خبرهای داغ:
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان خبر داد

انهدام 70 باند قاچاق و کشف 5600 کیلوگرم انواع مواد مخدر در همدان

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان از کشف بیش از 5 هزار و 600 کیلوگرم انواع مواد مخدر و انهدام 70 باند قاچاق مواد مخدر طی سال جاری در استان همدان خبر داد.
کد خبر: ۸۸۲۴۲۲۲
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷
هادی قزوینه‌ای در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان مواد مخدر را به عنوان یک جرم سازمان یافته و فراملی عنوان کرد و اظهار داشت: هیچ کشوری در دنیا از تهدیدها و آسیب‌های آن مصون نمانده است.

وی با بیان اینکه نگاه به مواد مخدر صرفاً به عنوان یک آسیب اجتماعی، ساده انگارانه و سطحی نگرانه است، افزود: مواد مخدر امروز در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و اجتماعی ظهور و بروز پیدا کرده و در حوزه اقتصادی زیان‌های عمده بر کشور، خانواده و اجتماع وارد می‌کند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان با اشاره به اینکه سودآوری در امر قاچاق مواد مخدر دارای گردش میلیاردی بیش از یک هزار و 600 میلیارد دلار است، ابراز داشت: این امر موجب شده بسیاری از کشورها و دولت‌ها با عنوان صحنه گردان‌های اصلی موضوع مواد مخدر در عرصه بین‌المللی نقش‌آفرینی کنند.

وی عنوان کرد: در حوزه اجتماعی ما شاهد چالش‌های اجتماعی از قبیل طلاق و بیماری‌های پرخطر مثل ایذر و هپاتیپ هستیم.

قزوینه‌ای با بیان اینکه مواد مخدر با جرائم رابطه مستقیم دارد، تصریح کرد: نوع مصرف مواد مخدر اگر سنتی باشد گرایش به جرائم آرام مانند کلاهبرداری، رشوه خواری و... شکل می‌گیرد اما اگر مصرف مواد روان گردان‌ها و توهم زاها باشد گرایش به جرائم خشن مانند قتل، زورگویی، تجاوز به عنف شکل می گیرد.

* یک عزم عمومی در حوزه مواد مخدر در حال شکل‌گیری است

وی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از جرائمی که به صورت سرقت‌های خرد و قاچاق سازمان یافته مانند مواد مخدر در کشور رخ می دهد توسط باندهای مواد مخدر سازماندهی می شود، تاکید کرد: سرقت‌های خرد به عنوان محصول و خروجی اعتیاد است چراکه وقتی اعتیاد به مرحله کارتن‌خوابی و تجاهر میرسد فرد از خانواده طرد می شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان در این خصوص ادامه داد: این فرد برای تأمین نیازهای مالی مجبور به انجام سرقت به ویژه سرقت‌های خرد برای کسب درآمد و تأمین مواد نیاز خود است.

وی با بیان اینکه در استان همدان یک عزم عمومی در حوزه مواد مخدر در حال شکل گیری است، افزود: دستگاه‌های متولی در حوزه‌های مختلف اعم از مقابله، درمان و پیشگیری در چارچوب تدابیر ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری قدم‌های مثبتی برداشته‌اند و به سمت اجتماعی کردن مواد مخدر است.

قزوینه‌ای اضافه کرد: در اجتماعی کردن مواد مخدر تمام اقشار جامعه از جمله روحانیون، اصناف، خانواده‌ها، دانش‌آموزان، دانشجویان، دستگاه‌های حاکمیتی باید نقش خود را در بحث پیشگیری درمان و مقابله ایفا کنند تا ما شاهد رویکرد اجتماعی در جامعه باشیم.

