یک جامعه شناس در گفتگو با «بسیج»مطرح کرد

تهدید بنیان خانواده با افزایش سن ازدواج

شریفی یزدی گفت: اولین عارضه اجتماعی بالارفتن سن ازدواج تهدید بنیان خانواده در جامعه است.
کد خبر: ۸۸۲۴۴۰۶
|
۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶

تهدید بنیان خانواده؛ اولین عارضه اجتماعی بالارفتن سن ازدواجدکتر علیرضا شریفی یزدی استاد دانشگاه و جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به معضل بالارفتن سن ازدواج و عوارض اجتماعی آن اظهار داشت: اولین عارضه اجتماعی بالارفتن سن ازدواج تهدید بنیان خانواده در جامعه است.

وی افزود: با بالا رفتن سن ازدواج بین دوران بلوغ و ازدواج افراد فاصله رخ می دهد و این فاصله زیاد آسیب های سنگین فردی و اجتماعی در این بازه زمانی را ایجاد خواهد کرد چراکه افراد نیازهای جسمی و روانی دارند و نمی توانند آن را برآورده کنند.

این جامعه شناس عدم تمایل زوجین به فرزندآوری را از عوارض دیگر بالارفتن سن ازدواج برشمرد و گفت: وقتی سن ازدواج بالا می رود امکان فرزند دار شدن از زوج ها به نسبت گرفته می شود و بدین ترتیب رشد مناسب جمعیت کاهش یافته و جمعیت پیر بر جامعه عارض می شود.

دکتر شریفی یزدی خاطر نشان کرد: بالا رفتن سن ازدواج در انصراف دادن جوانان از ازدواج بسیار موثر است، بدین ترتیب باید شاهد افزایش جمعیت مجرد مطلق اجباری در کشور و پیامدهای روحی و روانی و آسیب های اجتماعی ناشی از این مسئله باشیم.

وی با اشاره به راهکارهای کاهش سن ازدواج در کشور بیان داشت: اولین راهکار برای کاهشن سن ازدواج در جامعه مقوله فرهنگ است. آموزش و پرورش و همچنین رسانه ها باید در ارتقای فرهنگ خانواده ها، تلاش و افراد را به ازدواج در سن مناسب ترغیب کنند.

این جامعه شناس تصریح کرد: البته باید شرایط ازدواج را به لحاظ اجتماعی و اقتصادی برای جوانان آماده کرد ازدواج آسان همان فرهنگ سازی است، در حال حاضر ازدواج به یک مراسم پیچیده و گران تبدیل شده و اگر بتوانیم ترویج دهنده ازدواج آسان که ریشه در فرهنگ ما دارد باشیم می توان از آسیب های این معضل جلوگیری کرد.


ارسال نظرات
آخرین اخبار