخش خصوصی، اظهار داشت: پیرو مستندات کارشناسی شده از واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه روز شنبه برای اولین بار از منطقه بازدید کردیم.



وی بابیان اینکه تمامی بخش‌های این پالایشگاه اعم از انبارها ازنظر عرصه و اعیان، قطعات، ابزار و ماشین‌آلات و... مورد رؤیت قرار گرفتند، افزود: واقعیت امر این بود که قیمت به فروش رفته با نرخ واقعی که توسط کارشناسان قیمت‌گذاری شده بود اختلاف قابل‌توجهی دارد. ازاین‌رو می‌توان گفت پالایشگاه به قیمت واقعی فروخته نشده است.


بهرام نیا تصریح کرد: از سوی دیگر خریدار باید از شروطی همچون اهلیت داشتن، مبنی بر سابقه کار ۴-۵ ساله در مناطق نفتی و پالایشگاه‌ها، برخوردار باشد که خریدار از این ویژگی نیز برخوردار نبود.


رئیس کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی با اشاره به زمان نهایی اعلام نتیجه مجلس درباره واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه، تأکید کرد: نظر نهایی طی چند روز آینده اعلام خواهد شد. اما آنچه که موردتوجه است اینکه طبق شواهد، قرائن و بررسی‌های میدانی و همچنین اسناد و مدارک اعم از مناقصه و مدارک کارشناسی اختلاف قابل‌توجهی میان نرخ قیمت‌گذاری شده با نرخ واقعی وجود دارد.

 
بهرام نیا افزود: طی برآوردی که صورت گرفت  ۷۰۰ میلیارد تومان از ۱۳۰۰ میلیارد تومان این پالایشگاه مربوط به بدهی‌ها است. ازاین‌رو خالص دارایی آن ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که با توجه به اینکه ۴۰ درصد سهام این پالایشگاه مربوط به سهام عدالت است ۶۰ درصد مابقی که حدود ۳۶۰ میلیارد تومان می‌شود قیمت واقعی پالایشگاه برآورد شده است. فروشندگان نیز به خریدار اعلام کردند از این مقدار ۰ درصد را پرداخت و مابقی را به‌صورت تسهیلات و.... پرداخت کند. تمامی این اتفاقات گویای این است که مسائلی از قبیل تخفیف‌های بسیار خوش‌بینانه به خریدار داده‌شده است.


رئیس کمیته نفت و گاز با بیان اینکه متخلفین واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه تا حدودی شناخته‌شده‌اند، خاطرنشان کرد:  لازم است به چنین دستگاه‌هایی که اموال مردم را می‌فروشند، تحقیق و تفحص صورت گیرد. 
ارسال نظرات