* مصون‌سازی اجتماعی در گرو افزایش آگاهی و ارتقای مهارت‌های اجتماعی

وی با بیان اینکه مصون‌سازی اجتماعی با تکیه بر افزایش آگاهی مردم و ارتقای سطح مهارت‌های اجتماعی در جامعه شکل می‌گیرد، بیان داشت: مصون‌سازی به این معنا که گرایش به مصرف مواد مخدر یا تقاضای مصرف مود مخدر کاهش یابد و در کنار آن مقوله درمان و مقابله می تواند تاثیرات واقعی خود را نشان دهد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان با اشاره به اینکه در بحث مبارزه با مواد مخدر دو دیدگاه وجود دارد، افزود: دیدگاه نخست مبنی بر این است که در امر پیشگیری، درمان و مقابله با مواد مخدر صرفا وظیفه دستگاه حاکمیتی است.

وی در بیان دیدگاه نخست با بیان اینکه صرفا دستگاه‌های حاکمیتی نمی‌توانند موضوع مبارزه با مواد مخدر، درمان و پیشگیری را جوابگو باشد، ابراز داشت: با توجه به اینکه وارد اتمام چهارمین دهه انقلاب می‌شویم می‌بینیم که اگر موضوع مواد مخدر فقط بر این باشد که دستگاه حاکمیتی پیگیر باشد با وجود توفیقات خوبی که صورت گرفته اما هنوز دغدغه، نگرانی و مطالبات مردم در این حوزه به مراتب بیشتر است و وجود دارد.

قزوینه‌ای در خصوص دیدگاه دوم اظهار داشت: این دیدگاه بر این است که علاوه بر دستگاه‌های حاکمیتی باید اقشارمختلف هم نقش‌آفرین باشند که سیاست حال دولت و دستگاه‌های متولی که بیش از 26 دستگاه هستند به سمت اجتماعی کردن مواد مخدر پیش می‌رود.

وی در ادامه در خصوص اولویت‌های کاری پلیس مبارزه با مواد مخدر افزود: در استان همدان در حوزه برخورد با قاچاقچیان، باندها و شبکه‌های مخدر و برخورد و جمع‌آوری معتادین متجاهر به عنوان سه ماموریت اصلی تعریف شده و اقدامات خوبی صورت گرفته است.

* وجود حرکت انقلابی با روحیه جهادی در مجموعه نیروی انتظامی

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان با اشاره به سه رویکرد و ماموریت اصلی و خط قرمز انتظامی استان اضافه کرد استان همدان نباید به حیات خلوت باندهای قاچاق مواد تبدیل شود و قاچاقچیان در محله‌ها و اماکن عمومی برگردند، معتادین متجاهر، نامکان و کارتن‌خواب در سطح اماکن عمومی و تفرجگاه‌ها پرسه بزنند و امنیت را مخدوش کنند.

وی خاطرنشان کرد: در استان با همکاری سایر نهادها و دستگاه‌های کمیته؛ مقابله از ماموریت‌های اصلی بود و خوشبختانه اقدامات خوبی تاکنون در این خصوص صورت گرفته است.

قزوینه‌ای با بیان اینکه یک حرکت انقلابی با روحیه جهادی در مجموعه نیروی انتظامی وجود دارد، خاطرنشان کرد: کشف بیش از 5هزار و 600 کیلوگرم انواع مواد مخدر با احتساب پیش‌سازها، انهدام 70 باند قاچاق مواد مخدر، جمع‌آوری یک هزار و 950 معتاد متجاهرطی 8 هزار و 950 عملیات در سطح استان همدان نشانگر این واقعیت است.

وی با بیان اینکه به صورت عموم شاهد تردد و تجمع معتادین متجاهر در اماکن عمومی، معابر و پارک‌ها نیستیم، عنوان کرد: امروز شاهد این هستیم که استان همدان یک حیات خلوت برای باند قاچاق مواد مخدر نیست اما در حوزه خرده ‌فروشی مواد مخدر که ریشه در مسائل متعدد اجتماعی، اعتقادی و فرهنگی دارد نیاز به تلاش های مستمر و بیشتری است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
ارسال نظرات
آخرین اخبار